Skip to main content

Situatie is zo:

De glasvezel draad komt binnen bij de woonkamer. Via de Attema FTU gaat dit naar een Huawei optiXstar xgs-pon kastje. Vanuit daar gaat er een LAN kabel naar een modem (Zyxel t-56). Dit werk vooralsnog helemaal goed ontvang ruim 1gbit up- en download. En op de modem is ook de TV aangesloten met een LAN kabel.
 

Nu wil ik mijn gaming router (netgear nighthawk xr1000) installeren omdat ik gebruik wil maken van netduma OS tijden het gamen. Ik heb ik een LAN kabel  (cat 😎 van de woonkamer naar het kantoor getrokken waar de router staat. Alleen als ik hem daar inplug in de WAN poort krijg ik maar 250mb doorgestuurd. Als ik hem in een LAN poort plug wel ruim 960 mb. 

Maar als ik hem dan in de LAN poort  laat zitten en een tijdje geen internet gebruik krijgt hij helemaal niks meer door. En als ik dan de internet instelling wil aanpassen kom ik alleen maar op het modem en niet in de router instellingen. 
 

zou iemand mij op weg kunnen helpen hoe ik wel de volle snelheid kan gebruiken en de instellingen van mijn router kan aanpassen?

uiteraard wil ik ook nog gebruik kunnen maken van mijn tv waar nu een LAN kabel in zit vanuit de zyxel.

Als je netgear op de WAN poort aansluit, dan moet het direct in de ONT. Dan is de unit een router.  Als je hem op de LAN poort aansluit, dan moet je hem als wifi Access Point verbinden met de Zyxel. Op de Netgear zet je dan DHCP uit en op de Zyxel zet dw wifi uit.


Hallo @Larsiey 

Zyxel LAN naar WAN Netgear is mogelijk maar zorg dat beide routers niet hetzelfde LAN IP adres hebben (192.168.1.1). Indien dit wel het geval is wijzig het LAN IP adres van de Netgear dan naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.


Hallo @Larsiey 

Zyxel LAN naar WAN Netgear is mogelijk maar zorg dat beide routers niet hetzelfde LAN IP adres hebben (192.168.1.1). Indien dit wel het geval is wijzig het LAN IP adres van de Netgear dan naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

 

Ze hebben allebei een ander LAN IP. 

Alleen de Snelheid die nu van mijn playstation binnenkomt vanuit de ONT > WAN ZYXEL > LAN ZYXEL > WAN NETGEAR > LAN NETGEAR > PLAYSTATION is maar 100 mbit.

Maar als ik bijvoorbeeld:

ONT > WAN ZYXEL > LAN ZYXEL > PLAYSTATION doe krijg ik ruim 900+ mbit binnen.

 

Hoe verlies ik zoveel snelheid me het gebruik van de NETGEAR?


@Larsiey 

Kun je eens andere kabels tussen Zyxel en Netgear en tussen Netgear en PlayStation gebruiken? Volgens maar is een kabel niet goed waardoor hij maximaal 100 Mbps doorgeeft.


@Larsiey

Kun je eens andere kabels tussen Zyxel en Netgear en tussen Netgear en PlayStation gebruiken? Volgens maar is een kabel niet goed waardoor hij maximaal 100 Mbps doorgeeft.

 

Dat moet niet het probleem zijn volgends mij. want als ik Zyxel LAN > netgear LAN > netgear LAN > playstation, geeft ook 900+mbit. Maar als ik dat doe dan krijg na een tijdje geen internet meer op mijn playstation en geen wifi.


@Larsiey 

Je zou in de Netgear kunnen kiezen voor operating mode Acces Point Mode en kijken of het dan beter gaat?


@Larsiey

Je zou in de Netgear kunnen kiezen voor operating mode Acces Point Mode en kijken of het dan beter gaat?

in WAN poort of in LAN poort? want nu kan ik niet inloggen op netgear? ik wordt elke keer doorverwezen naar de zyxel. als ik mijn ip in de browser type

 

 

 


@Larsiey

Dan kan hij in een LAN poort van de Netgear volgens mij maar ik denk dat beide routers dan toch dezelfde default gateway hebben (192.168.1.1). Deze kun je in de Netgear onder LAN instellingen wijzigen.


@Waqqas 

Als ik hem in de WAN poort doe krijg ik op m’n laptop default gateway 10.0.0.1 als ik hem in LAN poort plug dan krijg ik 192.162.1.1

Als ik dan in de browser 192.162.1.1 intype kom ik bij de settings van de zyxel

 

als ik hem in de wan poort plug en type in de browser 10.0.0.1 dan kom ik wel in de router settings. 


Reageer