Beantwoord

Synology router ipv Zyxel?

  • 22 February 2024
  • 7 reacties
  • 134 Bekeken

Hoi,

Mijn glasabonnement is vorige week overgegaan van Delta naar Odido. Ik heb daarvoor ook gelijk een nieuwe (nokia) glasconverter gekregen.

Met de zyxel router er aan werkt alles, maar als ik m’n eigen RT6600ax rechtstreeks wil koppelen ziet deze geen netwerkkabel actief. (niet op wan en niet op lan1). Koppelen via de zyxel werkt gelukkig wel.

Is de nokia hard gekoppeld aan de geleverde zyxel, of is de combinatie nokia-synology niet te maken?

 

Jacques

icon

Beste antwoord door JacquesE 13 March 2024, 11:14

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JacquesE 

Indien je een eigen router op de ONT wilt aansluiten dan moet deze wel ondersteuning hebben voor VLAN.

VLAN id 300 en connectie type DHCP/Dynamic IP heb je dan nodig. Als je er niet uit komt kun je dan een screenshot van de VLAN pagina delen?

Hoi, 

Snelle reactie, dank!

De router heeft Vlan ondersteuning, maar dat configureren als de router geen ethernet ziet heeft niet veel zin, toch?

Ik krijg nu geen ethernet verbinding. Wel op de zyxel, maar dus niet met dezelfde kabels op de nokia.

Wan interface is max 1gb, maar de synology heeft ook een 2.5gb interface. Ook daarop echter geen netwerkkabel detectie.

Dat gedrag is ongeveer wat je verwacht van een NAC oplossing.

Jacques

Reputatie 7
Badge +15

@JacquesE 

De web interface is ook benaderbaar zonder internet, sluit een laptop bekabeld aan, ga in de browser naar de web interface, pas de instellingen toe, sla dit op en herstart de ONT.

Hoi,

Ik kan vanaf m’n interne netwerk de router gewoon benaderen. De synology ziet alleen geen ehternet als ik hem koppel aan de nokia glasconverter.

De setup nu, nokia -Zyxel - Synology zou ik willen vervangen door nokia - synology. Dat scheelt niet alleen 1 apparaat, maar geeft ook geen issues met dubbel nat enzo..

PS: ik heb alleen internet, geen voice of TV.

 

Reputatie 7
Badge +15

@JacquesE 

Je kan hem ook zo instellen achter de Zyxel.

Log in op je router, stel VLAN 300 in, connectie type DHCP/Dynamic IP, sla dit op, haal de Zyxel er tussenuit.

@JacquesE 

Als je de Synology op de Nokia aan sluit met vlan 300 dhcp en dan het glasvezelkastje (Nokia) even stroomloos maakt pakt hij dan wel de verbinding.?

Het kan zijn dat de rj45 poorten niet lekker werken met elkaar.

Andere netwerkkabel kan ook wel eens helpen ondanks de huidige wel werkt met de Zyxel.

 

Excuses voor de late update, maar vlan 300 instellen zoals op de link staat werkt!

 

Nu rechtstreeks verbonden. Dank voor de hulp

 

Reageer