Skip to main content

Dag Odido community,

Ik kwam er vandaag achter dat mijn publieke ip adres doorverwijst naad de inlog pagina van mijn modem/router. Om dit even te dubbel checken heb ik mn laptop verbonden met de hotspot van mn telefoon om zeker te zijn dat ik niet inlog via mn eigen netwerk. Ook dan verwijst het publieke ip adres door naar de inlog pagina van mn modem/router. Ik ging ervan uit dat dit altijd was afgeschermd. Het lijkt me erg onveilig als iedereen de inlogpagina van mn router kan bereiken door mn ip adres in te vullen. 
Is er iets mis in de instellingen van mn laptop of modem? Is het mogelijk dit af te schermen? Iemand hier ervaring mee? 

Mvg Arthur
 

Een odido modem of je eigen modem?

Dit is over het algemeen een 'allow WAN’ access instelling.


Dag itppodl,

Bedankt voor de reactie. Ik check het even in de instellingen van de modem. Het probleem doet zich voor op mn mac laptopje, maar niet op mn pc laptop. Begin inmiddels te vermoeden dat het toch iets met mn laptop instelling te maken heeft. 

 


Hallo @ArthurS 

In je router bij onderhoud > extern beheer hoort het zo te staan:

 


Dankje @Waqqas. Ik heb het gevonden. Stond gewoon uit. Ik vermoed dat het dan toch iets met mijn laptop te maken heeft. Heb alleen geen idee wat.  Zoals gezegd op mn pc laptopje verwijst hij niet door naar de inlog pagina als ik de hotspot van mn telefoon gebruik. Ga nog even verder zoeken om precies te weten wat er gebeurd. 

Het is een odido modem inderdaad de Zyxel t-56. 

 


@ArthurS Dat komt door NAT-loopback. Daardoor lijkt het alsof een poort openstaat op je publieke IP, terwijl het verkeer in werkelijkheid gewoon binnen je netwerk blijft. Via mobiele data (hotspot) is inderdaad de manier om te checken of poorten echt open zijn. Als je dan geen verbinding kunt maken, staat alles goed ingesteld.


@TMTV Vreemd genoeg verwees hij ook via mijn hotspot door naar mn inlog pagina. Dit was wel binnen het netwerk. Zowel op mn mac als pc. Vandaag naar mn studio gegaan en nog een keer checken. En daar gaf hij geen verbinding. Misschien toch iets met cache in mn laptop of een odido mobiele abonnement. 🙂. Ik ben in ieder geval weer gerust gesteld. Dank allen voor de de reacties. 


Reageer