Skip to main content

Hallo,

Ik heb een Odido internet basic abonnement met een downloadsnelheid tot 100 Mbit/s = 12.5 MB/s en een uploadsnelheid tot 12.5 MB/s en ik heb de Zyxel VMG8825-T50K - Draadloze router.
Ik heb ook een speedtest van het internet zelf gedaan op mijn pc via wifi: download: 92.2 Mbit/s = 11,525 MB/s en upload: 96 Mbit/s = 12 MB/s.

Nu heb ik een nieuwe externe harde schijf met een 3.0 poort aangesloten op de 3.2 USB-poort van deze router, dus niet via wifi.
Ik heb ingelogd op de router en de USB-service geactiveerd en ingesteld. De externe harde schijf word herkend en ik kan deze bereiken via mijn pc, mobiel en tablet, via het netwerk.

Als ik nu een bestand van bv 1 gigabyte wil kopiëren vanaf mijn pc naar de externe harde schijf via het netwerk, dan is de snelheid maximaal 1 MB/s = 8,3886 Mbps. Deze snelheid is helemaal niet stabiel en zakt continue naar 0 en dan weer omhoog dan weer omlaag.
Het duurt dan zo'n 20 minuten voordat dit bestand dan eindelijk op de harde schijf staat.
Ook andersom, dus dat bestand van de externe harde schijf naar de pc, geeft dezelfde snelheid.

Ik heb een andere hele oude externe harde schijf getest en deze geeft dezelfde snelheid. Ook heb ik een snelle SD-kaart met snelle cardreader getest en ook weer dezelfde snelheid.

Als ik deze nieuwe externe harde schijf direct aansluit op mijn pc met USB 3.0 aansluitingen, dan behaal ik een stabiele snelheid van 185.61 MB/s (1557,0095 Mbps)  lezen en 197.53 MB/s (1657,0017 Mbps) schrijven.
Als ik de snelle SD-kaart met snelle cardreader direct aansluit op mijn pc dan behaal ik een stabiele snelheid van 283.97 MB/s (2382,113 Mbps) lezen en 124.61 MB/s (1045,3044) schrijven.
Dus aan de externe harde schijf en SD-kaart ligt het niet.

Hoe kan het dat de snelheid van bestandsoverdracht via de router/netwerk zooooooo traag is?

Ik verneem het graag!

Het is een leuke feature dat dit kan op een router maar het is er niet voor gemaakt, een NAS is de enige oplossing. ea. een DS223 of zo.


Hoi @Tuutjemuts ,

De usb aansluiting is inderdaad verre van bedoeld voor een snellw bestand overdracht. Voor config files, .txt bestanden of wat logfiles is het prima. Ga gewoon voor een goede NAS, is ook een stuk beter te beveiligen. 


@eric en @itppodl bedankt voor jullie reacties.
Jammer dat dit niet zo werkt, want deze manier is honderden euro's goedkoper dan een NAS. 😁
 


Als je even op marktplaats kijkt naar een wat ouder type Synology NAS kun je echt voor rond de 50 euro klaar zijn. Daar kun je geen video's mee decoderen, maar als het puur om file handling gaat is het stukken sneller dan wat er via de Zyxel gaat en met alle beveiliging van een Synology erbij.


@eric, voor 50 euro ben je echt niet klaar… en dan heb je wel een hele oude NAS + geen garantie etc. + dan komt nog een 8 TB-schijf bij, in mijn geval. Ik koop dan liever nieuw.
Ik ben inmiddels gegaan voor een Seagate HDD NAS 3.5" 8TB ST8000VN004 IronWolf en Synology Diskstation DS223j NAS. Totaal: 379,00. En dit werkt mooi moet ik zeggen.

De snelheid is nu voor 1.1 GB -> 18 MB/S (144 mbits/s) en het duurt 1 minuut.
12,7 GB -> 18 MB/S (144 mbits/s) en het duurt 13 minuten.
Er loop nu wel een S.M.A.R.T test op de NAS die voor wat vertraging kan leiden.

Als het 18 MB/s blijft, ook na die test, dan valt me dit eigenlijk wel een beetje tegen nog. Het is zeker sneller, maar toch had ik nog sneller verwacht als ik eerlijk ben. Zeker voor dit geld.
Is deze snelheid dan normaal? Of kan ik dit nog sneller krijgen?


Hallo.. 8 tb disks. Ja, dat tikt wel aan.…

Maar mooie setup. Maar 13 minuten voor 12 Gb is wel traag... heb je wel de juiste kabels naar een switch en je PC ook bekabeld? Anders is wifi de vertragende factor? 


De pc zat op het wifi en de NAS aan de kabel. Een ‘switch’? heb ik niet.
De pc zit nu ook aan de kabel (de wifi staat uit op de pc) en de snelheid is nu voor 12,7 GB -> 110 MB/s (922,7469 mbits/s) en het duurt 2 minuten!!! 
Hij heeft wel dipjes naar de 60 MB/s.
Is 110 MB/s snel? Of kan het nog sneller?

Voor mezelf toch nog even die nieuwe externe harde schijf aangesloten en met dezelfde 12,7 GB getest, nu de pc ook aan de kabel zit. Maar dit maakt niks uit, het blijft zo'n 1 MB/s = 8,3886 Mbps.
Dus die gaat retour.


Van Wifi naar bedraad NAS (dus via de router) gaat alleen snel als je Wifi6+160mhz aan hebt staan,

1gb max speed bedraad van een laptop naar DS223 (zonder j) het zakelijke model met 2x WD60EFAX via een managed switch:

Dit is wel z'n beetje de max voor 1gb LAN. Lokaal via usb3 gaat het wel veel sneller 😁


@itppodl voor Wifi 6 heb ik van Odido het Zyxel T-54 modem nodig, maar die kan je niet los bestellen bij hen en krijg je alleen bij een nieuw abonnement lees ik hier: https://www.odido.nl/internet/wifi-6. Dat slaat ook nergens op…

Dan behalen we dus ongeveer dezelfde snelheid, ook al heb ik een andere NAS, andere HDD's en geen switch. Fijn om te weten dat dit dé snelheid dan is. Ben ik zeer tevreden mee!
Moet nu alleen weer die lelijke kabel gaan leggen in de kamer 😁.

En met ‘Lokaal via usb3 gaat het wel veel sneller’ bedoel je?


>> voor Wifi 6 heb ik van Odido het Zyxel T-54 modem nodig, maar die kan je niet los bestellen

Neem je eigen router.

>> En met ‘Lokaal via usb3 gaat het wel veel sneller’ bedoel je?

Niks als dat het sneller gaat 😋


Ik heb geen router…

En wat bedoel je met lokaal dan? De hdd aan de pc zelf aansluiten? Dus helemaal niet via het netwerk?


@Tuutjemuts Ik heb gelijk een Zyxel T-56 modem jouw kant opgestuurd. Je kunt hiermee ook gebruik maken van wifi 6! 

Houd er rekening mee dat de levering iets langer kan duren dan normaal. Het modem is in ieder geval besteld, ik wens je er alvast veel plezier mee! 


Wat @Teresa van Odido !?!?!

Dat is pas service! Top! 👍🏻 Super bedankt alvast!

Ik laat hier weten hoe die bevalt en of het wat gedaan heeft voor de snelheid.

 

 


@Tuutjemuts Uiteraard heel graag gedaan! 😊

Ik ben benieuwd wat je er van vind. 


Nou, de nieuwe Zyxel T-56 modem is inmiddels ontvangen en in gebruik.

1 GB met pc aan kabel geeft een snelheid van 108-110 MB/s (864-880 mbits/s) in 12 seconden.
11 GB = 80-110 MB/s (864-880 mbits/s) in 2 minuten.

1 GB via wifi = rond de 7 MB/s (56 Mbit/s) in 3 minuten. 
Met de oude modem was dit 18 MB/S (144 mbits/s) en het duurde 1 minuut...
De instellingen van het draadloze internet zijn: 2.4 GHz met 20/40 MHz aan bandbreedte. 802.11b/g/n/ax Mixed.

Met 5 GHz en 20/40/80/160 MHZ aan bandbreedte is 1 GB via wifi nog steeds rond de 7 MB/s (56 Mbit/s).
Ik zit 4,2 meter van het modem vandaan.

Ik heb een speedtest gedaan met de wifi en die is 95 Mbit/s (11,875 MB/s) download en 96 Mbit/s (12 MB/s) upload…

Ik heb een ASUS Wireless-N300 Wi-Fi adapter - USB-N14 aan de pc hangen. Met Wireless tot 300 Mbit/s (37.5 MB/s), via 2.4 GHz. Heeft geen 5GHz ondersteuning. Dus die 110 MB/s haal ik met dit ding niet, maar 7 MB/s is wel erg weinig en zou dus wel die 37 MB/s moeten halen...
https://www.paradigit.nl/asus-wireless-n300-wi-fi-adapter-usb-n14/20251208/product

En op het moederbord https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B550-GAMING-PLUS/Specification zit een Ethernet 1Gbps Realtek®️ 8111H Gigabit LAN controller.

@Teresa van Odido, mis ik nog een stap misschien? Want er is geen vooruitgang met deze nieuwe modem, eerder achteruitgang. 


Hey @Tuutjemuts, zou je een speedtest willen uitvoeren volgens onze norm? Graag bekabeld en zonder randapparatuur aangesloten op het modem. Alvast bedankt!

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.


Hallo @Tommie van Odido,

Bij deze de screenshots:

Speedtest + taakbeheer + Ethernet:
Speedtest + taakbeheer + Wifi
Ipconfig
Taakbeheer


Je hebt een 50 Mbit/s abonnement @Tuutjemuts, dit ziet er erg goed uit. Wat is er nu precies aan de hand? 


@Tommie van Odido

Dat als ik 1 GB op de pc via de ethernetkabel kopieer en plak naar de NAS, dit gaat met 108-110 MB/s (864-880 Mbits/s) en dit 12 seconden duurt.
En dat 11 GB gaat met 80-110 MB/s (864-880 Mbits/s) en 2 minuten duurt.

Maar dat als ik diezelfde 1 GB op de pc via de wifi kopieer en plak naar de NAS, dit maar gaat met 7 MB/s (56 Mbit/s) en dit 3 minuten duurt.

Mijn 50 Mbit/s abonnement moet nu 100 MBit/s zijn, volgens jullie mail van 12-7-2024 (We verhogen je internetsnelheid thuis)… Waarom gaat het dan maar met 7 MB/s (56 MBit/s) en niet 37 MB/s (100 Mbit/s)?


De fysieke verbinding thuis heeft niets met de verhoging van de snelheid naar het internet te maken. Die bekabelde en wifi snelheid naar de nas blijft hetzelfde. Alleen als je een verbinding naar het internet test gaat het sneller.


Reageer