Hallo,
Sinds twee weken ben ik overgestapt van Ziggo naar T-Mobile Thuis glasvezel; lekker hoge upload snelheid wat vooral handig is voor thuiswerken en verzenden van grote bestanden! Helaas werken sindsdien twee services niet meer goed die op mijn netwerk draaien die port forwarding en tientallen parallelle connecties nodig hebben.
Nu heb ik al op vele verschillende types routers port forwarding, statische IP adressen en firewall regels aangemaakt, maar op de standaard Zyxel T50 die werd meegeleverd lukt het toch niet. Met verder alle standaard instellingen, had ik op de Zyxel naar de lokale IP adressen van de twee apparaten port forwarding ingesteld op 44158 en 8444 op protocol TCP.
Op canyouseeme.org werd aangegeven dat port 44158 bereikbaar was, maar vreemd genoeg port 8444 niet. Heel vreemd dat met dezelfde soort regels twee verschillende poorten wel of niet werken… Maar in de praktijk werkte port forwarding op 44158 ook helemaal niet. Het verkeer van buitenaf kwam niet door, zelfs niet later met de firewall volledig uitgeschakeld.
Dus mijn eerste vraag: Weet iemand of T-mobile verkeer op bepaalde poorten (of port ranges) blokkeert?
Denkend dat het aan de router lag, heb ik met behulp van onderstaand topic van Hidden.nld de router vervangen door mijn TP-Link AX73 die ik bij Ziggo gebruikte achter de standaard modem. Dit werkte prima en het zorgde er voor dat ik super goede WiFi dekking had door het hele huis, en dat ik niet meer de 2.4GHz en 5GHz SSIDs hoefde te scheiden om gebruik te kunnen maken van Airplay en Chromecast (dat werkte anders niet op de Zyxel):
Maar zelfs met de nieuwe router en port forwarding zoals ik voorheen ook bij Ziggo had staan, werd opnieuw aangegeven dat port 44158 open stond maar 8444 niet, en het externe verkeer over port 44158 kwam nog steeds niet door. Dus mijn volgende stap zou zijn om de mediaconverter te vervangen die standaard door T-Mobile geinstalleerd is; de CTS Mediaconverter CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR.
Nu werd het toch wel een beetje ingewikkeld, want er zijn vele verschillende mediaconverters te koop, met en zonder SFP module en met verschillende aansluitingen, frequenties en modes. Ik weet niet zeker of de module die in het topic hierboven genoemd wordt, de TP-Link MC220L, geschikt is, en welke SFP module ik daar bij moet kopen (want die zit in de CTS geintegreerd). Wel heb ik gezien dat de glasvezel aansluiting waarschijnlijk een SC versie is.
Daarbij mijn tweede vraag: Welke TP-Link mediaconverter (met of zonder SFP module) zou geschikt zijn voor mijn wens om vele parallele connecties over verschillende poorten te kunnen ondersteunen?
Ontzettend bedankt alvast voor de experts op dit forum voor het meedenken!