Skip to main content

poort 6281, 5001, 873 en poort 443 openen lukt niet

Op 2 locaties heb ik beschikking tot internet van odido. Op beide locaties staat een Synology Nas. Die wil ik met elkaar laten communiceren via poort 6281, poort 5001, poort 873 en poort 443.

Ik heb thuis een zyxtel EX5601-T1 modem. (glasvezel). Hier is het mij gelukt om de bovenstaande poorten open te zetten.

Op een externe locatie heb ik de zyxtel dx5401-b0 router. (geen glasvezel). Ook hier heb ik geprobeerd de bovenstaande poorten open te zetten. Dat heb ik op de zelfde manier als thuis gedaan en ziet er als volgt uit:

Toch zijn ze bij de zyxtel dx5401-b0 router niet extern benaderbaar en bij de zyxtel EX5601-T1 modem wel. Ik begrijp niet waarom niet.

De firewall lijkt het probleem niet te zijn

Via de site canyouseeme zijn de poorten ook niet benaderbaar. Het ligt dus niet aan de instellingen van de synology nas.

Zou iemand mij misschien willen helpen? Wat kan ik doen om de poorten alsnog open te krijgen? Ik begrijp niet, wat het probleem kan zijn. Alle ideeen zijn welkom ;)

Uitgelichte reactie

22 april 2025

Hallo ​@rikdeictman 

Voor DSL gebruik je VD_internet als interface, zijn de apparaten waarvoor je de poorten opent ook rechtstreeks verbonden met het modem?

8 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 22 april 2025

Hallo ​@rikdeictman 

Voor DSL gebruik je VD_internet als interface, zijn de apparaten waarvoor je de poorten opent ook rechtstreeks verbonden met het modem?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 22 april 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@rikdeictman 

Lieve Waqqas,

Is dat het probleem, denk je? Dus als ik dat aanpas, werkt het? Of kunnen er nog meer dingen zijn die er nu voor zorgen dat het niet lukt? Ik ben hier echt al avonden mee bezig… maar hey, zonder kennis al ver gekomen :P

De beide nassen zijn direct aangesloten op het zyxtel modem inderdaad.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1148 reacties
  • 22 april 2025

Ik zou de firewall wel op midden zetten. De port forwarding zou dat gewoon overrulen.

Tevens zou ik, als het allemaal eenmaal werkt, wel de origine van de port forwarding op het externe ip van de andere connectie zetten. Je wil eigenlijk niet de hele NAS beheer op deze manier open zetten voor de hele wereld (tenzij je hackers en ransomware jochies niet hinderlijk vindt).

Onder systeeminfo kun je zien of je ETH_Internet of die VD_Internet moet kiezen (raar overigens dat je ook ETH als keuze hebt terwijl je ook VD zou hebben).

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 22 april 2025
rvk01 schreef:

Ik zou de firewall wel op midden zetten. De port forwarding zou dat gewoon overrulen.

Tevens zou ik, als het allemaal eenmaal werkt, wel de origine van de port forwarding op het externe ip van de andere connectie zetten. Je wil eigenlijk niet de hele NAS beheer op deze manier open zetten voor de hele wereld (tenzij je hackers en ransomware jochies niet hinderlijk vindt).

Onder systeeminfo kun je zien of je ETH_Internet of die VD_Internet moet kiezen (raar overigens dat je ook ETH als keuze hebt terwijl je ook VD zou hebben).

Hoi RVK01, deze zin begrijp ik niet helemaal. Zou je die nog iets meer willen toelichten? Thx voor je reactie trouwens ;) 

,,wel de origine van de port forwarding op het externe ip van de andere connectie zetten”

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 22 april 2025
rikdeictman schreef:
Waqqas schreef:

Hallo ​@rikdeictman 

Lieve Waqqas,

Is dat het probleem, denk je? Dus als ik dat aanpas, werkt het? Of kunnen er nog meer dingen zijn die er nu voor zorgen dat het niet lukt? Ik ben hier echt al avonden mee bezig… maar hey, zonder kennis al ver gekomen :P

@rikdeictman 

Het is iets wat je kan proberen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1148 reacties
  • 22 april 2025
rikdeictman schreef:

Hoi RVK01, deze zin begrijp ik niet helemaal. Zou je die nog iets meer willen toelichten? Thx voor je reactie trouwens ;) 

,,wel de origine van de port forwarding op het externe ip van de andere connectie zetten”

Je zou de poorten van een NAS eigenlijk niet open moeten zetten voor de hele wereld. Het is een van de meest aangevallen poorten. Dus als er een lek of bug in de software van de NAS zit, dan zou je zo een hacker binnen kunnen hebben. Ook als je een te zwak wachtwoord hebt. Geloof me… er zijn genoeg NASsen op deze manier op internet om zeep geholpen.

Mijn advies is dan ook om de NASsen via VPN te verbinden. Maar als je het toch via port forwarding wilt doen, dan zou ik ALLEEN de externe IP van de andere kant toelaten. Dus bij de T-56 bij oorspronkelijk IP het externe IP van de T-54 verbinding opgeven en bij de T-54 de externe IP van de T-56.

Bij de port forwarding kun je “Oorspronkelijke IP configureren” aanzetten. Dan kun je een IP adres opgeven. Dan wordt ALLEEN dat IP adres toegestaan met port forwarding. Je kunt dan ook niet meer testen met ismyportopen e.d. omdat die vanaf een andere IP komen. Dit moet je dus uiteraard pas instellen als alles wel werkt. Maar dan zit je wel een stuk veiliger. Ook als je IP adressen wijzigen moet je dit uiteraard updaten (want je kunt niet met een dynamic hostname werken, alleen met IP adres).

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 23 april 2025
rvk01 schreef:
rikdeictman schreef:

Je zou de poorten van een NAS eigenlijk niet open moeten zetten voor de hele wereld. Het is een van de meest aangevallen poorten. Dus als er een lek of bug in de software van de NAS zit, dan zou je zo een hacker binnen kunnen hebben. Ook als je een te zwak wachtwoord hebt. Geloof me… er zijn genoeg NASsen op deze manier op internet om zeep geholpen.

Mijn advies is dan ook om de NASsen via VPN te verbinden. Maar als je het toch via port forwarding wilt doen, dan zou ik ALLEEN de externe IP van de andere kant toelaten. Dus bij de T-56 bij oorspronkelijk IP het externe IP van de T-54 verbinding opgeven en bij de T-54 de externe IP van de T-56.

Bij de port forwarding kun je “Oorspronkelijke IP configureren” aanzetten. Dan kun je een IP adres opgeven. Dan wordt ALLEEN dat IP adres toegestaan met port forwarding. Je kunt dan ook niet meer testen met ismyportopen e.d. omdat die vanaf een andere IP komen. Dit moet je dus uiteraard pas instellen als alles wel werkt. Maar dan zit je wel een stuk veiliger. Ook als je IP adressen wijzigen moet je dit uiteraard updaten (want je kunt niet met een dynamic hostname werken, alleen met IP adres).

Hartstikke bedankt voor de tips! Dit helpt enorm :)

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 23 april 2025
Waqqas schreef:
rikdeictman schreef:
Waqqas schreef:

Hallo ​@rikdeictman 

Lieve Waqqas,

@rikdeictman 

Het is iets wat je kan proberen.

Gelukt!! Super bedankt hoor :)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen