Skip to main content
Beantwoord

Port forwarding Becker CC41 niet bereik mobile netwerk, wel home netwerk (wifi)

  • 13 June 2024
  • 9 reacties
  • 79 Bekeken

Wij zijn al enige tijd op zoek naar een oplossing om onze rolluiken van Becker met de CC41 te verbinden met het internet. Inmiddels zijn we een stap dichterbij en zijn deze middels Wifi binnenshuis bereikbaar nadat we port forwarding poort 80 hebben opengesteld. Zodra we buitenshuis zijn en middels het mobiele netwerk de rolluiken willen bedienen kunnen we geen verbinding maken.

 

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Welkom @JHoe 

Eerst deze maar even …

 

Heb je deze setup wel correct uitgevoerd?

Ik kan geen gegevens vinden, dat deze ‘CC41’ te bedienen is over het boze WWW.

Poort 80 openzetten is denk ik dan ook voor nu met kracht te ontraden! .. poort 80 is op het WWW de honeypot voor hackers, daar zijn ze 24/7 naar opzoek naar die open poort.

Tenzij je heel goed weet wat je aan het doen bent, maar krijg het gevoel een beetje dat je vooral in de ‘trail and error’ mode bent gegaan om iets werkend te krijgen.

Alles wat ik kan vinden in via Wifi en dus interne LAN bediening, maar of er een http/https interface via een webbrowser zou zijn .. dat heb ik zo snel nog niet kunnen vinden.

Dus voorzichtig zijn met zomaar een poort open zetten, want voor je het weet is je netwerk met alle andere devices ‘overgenomen’.

Hoi Pieter,
De instellingen zoals op jouw toegezonden link hebben we ook gevolgd. De mensen van Becker bij mij thuis geweest en er is zelfs contact geweest met Becker Duitsland. De CC41 geeft aan verbinding te hebben, maar dan alleen voor intern gebruik (huis netwerk). Buitenshuis is er geen verbinding mogelijk. Door de klantenservice van Odido werden verwezen naar deze community en de mogelijkheden van Port Forwarding.

Reputatie 7
Badge +4

Port forwarding is aan zich niet iets extreem complex, maar je verhoogt wel het risico dat er ‘rondgesnuffeld’ gaat worden op die poort die je hebt open gezet.

Alles wat ik inricht, zeker voor dit soort IoT’s, krijgen hun eigen omgeving gescheiden van de privé LAN en hun dierbare devices.

Het grootste nadeel is, dat consumenten routers dit soort opzetten nooit heeft, waardoor je ten minste naar een meer semi pro oplossing moet gaan kijken.

Goed, dat gezegd hebbende, heeft het device een webpagina/webserver welke je kan bereiken op IP level of is het echt alleen maar met ‘de app’?

 

Hoi Pieter, wat zou volgens jou de toegang van het internet dan blokkeren ?

Reputatie 7
Badge +4

Wat ik al aangaf, als je verbinding wilt maken vanaf buiten, dan moet je ergens via een webpagina of app uitkomen op je WAN IP. In de app zal je dan op 1 of andere manier, moeten kunnen aangeven wat je WAN IP is en eventueel de poort.

Als de CC41 verbonden is met een ‘cloudservice’, dan is het vaak ook zo ingericht dat de app interacties doet via die ‘cloudservice’.

Dus ‘blokkeren’ is denk ik een groot woord voor nu, maar als er geen informatie is over hoe je vanaf het WWW bij je CC41 komt … ja, dan is dat dus niet zo even geregeld.

EDIT: Er zijn mensen van de fabrikant langs geweest, die zouden daar duidelijke info over kunnen delen.

Hoi Pieter,

Ik heb jouw opmerkingen ook gedeeld met de fabrikant van de Becker CC41. Zij ondervinden vaker problemen op het Odido netwerk, terwijl bij andere providers het een geval van plug & play is.

Ik heb in ieder geval poort 80 omgezet naar de veiligere poort 443.
Maar ben nog steeds op zoek naar de oplossing om mijn rolluiken via de Becker CC41 op afstand te kunnen bedienen.

 

 

Ik heb de Becker CC41 eindelijk gekoppeld en is nu overal toegankelijk. Poorten TCP443, TCP22 en UPD123 open gezet en gekoppeld aan het device.

Opgelost !!

Reputatie 7
Badge +4

Mooi dat het uiteindelijk werkt, maar hoe kwam je nu aan deze info over deze betreffende poorten?

De poorten TCP22 en UPD123 zijn door de fabrikant voorgesteld. Na een test bleek dit te werken.

Reageer