Skip to main content

Sinds enkele weken heb ik Odido 1Gbps. Hiervoor had ik KPN 500Mbps en had ik nooit problemen, alles liep soepel, praktisch nooit ping spikes, disconnects of traag internet. 

Na mijn overstap heb ik continu last van lag tijdens spellen, met name lagspikes waarin alles bevriest voor seconden lang tot soms ook disconnects. 

In eerste instantie waren de speedtests goed, maar zodra ik applicaties opstartte zakte het internet in, dit gebeurde zowel over wifi als over lan. 

Er is een monteur van Gideon geweest, hij heeft de patchkabel vervangen, glasvezel kastje vervangen, en de modem vervangen (voor hetzelfde type). De monteur kreeg op zijn telefoon telkens wel de beloofde 1Gbps, mijn pc zakte telkens in als ik een applicatie startte. De conclusie was dat het aan mijn pc moest liggen. 

Na wat googlen was het vermoeden dat het aan Lenovo Vantage lag. Dit gedeïnstalleerd, en het ging even iets beter maar later was het probleem weer terug. Via windows update ook windows opnieuw geïnstalleerd. Maar het probleem is alleen maar verergerd. 

Mijn telefoon geeft regelmatig (maar niet altijd) wel de 1Gbps. Mijn pc gaat via wifi niet hoger dan 350Mbps (maar heel veel ping spikes / disconnects) en over UTP slechts 25Mbps (ook met af en toe spikes). Mijn werklaptop geeft via UTP ook niet meer dan 25Mbps. (verschillende UTP kabels geprobeerd). Via wifi is het wisselend (tussen 20Mbps en 800Mbps). 

Router al meerdere keren gereset, ook teruggezett naar fabrieksinstellingen geprobeerd.

Naar aanleiding van de vele soortgelijke topics (zie hieronder een voorbeeld) denk ik dat het aan de Zyxel T-56 modem ligt. 

Ik wil gewoon heel graag het snelle en stabiele internet waar ik voor betaal. Graag hulp!

 


Hallo @emieloss89 

Heb je toevallig een zwarte Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt zit geschoven? Misschien heb je dan te maken met dit probleem:

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/verzameltopic-traag-internet-in-de-avond-wba-netwerk-365921


Bedankt voor het meedenken!

Ik heb een genesis gigabit kastje (wit met grijs) in de meterkast waaraan een huawei optixstar is aangesloten, en daarop het zyxel t-56 modem.
Het probleem doet mij ook niet alleen ‘s avonds voor, maar continu.


Hi @emieloss89, welkom op onze Community!

Zo te zien is de snelheid inderdaad niet in orde. Gebruik je tijdens de test een VPN op je werklaptop of niet? Ook ben ik benieuwd of de testen gedaan zijn direct op het modem en niet via de router/switch die aangesloten is op poort 3. Graag ben ik nog wel benieuwd naar een uitgebreide pingtest. Zou je die voor mij willen laten lopen? Dit doe je zo:

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 IP-adres

 


Reageer