Skip to main content

Op aanraden van @Waqqas dan maar een eigen thread. >link]

In het kort, niet anders dan waar de meeste mensen al over klagen. Een verschrikkelijk traag netwerk in de avonduren en onbetrouwbare laadsnelheden van pagina’s. Ik werk geregeld van thuis; ik moet soms ‘s ochtends vroeg beschikbaar zijn, andere keren ‘s avonds laat. Het is dus noodzakelijk dat mijn internet altijd stabiel en betrouwbaar is. Dat is het nu niet.

Dit was het zojuist.

In de link thread meer informatie. Het glasvezelnetwerk op mijn lokatie is van KPN. De ONT in mijn meterkast een Delta. Ergens gaat het fout. De enkele meting die Guideon gedaan heeft van 900+Mbit download/upload weer, maar daarna nooit meer. Ik mag in mijn handjes klappen als ik meer dan 300Mbit haal, zelfs als ik op de kabel zit.

Ik heb niet de vrijheid om een paar weken slecht internet te hebben dus ik moet korte metten maken met iets dat niet werkt. Ik kan zo niet werken en dus niet mijn geld verdienen. Ik zie maar twee wegen. Ofwel, en dat wil ik graag, z.s.m. een afspraak met een monteur van Guideon die langs komt met een zinvolle oplossing e.g een andere ONT, of niet doorlussen, en die loopt door mijn hele huis de internet snelheid te peilen. Ofwel, wanneer dat niet mogelijk is, dan wil ik kostenloze annulering van mijn afgesloten abonnement en druip ik terug af naar KPN. Daar had ik nooit deze problemen. Voor dat tientje extra in de maand koop ik deze onzin graag af.

Een foto van de ONT na NT situatie in mijn meterkast (het downloaden van het 1386kb plaatje van jullie eigen site duurde een halve minuut) :

Ik begin het wifi plus punt te verdenken. Ik werk vooral vanuit thuis van de zolder. Volgens mij verkwist de T56 de verbinding compleet - ook bedraad haal ik niet meer dan die erbarmelijke snelheden. Ik heb gisteren even de tijd genomen om door het huis heen snelheden te meten. Odido modem staat in de meterkast. T56 staat op zolder, bedraad. Al mijn apparatuur geeft aan dat het signaal sterk blijft, beneden of boven. Ik heb ook een Archer C80 in access point staan, die gebruik ik ter referentie voor de snelheden en blijkt een vele male beter verbindpunt te zijn. Hieronder een tabel.

Odido hardware (modem+T56) Archer C80 (access point)
Woonkamer lucht
1m: 830/700Mbit 1m: 920/800Mbit
4m: 660/610Mbit 4m: 740/710Mbit
8m: 540/380Mbit 8m: 660/580Mbit

1e verdieping 1 laag gewapend beton
3m: 570/290Mbit 3m: 710/580Mbit
6m: 450/200Mbit 6m: 520/240Mbit

Zolder 2 lagen gewapend beton
6m: 0/3Mbit 6m: 70/50Mbit
8m: geen verbinding 8m: 30/20Mbit

Ik heb natuurlijk al de reset handelingen uitgevoerd die hier te lezen zijn:
https://assets.odido.nl/x/ee5001b373/122023-handleiding-wifiplus-wx5600.pdf

Maar dat heeft niets opgeleverd. Misschien is deze wel kapot. Graag wil ik dat ook proberen met een Guideon monteur. Ik zal jullie vandaag eens bellen. Er zijn geen community reacties meer van werknemers meer geweest in het andere thread.

Hi @pimhendriks, goed dat je een eigen topic hebt aangemaakt.

Het andere topic gaat specifiek over WBA, jij zit op REG. Ik heb besloten om een monteur te laten komen kijken. Je ontvangt hier zodadelijk een bericht over om een afspraak in te plannen. Zou je mij na de tijd een terugkoppeling willen geven? Alvast bedankt! 

Monteur heeft weinig kunnen controleren, hij was er immers op een moment dat de internet snelheid eigenlijk altijd prima is (11:30), maar kwam wel met een duidelijk verhaal. Wifi-interferentie tussen mijn wifi repeater, mijn accesspoint, jullie modem en jullie versterker. Geen duidelijkheid waarom ook jullie versterker bedraad geen goed signaal weet door te geven, maar dat vind ik niet meer zo belangrijker, want ik weet nu wat ik wil.

Ik wil graag de wifi-versterker uit mijn abonnement verwijderen. Ik betaal, kort door de bocht, om mijn wifi-verbinding om zeep te brengen. Mijn Archer C80 in AP versterkt het signaal voldoende. Kun je dat zo doen @Tommie van Odido zonder dat er iets anders veranderd in mijn kosten? Ik heb een voordelig abonnement, dat laat ik graag zo.

Verder ga ik meer tabelletjes maken zoals hierboven en ga ik bijhouden in welke mate het internet hapert. 

Hi @pimhendriks, ik zie het inderdaad. De monteur heeft je inderdaad verzocht goed de verbinding s'avonds in kaart te brengen. Even voor de duidelijkheid: je wilt je versterker nu verwijderen uit je abonnement? Dan kan, maar ik snap je niet helemaal. Je geeft aan dat ik de verwijdering moet doen zonder dat er iets verandert aan je kosten. Hoe bedoel je dit? Doel je dan op de korting die je krijgt? Als ik de verwijdering van Wifi Plus doe, zal daar niks aan veranderen. Mag ik de versterker verwijderen?

Hey @Cheyenne van Odido , je begrijpt me volgens mij volledig. Je hoort wel eens (mijn huidige telefonie abonnemnet bijvoorbeeld) dat als je onmiddelijk je extra voordelige abonnement wilt wijzigen, dat dan alle kortingen en afsluitvoorwaarden komen te vervallen, maar dat is hier dus niet het geval begrijp ik. Mijn abonnement is nu erg voordelig met de kortingen die ik krijg en dat is super.

Gaarne zie ik inderdaad dat de versterker uit mijn abonnement wordt verwijderd. Dankjewel Cheyenne voor de rappe terugkoppeling. Krijg ik een doos toegestuurd om 'm op te sturen?

Overigens houd ik mijn internet nu elke avond tussen 1800 en 2300 best een beetje in de smiezen en die speedtests zijn werkelijk mokersnel. Zeer bemoedigend.

Ik heb het wifipunt verwijderd @pimhendriks. Je krijgt geen retourdoos, dit mag in elke andere doos. Je ontvangt een QR-code om het retour te sturen via een e-mail! 

Super goed. Ik heb een mailtje gehad. Die stuur ik binnenkort op.

Bedankt @Tommie van Odido en @Cheyenne van Odido. ✌️

Reageer