Dag allen,
We zitten met volgende probleem:
Mijn vriendin moet voor haar werk regelmatig inloggen in een beveiligd klant-portaal van een bank. Zij moet hiervoor haar IP-adres opgeven om zo op een groene lijst van de bank te komen.
Via www.ip-adres.nl (of dat soort websites) zoekt ze dan haar ip-adres op, en geeft dat door aan de bank.
Omdat we thuis veel aan het klussen zijn gaat regelmatig de stroom eraf. Nadat stroom weer aangaat en de router gereset is, is meestal ook het ip-adres veranderd. Dit moet ze dan weer opnieuw doorgeven aan de bank. En dat dus meerdere keren in de week. Erg onhandig.
Nu wilde ik via de Zyxel router (geleverd door Odido) haar laptop een statisch ip-adres toekennen, zodat ze niet steeds zo hoeft te klooien.
Probleem nu: als ik het ip-adres opzoek via zo’n internetsite, is dat een ander ip-adres dan staat weergegeven in de Zyxel router, en veranderd ook nog steeds constant. IP-adres ingesteld op de Zyxel router klopt wel weer met het ip-adres dat staat weergegeven bij haar wifi-instellingen. Deze blijft wel constant.
Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen een ip-adres dat ik zie via zo’n website (begint met 188.90) en een ip-adres dat in de router en laptop staat vermeld (begint met 192.168)?
Kan ik iets instellen waardoor het ip-adres dat ik opzoek via zo’n website hetzelfde blijft?
Veel dank vast voor de reacties, hopelijk heb ik genoeg info gegeven. Anders hoor ik het graag.