Skip to main content

Hallo allemaal, ik heb even advies nodig over het volgende:

Ik heb een DSL lijn met een Zyxel T54. Daarachter probeer ik ( op een ander subnet) een UDM Pro SE aan te sluiten. Dat gaat prima. 

Ik krijg van het Zyxel modem een ip adres bijv 192.168.1.15 en mijn UDM staat als DHCP server ingesteld op het subnet 192.168.0.x.

Hier achter heb ik een aantal kleine switches zitten, de USW flex mini's. Op een van die switches haal ik het internet weg voor mijn Amino kastje waarop ik tv kijk. 

Nu werkt alles qua internet gewoon prima, alleen krijg ik geen beeld op mijn TV. Ik denk dat het iets te maken heeft met een VLAN. Ik heb ergens iets gelezen over Vlan 300 maar dat heeft niet geholpen. 

Kan het te maken hebben dat de Flex mini switches geen VLANS ondersteunen? Of heeft iemand de oplossing voor mij of zelfs een betere oplossing dan hoe ik het nu heb gedaan?

Hallo @Raiesj 

Achter de Zyxel zijn geen VLANs meer nodig en tv hoort gewoon te werken op een internetpoort. Kan je het tv kastje eens aansluiten op de Zyxel?

Hebben die switches een IGMP Snooping optie die je eens aan of uit kan zetten?

Dit topic is al een beetje wat ouder (4Jaar), maar 1 jaar geleden heeft toch iemand een speciale routing ingevoerd voor DSL om het werkend te krijgen.

Is deze instelling nog steeds nodig voor DSL, of is die ook niet meer nodig @Waqqas ?

Hallo @Raiesj 

Achter de Zyxel zijn geen VLANs meer nodig en tv hoort gewoon te werken op een internetpoort. Kan je het tv kastje eens aansluiten op de Zyxel?

Hebben die switches een IGMP Snooping optie die je eens aan of uit kan zetten?

Bedankt voor je snelle antwoord, Deze switches ondersteunen geen IGMP snooping lees ik. 

TV kastje op de Zyxel is de oude situatie. die werkt gewoon. 

@Pieter_B 

Dit kan inderdaad ook het probleem zijn, volgens mij zijn de static routes nog steeds nodig bij DSL maar omdat de Zyxel ook aangesloten is dacht ik dat het misschien niet nodig is in de UDM.

probeer de media box eens rechtsreeks op de udm aan te sluiten.

ja de UDM ligt te ver weg daarvoor helaas. Daarmee zou ik kunnen uitsluiten dat het aan de kleine switches ligt. Ik laat het weten als het gelukt is en wat het resultaat is.

ja de UDM ligt te ver weg daarvoor helaas. Daarmee zou ik kunnen uitsluiten dat het aan de kleine switches ligt. Ik laat het weten als het gelukt is en wat het resultaat is.

Heb het zojuist getest. Direct aan de UDM hangen maakt geen verschil. Ik krijg beeld voor 1 sec daarna stop het beeld.

Moet ik nu Vlans aanmaken voor tv en internet? Het wordt me niet helemaal duidelijk uit dat andere topic

@Raiesj

Zie de link waar @Pieter_B naar verwijst, voeg die static routes toe in de UDM.

Ik heb een rare situatie, kanaal 18. het odido kanaal speelt wel gewoon af. klopt dit?

@Raiesj

Zie de link waar @Pieter_B naar verwijst, voeg die static routes toe in de UDM.

Ik zie in de openingspost van dat topic dat ik een VLAN 640 moet aanmaken. Maar dat was 4 jaar geleden. Als ik helemaal naar pagina 8 ga zie ik daar iemand die hetzelfde lijkt te doen alleen zonder dat VLAN gebeuren. Kan je 1 voorbeeld geven van waar het heen moet verwijzen, ik kan in mijn udm het volgende invullen:

Name: Maakt niet uit denk ik?

Distance: 1? wat vul ik hier in?

Destination network: 10.12.255.0/24 

Type: kiezen uit: Next hop /Interface / blackhole

Bij next hop moet ik een adres invullen bij Interface kan ik uit mijn WAN kiezen. 

ik kan me (theoretisch) niet voorstellen dat een ander drager netwerk (DSL) effect heeft op het IP functioneren. Bij mij werkt (via glas) de UDM SE prima rechtreeks op de tvbox zonder aparte VLAN instellingen. Bij mij staat op de poort waar de tv box op zit Tagged VLAN Management op Allow All, en voor de rest is de instelling op de poort Auto.

Beste mensen, Ik heb het werkend.😁

Heb er zelf 100x overheen gelezen. Bij de instellingen van je WAN op de UDM Pro SE moet je even de keuzen van “Auto” op “Manual” zetten. Daarna krijg je een hoop opties waaronder een checkbox met daarin: IPTV Streaming (IGMP Proxy) 🤦🏾. Aanklikken en opslaan deed voor mij de truc. 

Hoop dat iemand anders hier nog wat aan heeft. 

Reageer