Skip to main content
Beantwoord

Stappen eigen ONT registreren onduidelijk

• November 19, 2025
  • 9 reacties
  • 162 Bekeken

Marieau

Hallo,

Als ik het goed begrijp dat zijn er een paar stappen die uitgevoerd moeten worden voordat je eigen ONT werkt.

•     Gegevens ONT in je profiel plaatsen - Serie nummer voldoende?
  •     Forum post maken zodat moderator kan registreren.
  •     Huawei ONT aangesloten laten totdat wijziging is gedaan.
  •     Glas in eigen ONT plaatsen en lekker internetten.

Dit zijn globaal de stapppen die ik tegenkomen in het forum maar ik lees ook dingen over serie-nummer klonen en inloggen via telnet om gegevens te kopieren in de SFP+ modules.. ik weet niet zo goed wat voor mij geldt.

Ik gebruik deze ONU stick: https://www.fs.com/nl/products/185594.html en dit modem: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-gateways/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber

Heb ik iets gemist?

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Marieau 

Bovenstaande stappen zijn correct.

Sommige Fritzboxen (bij GPON) hebben de optie om het serienummer van de ONT te klonen, bij nieuwere Fritzboxen kan dit niet meer.

In sommige SFP modules kun je ook wijzigingen aanbrengen zoals het serienummer overnemen van de Huawei.

9 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • November 19, 2025

Hallo ​@Marieau 

Sommige Fritzboxen (bij GPON) hebben de optie om het serienummer van de ONT te klonen, bij nieuwere Fritzboxen kan dit niet meer.

In sommige SFP modules kun je ook wijzigingen aanbrengen zoals het serienummer overnemen van de Huawei.

farox
  • November 19, 2025

Sorry for jumping into the conversation. I’m planning to switch to Odido’s 8 Gbps service and will be using my own hardware.

Does this SFP module work out of the box with Odido’s XGSPON connection, or are any modifications needed to make it compatible?

https://www.fs.com/eu-en/products/185594.html

Thanks!

Marieau
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • November 20, 2025

Hallo ​@Marieau 

Goedemorgen,

Dan zou ik graag de stappen willen zetten om mijn eigen ONT te registreren, moet ik iets speciaals doen?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 20, 2025

@Marieau 

Zet de benodigde gegevens in je community profiel en dan zal een moderator vanzelf reageren.

@farox 

Fill in all the privé fields in your community profile so a moderator can activate the SFP for you and fill in the serial number under info voor de moderators. After it's activated it should work.

Don't forget to tag VLAN 300 DHCP to the WAN port of your router.

Marieau
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • November 20, 2025

@Marieau 

Zet de benodigde gegevens in je community profiel en dan zal een moderator vanzelf reageren.

@farox 

Fill in all the privé fields in your community profile so a moderator can activate the SFP for you and fill in the serial number under info voor de moderators. After it's activated it should work.

Don't forget to tag VLAN 300 DHCP to the WAN port of your router.

Wat is de benodigde informatie? Ik heb mn klantnummers/adres en serie nummer van mn ONT geplaatst. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 20, 2025

@Marieau 

Alle privé velden en serienummer.

Marieau
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • November 20, 2025

@Marieau 

Alle privé velden en serienummer.

Ahh ik las even het Engelse deel niet, het staat erin.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • November 21, 2025

Hey ​@Marieau, welkom op onze community!

Ik help je hier graag verder mee. Om ervoor te zorgen dat je niet zonder internet komt te zitten kunnen we het beste wat inplannen. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin een datum/tijdstip wanneer je tijd hebt om hem om te zetten? Ik ben zelf deze week aanwezig van maandag tot vrijdag tussen 09:00/17:00. Ik stuur je dan voor de tijd een berichtje om te vragen of je klaar zit en zal de registratie volgen. Als ik hem op elk moment voor je mag registreren dat kan natuurlijk ook, laat dat dan in dit topic weten. Dan registreer ik wanneer ik je bericht heb ontvangen en dan kan jij hem op elk gewenst moment omzetten! 

Marieau
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • November 21, 2025

Hey ​@Marieau, welkom op onze community!

Ik help je hier graag verder mee. Om ervoor te zorgen dat je niet zonder internet komt te zitten kunnen we het beste wat inplannen. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin een datum/tijdstip wanneer je tijd hebt om hem om te zetten? Ik ben zelf deze week aanwezig van maandag tot vrijdag tussen 09:00/17:00. Ik stuur je dan voor de tijd een berichtje om te vragen of je klaar zit en zal de registratie volgen. Als ik hem op elk moment voor je mag registreren dat kan natuurlijk ook, laat dat dan in dit topic weten. Dan registreer ik wanneer ik je bericht heb ontvangen en dan kan jij hem op elk gewenst moment omzetten! 

Hoi Tommie, 

Je collega Sven heeft me al geholpen omdat ik apart een topic heb gemaakt voor de registratie.