Beantwoord

Vast IP-adres voor Zyxel modem mogelijk?

  • 11 June 2024
  • 6 reacties
  • 120 Bekeken

Dag allen,

We zitten met volgende probleem:

Mijn vriendin moet voor haar werk regelmatig inloggen in een beveiligd klant-portaal van een bank. Zij moet hiervoor haar IP-adres opgeven om zo op een groene lijst van de bank te komen.

Via www.ip-adres.nl (of dat soort websites) zoekt ze dan haar ip-adres op, en geeft dat door aan de bank.

Omdat we thuis veel aan het klussen zijn gaat regelmatig de stroom eraf. Nadat stroom weer aangaat en de router gereset is, is meestal ook het ip-adres veranderd. Dit moet ze dan weer opnieuw doorgeven aan de bank. En dat dus meerdere keren in de week. Erg onhandig.

 

Nu wilde ik via de Zyxel router (geleverd door Odido) haar laptop een statisch ip-adres toekennen, zodat ze niet steeds zo hoeft te klooien. 

Probleem nu: als ik het ip-adres opzoek via zo’n internetsite, is dat een ander ip-adres dan staat weergegeven in de Zyxel router, en veranderd ook nog steeds constant. IP-adres ingesteld op de Zyxel router klopt wel weer met het ip-adres dat staat weergegeven bij haar wifi-instellingen. Deze blijft wel constant.
 

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen een ip-adres dat ik zie via zo’n website (begint met 188.90) en een ip-adres dat in de router en laptop staat vermeld (begint met 192.168)? 

Kan ik iets instellen waardoor het ip-adres dat ik opzoek via zo’n website hetzelfde blijft?

Veel dank vast voor de reacties, hopelijk heb ik genoeg info gegeven. Anders hoor ik het graag.

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 11 June 2024, 15:01

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kobe_ruben 

De Zyxel krijgt een dynamische IP adres toegewezen, dit IP adres zie je op die websites. Soms kan dit IP adres veranderen bijvoorbeeld als er onderhoud is aan het netwerk of als de router voor meer dan 2 dagen stroomloos is geweest.

De Zyxel deelt intern IP adressen uit aan alle verbonden apparaten, dit zijn de IP adressen beginnend met 192.168.1.

Dit IP adres kan je wel vastzetten. Hiervoor log je in op de T56 web interface, ga naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP, voeg een regel toe en selecteer bij apparaat informatie het apparaat waarvoor je een vaste IP adres wilt.

Dag Waqqas,

Dank voor je snelle reactie en duidelijke antwoord.

Het vastzetten van IP adres van de verbonden apparaten heeft in mijn geval dus geen zin, m.b.t. toegang krijgen voor het systeem van de bank. Zij kijken naar het IP adres van de modem.

Is het mogelijk om het IP adres van de Zyxel modem vast te zetten? Daar ligt dus blijkbaar het probleem. Voor mijn gevoel veranderd dit IP adres namelijk best wel vaak.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @kobe_ruben

Het is niet mogelijk om het een vast IP adres te krijgen. Zoals @Waqqas al aangeeft je krijgt een dynamische IP adres toegewezen, dit IP adres zie je op die websites. Soms kan dit IP adres veranderen bijvoorbeeld als er onderhoud is aan het netwerk of als de router voor een lange tijd geen verbinding heeft gehad met het netwerk.

Reputatie 4

Als je zorgt dat de stroom niet van de modem gaat krijg je eigenlijk nooit een ander adres en ben je van het grootste deel van het issue af. Even een groep ervoor vrij maken zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk, dat het idee wat @Jaapje78 inbrengt waarschijnlijk de enige oplossing is voor dit probleem in de consumenten internet omgeving.

Begrijp zeker dat een ACL veel ‘verkeerd’ verkeer kan weren, maar dat heeft dan wel consequenties voor veel en vooral vaker ‘onderhoud’ met ‘consumenten’ connecties.

Een ACL is perfect in te richten voor ‘zakelijke’ internet gebruikers, maar is een kleine hell voor de system admins als het gaat om ‘consumenten’ internet gebruikers.

Dus als je vriendin uit zakelijke overwegingen vaak verbinding zoekt met die bank, dan is het denk ik aan te raden om een ‘zakelijke’ connectie aan te vragen.

Een andere optie is, om de betreffende bank een 2FA autorisatie login in te richten … of een closed VPN. En zo niet, dan is de system admin van de ACL gewoon het haasje.  

Dank allemaal voor de behulpzame reacties, echt top!

Voor nu kan dit topic gesloten worden.
Ik zal wat kritischer de stoppen in de meterkast uit- en aanzetten in het vervolg ;-)

 

Reageer