Router fluctueert enorm

  • 3 January 2024
  • 16 reacties
  • 141 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1
  • is een legendarische user
  • 1814 reacties

Sinds enige tijd valt het me op dat mijn router de T50 enorm fluctueert, nog erger dan de AEX in Amsterdam, 

Dit zijn 2 willekeurige momenten gemeten op de laptop van mijn zoon, en die van me zelf, de router en converter al een paar keer herstart.   mijn contract is 100mb/s  

Voor alle zekerheid nog een aanvulling het vreemde is dat mijn iPhone 12 wel de normale snelheid haalt, echter de laptops niet evenals 2 Samsung A7 tablets niet ook deze blijven steken op gemiddeld 40/50mb/s 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hey @BeMu, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik heb direct een lijnmeting gedaan maar hier zie ik niks geks op terug. Ik ga je voor de zekerheid een nieuw modem opsturen, de T-56. Dit modem heeft een groter en stabieler bereik dan de T-50. Hopelijk zul je dan direct verschil merken. Je ontvangt hier zo een bericht over en zodra het modem opgestuurd is kun je de zending volgen in Mijn Odido! 

Bekijk origineel

16 reacties

Ik zie een Jitter van 264ms? Staat de laptop ver vanaf de router? Denk toch echt dat de verbinding teveel afstand moet afleggen en dat levert deze fluctuaties op.

Wat gebeurt er als je de laptop vlakbij de router zet en opnieuw meet? 

Reputatie 7
Badge +1

De afstand tot de router is hooguit 4meter in rechte lijn gemeten, en als mijn zoon er is en hij zijn laptop gebruikt max 3meter 

En je router eens op alleen 2.4ghz zetten? Of alleen 5ghz? Kijken of dat uitmaakt?

 

En ik zou een andere speedtest gebruiken zoals speed. Cloudflare.Com of Ookla? 

Reputatie 7
Badge +1

@Duneraver Ga ik eens proberen dank voor je advies,  ik was nog vergeten te melden dat als ik de laptop(s) herstart ze een tijdje hooguit een uur of zo wel ongeveer de max down en upload geven ( gemiddeld 95% van abo.) 

Reputatie 7
Badge +1

@Duneraver Ik heb de router zoals u adviseerde op 2.4Ghz gezet dit maakt de download en upload wel iets stabieler maar toch zakt het na een tijdje ( half uurtje) weer in, als ik de router op alleen 5Ghz zet is het niks beter zelfs slechter.

Aangezien mijn 2 all in one printers al wat ouder zijn werken deze alleen op 2.4Ghz,  als ik het zo bekijk zou de router eventueel de geest kunnen hebben gegeven

Ja dat lijkt mij ook. Of de UTP-kabel of aansluiting. Ik zou voor de zekerheid alle kabels loshalen en stroom van de router en mediaconverter af. Als dat niet werkt, zou ik inderdaad contact opnemen met Odido. Die kunnen eventueel op afstand nog de router inzien en meten. 

Reputatie 7
Badge +1

@Duneraver Het loskoppelen van de UTP kabels en stroom van de router en mediaconverter had ik al een aantal keren geprobeerd, na deze actie is het heel even wat beter, echter zakt het daarna geleidelijk weer terug, helaas kan ik niet via een UTP-kabel testen de laptops hebben geen Ethernet aansluiting.

Ik ga morgen maar eens contact opnemen met Odido

Reputatie 7
Badge +9

Hey @BeMu, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik heb direct een lijnmeting gedaan maar hier zie ik niks geks op terug. Ik ga je voor de zekerheid een nieuw modem opsturen, de T-56. Dit modem heeft een groter en stabieler bereik dan de T-50. Hopelijk zul je dan direct verschil merken. Je ontvangt hier zo een bericht over en zodra het modem opgestuurd is kun je de zending volgen in Mijn Odido! 

Reputatie 7
Badge +1

@Tommie van Odido Bij deze mijn hartelijke dank voor de super snelle service en fantastisch dat er een andere router komt, voor het aansluiten hoeft er wat mij betreft geen monteur te komen is simpel weg plug en play.

Reputatie 7
Badge +9

Geen dank @BeMu! Er hoeft inderdaad geen monteur te komen voor deze swap. Het is, zoals je zegt, simpel weg plug and play. Laat je mij weten hoe hij functioneert? 

Reputatie 7
Badge +1

@Tommie van Odido  Momenteel heb ik een 100mb/s abonnement in my Odido kan ik deze makkelijk wijzigen, echter heb ik een nog al gecompliceerd abonnement heb zou u mij in een privé bericht een prijs kunnen doorgeven voor 400mb en eventueel 1gb op basis huidige abonnement, (heeft geen haast)

Reputatie 7
Badge +14

Het prettige is dat als je overstapt naar een andere snelheid je automatisch naar het laatste prijsplan en de daarbij behorende klantvoordelen overstapt.

Ik herken dat met de 25+25 deal. Maar zolang je niets veranderd blijft die mooie oude prijs.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @BeMu, dit zal ik doen! 😄 Groetjes, Ishana

Reputatie 7
Badge +1

@Tommie van Odido  De nieuwe router is inmiddels binnen en geïnstalleerd, werkt perfect alleen zie ik een heel raar fenomeen, bij het opstarten van de laptop heb ik een perfecte snelheid, na een tijdje zakt het in soms naar hooguit 15% van de snelheid.

Als ik de gegevens van de router bekijk zie ik bij de gegevens staan b.v. 802.11a/n/ac/ax of 802.11b/g/n/ax  respectievelijk voor 5ghz en 2,4ghz,  als ik echter naar apparaatbeheer ga en de netwerkadapter open geeft deze aan bij eigenschappen  dual 802.11a/b/g  verander ik dit in 802.11ax of 802.11ac valt het van zelf weer terug naar bovenste optie (zie afbeelding)

 

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem is denk ik opgelost, na het opnieuw herstarten van Windows na een herstel werkt het sindsdien uitstekend, snelheid een paar keer getest en blijft constant op het goede niveau.

Bij een systeem update van de laptop fabrikant (Lenovo) werd een update van de Wlan driver aanbevolen, nu deze weer is verwijderd uit het systeem werkt het (tot nu toe) zoals het hoort.

Rest me allen die hebben geholpen met suggesties hartelijk te danken.

Reputatie 6
Badge +2

@BeMu Super om te lezen dat alles naar behoren werkt! 😀 Dank je wel dat je dit met ons deelt. Mocht je in de toekomst nog ergens tegen aanlopen, dan weet je ons te vinden! 

Reageer