Skip to main content

Wij stappen binnenkort compleet over naar Odido, dan wordt er glasvezel (2gig) aangesloten, maar mijn vraag is, welke router kan ik hiervoor het beste gebruiken? Aangezien we nu al een netwerk hebben liggen waar de modem (nu van kpn, binnenkort dus Odido) naar de router boven gaat en op mijn pc, aangezien mijn pc geen Wifi verbinding heeft en ik ook internet liever op mijn PC bekabeld hebt. Om die 2 gig aan snelheid te kunnen halen, zit ik dan goed met bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5690 Pro of moet ik ook een converter plaatsen?

Wij stappen binnenkort compleet over naar Odido, dan wordt er glasvezel (2gig) aangesloten, maar mijn vraag is, welke router kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Je krijgt als het goed is een Zyxel T56 router bij de aansluiting. Dit is reeds een Wifi 6 router. Dus waarom wil je een andere router?

Je kunt de router met een lange kabel (boven?) op de ONT aansluiten. Maar je kunt de router ook beneden bij de ONT laten staan en met een lange kabel direct naar de PC (boven). Eventueel kun je boven ook nog een gigabit (of 2.5Gb-) switch neerzetten om andere apparatuur op aan te sluiten.

De router van odido komt in de meterkast, aan de voorkant van het huis, onze muren zijn erg dik en is het signaal erg slecht aan de andere kant van het huis dus moet er wel een router boven komen die ik ook op mijn pc kan aansluiten. 

2 routers in 1 netwerk zou ik niet doen. Wat jij wilt is een gewone switch bij je computer die met een kabel op de Odido router zit. Kijk wel dat je een switch koppt die die 2 Gbps aankan, ik neem aan dat je computer dat ook kan, bij de gemiddelde computer stopt het bij 1 Gbps.

De Zyzel T56 is toch officieel een modem, zo noemt Odido het ook, dus neem ik aan dat je daar dan makkelijk nog een router kan aansluiten, zo hebben wij hier al 20 jaar een internet liggen zonder problemen totdat KPN het internet zelf verpeste. Ik heb ingekeken hoeveel mijn Netwerk adapter (Intel®️(R) I211 Gigabit) in mijn pc aankan. En dat schijnt maar 1 gig te zijn. Anders moet ik het bedraad netwerk dan maar opgeven en gaan voor een wifi adapter die ik in mijn pc kan installeren en een extra wifi punt boven anders.

De Zyzel T56 is toch officieel een modem, zo noemt Odido het ook, dus neem ik aan dat je daar makkelijk nog een router aansluiten, zo hebben wij hier al 20 jaar een internet liggen zonder problemen totdat KPN het internet zelf verpeste.

Dan heeft Odido het mis. Eigenlijk is de ONT (NT/glasvezelkastje) de 'modem'. Ze gebruiken de Zyxel toch echt alleen als router en die kun je ook gewoon vervangen door een eigen router. Er bestaan wel ONT + routers ineen. Delta levert bijvoorbeeld een Nokia die ONT+router is. Maar Odido levert toch echt een aparte ONT. (Bij ADSL aansluitingen leveren ze overigens wel een Zyxel die tevens modem is, dan gaat de ADSL kabel rechtstreeks de Zyxel in, maar bij glasvezel dus niet).

Ik weet niet wat je nu precies hebt liggen qua netwerk maar je krijgt dus een ONT (of ze gebruiken die van KPN) en je krijgt een Zyxel router die 2Gbps aan kan met Wifi 6. Als je netwerk kaart in de computer maar 1Gbps aan kan dan weet ik niet waarom je voor 2Gbps hebt gekozen. Heb je die snelheid wel nodig? Zelfs met goed Wifi vraag ik me af of je dat kunt halen (misschien als je naast de router staat).

Ik ben videobewerker/upscaler en mijn bedrijf zit ook thuis, dus werk met grote bestanden, dus die snelheid heb ik zeker nodig. En als je internet besteld bij een bedrijf waar ze adverteren 2gbps, dan wil ik die dan ook ontvangen. 😉

Ok. Wil je die snelheid kunnen halen op de computer dan zal die inderdaad een nieuwe kaart moeten krijgen. Tevens zal bekeken moeten worden of de bekabeling het aan kan (wat ik wel verwacht maar natuurlijk geen zekerheid is) en eventuele switches die je ertussen hebt zitten ook (indien je niet alles direct op de router aangesloten hebt).

Als de installateur zal komen dan zal die ook alles bekijken wat het beste zal zijn en hoe en wat er zal moeten veranderen.

Nee, dat zal Guidion niet doen. Zij leveren de Odido verbinding op met de Zyxel router, doen wat basis testen en gaan dan weer naar de volgende klant.

Je kunt bij de verkopers van andere routers verder informeren welke apparatuur zij aanbevelen. Maar Odido zal daar verder geen support op kunnen geven.

Als je echt een goed thuisnetwerk wil bouwen moeten je of zelf kennis hebben of een lokale partij hiervoor inschakelen zoals een elektrische installateur met computer ervaring.

Reageer