Regelmatig problemen met thuisnetwerk na vervanging modem

  • 14 February 2024
  • 1 reactie
  • 53 Bekeken

Een aantal jaren geleden heb ik, terwijl ik nog het oude modem van T-Mobile gebruikte, een setje van 3 wifi versterkers gekocht  (TP-Link Deco M9 Plus). Een daarvan had ik gekoppeld aan mijn modem, terwijl de andere twee op de eerste verdieping geplaatst zijn. Ik heb destijds gewoon de basis installatie gedaan en dit werkte voor mijn gevoel correct.

 

Twee jaar geleden heeft men in verband met zonnepanelen een kabel vanuit het modem (niet de M9 versterker) naar de zolder getrokken. Daar heb ik vervolgens met behulp van een switch mijn zonnepanelen en inmiddels een NAS aangehangen. De devices hangen dus rechtstreeks aan het modem. 

Alle telefoons, televisies etc. maken via wifi connectie met de M9 devices, maar mijn televisie maakt nog via een draad en zo'n tv kastje verbinding met het modem voor het tv signaal.

Met deze setup blijk ik in staat te zijn om met apps connectie te krijgen van alle telefoons en de wifi op de tv's naar de NAS. Ik merkte daar zelden problemen mee. Ook met een laptop gekoppeld aan de switch op zolder werkte zonder problemen.

 

Nu is een paar maanden geleden door inmiddels Odido mijn modem vervangen door een Zyxel T-56 modem. Nadat dit modem overigens op een amateuristische wijze is opgehangen aan mijn muur, leek alles nog te werken. Ik merk echter dat ik steeds vaker problemen heb met mijn connecties. Regelmatig blijkt het wifi signaal van de M9 devices opeens weg te zijn en ben ik opeens geconnect direct aan mijn modem via mijn telefoon of tv. Vanavond kreeg ik tijdens het afspelen van een film opeens meldingen dat het wifi signaal niet sterk genoeg zou zijn en na het resetten van mijn router en het M9 netwerk, blijk ik nu helemaal geen enkel device op de switch boven te kunnen bereiken.

Ik heb een hetzelfde issue een paar weken terug ook gehad en toen bleek opeens het probleem zichzelf opgelost te hebben.

 

Nu ben ik best een leek wat betreft netwerken, dus ik ben op zoek naar hulp, die mij kan vertellen hoe mijn netwerk opgezet zou moeten zijn en waar op dit moment de fout zit en wat deze problemen veroorzaakt. Wie kan mij hiermee helpen? 

 

Met vriendelijke groeten,  Ronald van Gogh

TMTV 2 maanden geleden

Hoi @rogonl,

Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar voor alles is een oplossing. Heb je de wifi van de Zyxel uit staan? Anders kunnen ze elkaar in de weg zitten. Heb je een of meerdere Deco's direct op de Zyxel aangesloten? Dan kun je proberen om een simpele switch tussen de Zyxel en de Deco's te zetten. Ik heb hier meerdere verhalen gelezen dat de Zyxel de interne communicatie tussen de Deco's onderling niet aan kan. Door de switch te plaatsen, leid je het verkeer daardoorheen in plaats van door de Zyxel. Dat bleek voor meerdere mensen de oplossing te zijn. Zo'n switch heb je al voor een tientje bij de Action.

Een andere mogelijkheid is om de Zyxel in de doos te stoppen en de Deco's het werk te laten doen. Je sluit er dan één aan op de mediaconverter of ONT en zet deze in routermode. Daar hoef je alleen VLAN 300 in te stellen en dan zou het meteen moeten werken. Op de andere Deco's hoef je niks aan te passen.

Hopelijk heb je iets aan een van deze suggesties. Ik hoor graag of je hiermee vooruit kunt.

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @rogonl,

Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar voor alles is een oplossing. Heb je de wifi van de Zyxel uit staan? Anders kunnen ze elkaar in de weg zitten. Heb je een of meerdere Deco's direct op de Zyxel aangesloten? Dan kun je proberen om een simpele switch tussen de Zyxel en de Deco's te zetten. Ik heb hier meerdere verhalen gelezen dat de Zyxel de interne communicatie tussen de Deco's onderling niet aan kan. Door de switch te plaatsen, leid je het verkeer daardoorheen in plaats van door de Zyxel. Dat bleek voor meerdere mensen de oplossing te zijn. Zo'n switch heb je al voor een tientje bij de Action.

Een andere mogelijkheid is om de Zyxel in de doos te stoppen en de Deco's het werk te laten doen. Je sluit er dan één aan op de mediaconverter of ONT en zet deze in routermode. Daar hoef je alleen VLAN 300 in te stellen en dan zou het meteen moeten werken. Op de andere Deco's hoef je niks aan te passen.

Hopelijk heb je iets aan een van deze suggesties. Ik hoor graag of je hiermee vooruit kunt.

Reageer