Skip to main content

Vorig jaar had ik problemen met mijn TV. Destijds Odido gebeld en medewerker gaf aan dat het te druk op mijn netwerk is. Hij had vervolgens een wifinetwerk met 2.4G en 5G aangemaakt. Hij gaf toen aan dat ik alleen met mijn telefoon op 5G moet en de rest van de apparaten(zoals TV, printer, deurbel etc) op 2.4G. Ik vraag mij nu af of dit wel klopt, want als ik online lees zie ik juist dat het omgekeerd is.

Hebben jullie tips? 

Hallo @Wints 

Standaard heb je 1 netwerk en kiezen de eindapparaten zelf voor 2,4 of 5 GHz, daarnaast staat het kanaal op automatisch dus de router kiest zelf het beste kanaal voor de WiFi.

Dit zou niet moeten zorgen voor problemen met de WiFi, indien je toch problemen ervaart dan ligt dat mogelijk ergens anders aan.


Ik heb beide ook gescheiden maar dat is omdat redelijk wat (vooral goedkopere) apparaten geen 5G ondersteunen en dan met een gecombineerde setting niet willen koppelen.

want als ik online lees zie ik juist dat het omgekeerd is

Ik weet niet waar je dat gevonden hebt, maar mijn ervaring is dat dingen als deurbel juist eerder op 2.4 werken. 

Verder heb ik met de T54 mijn mobiel toch veel op 2.4 want op 5g is de wifi verbinding regelmatig weg.

Is een wat ouder android (jaar of 4-5) met wat kuren dus zal daar wel aan liggen. Maar om stellig te zeggen alle telefoon's op de 5 is wat kort door de bocht.


Ik heb beide ook gescheiden maar dat is omdat redelijk wat (vooral goedkopere) apparaten geen 5G ondersteunen en dan met een gecombineerde setting niet willen koppelen.

want als ik online lees zie ik juist dat het omgekeerd is

Ik weet niet waar je dat gevonden hebt, maar mijn ervaring is dat dingen als deurbel juist eerder op 2.4 werken. 

Verder heb ik met de T54 mijn mobiel toch veel op 2.4 want op 5g is de wifi verbinding regelmatig weg.

Is een wat ouder android (jaar of 4-5) met wat kuren dus zal daar wel aan liggen. Maar om stellig te zeggen alle telefoon's op de 5 is wat kort door de bocht.

Een medewerker van Odido gaf aan dat ik met mijn iPhone op 5G moet en de rest van de thuisapparaten op 2.4. Maar als ik nu op de website van Odido lees wordt het juist omgekeerd aangegeven:

“Daarom is het slim om 2,4 GHz voor je telefoon te gebruiken. Die neem je thuis overal mee naartoe. 5 GHz gebruik je bijvoorbeeld met je laptop. Als je in de buurt bent van het wifimodem. Zo heb je de hoogste internetsnelheid en snelle upload- en downloadtijden. Ga ook voor 5 GHz als je online spelletjes speelt of video’s kijkt. Je hebt zo de minste haperingen en het mooiste beeld.”


 


Aah op die manier. 

Inderdaad een laptop verplaats je niet volgens hen. In dat geval zal dat beter werken dan 2.4, maar ik doe alles zoveel mogelijk met kabel verbinding. Ook de laptop. 

Maar dat moet dan wel praktisch te doen zijn om aan te leggen. Maar dingen als een deurbel zitten ook op een vaste plek, maar heeft vaak problemen met de 5g. Onze Philips luchtreiniger ook. Die wilde niet koppelen, na het scheiden van de 2.4 en 5 geen probleem. Maar wel op de 2.4...


Reageer