Skip to main content
Beantwoord

Overstap van DSL naar glasvezel

• September 13, 2025
  • 5 reacties
  • 63 Bekeken

Beste Community leden,

Afgelopen week had ODF een FTU aangebracht in mijn meterkast. Inmiddels begrepen dat Odido, voor nu, de enige provider is die mij kan aansluiten op het glasvezelnetwerk. Momenteel gebruik ik DSL van KPN met een Fritz!box 7583 DSL.

Ik wil geen gebruik maken van Zylex dus wil ik een Fritz!box 5590 aanschaffen. Dien ik dan te kiezen voor XGS-PON, AON of G.PON (regio Utrecht)? Moet ik rekening houden met de aanschaf van andere ‘extra’s’ zoals een SPF module (werkelijk geen idee?!)

Bedankt alvast & een goed weekend toegewenst.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Gawelles 

Wanneer je een bestelling plaatst voor Odido glasvezel dan zal je snel een installatie pakket ontvangen, aan de ONT die erbij zit zie je direct of het GPON of XGSPON is.

5 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 13, 2025

Begin gewoon met de Zyxel, dan weet je precies wat er geleverd wordt qua aansluiting en dan bestel je de nieuwe spullen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • September 13, 2025

Hallo ​@Gawelles 

Wanneer je een bestelling plaatst voor Odido glasvezel dan zal je snel een installatie pakket ontvangen, aan de ONT die erbij zit zie je direct of het GPON of XGSPON is.

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • September 13, 2025

Volgens mij heeft de 7583 VDSL gewoon een WAN poort, je kunt daarop de ONT van Odido aansluiten en het werkt. Geen enkele noodzaak tot nieuwe FB. Die ONT van Odido is prima.

Wel best even de 7583 terugzetten naar fabrieksinstellingen en Odido als provider kiezen voor het beste resultaat..

Eventueel kun je vooraf nog even de FB instellingen downloaden en selectief (wifi gegevens met name) terugzetten, dan heb je minder werk.

Als je de FB in moet leveren bij KPN, dan kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld een FB4060 of FB4050, dat scheelt  in de prijs en heb je niet het gedoe dat je ONT zelf moet aanmelden en beheren.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 13, 2025

Waarom alleen ​@Gawelles Odido?  Ziggo en KPN zijn ook in de regio Utrecht beschikbaar 

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • September 16, 2025

Beste Community Leden,

Aan allen mijn dank voor jullie reacties. Ik wacht het inderdaad even af maar anderzijds hebben jullie mij ook weer voldoende info gegegeven. ​@Cristien wanneer ik een postcode check uitvoer op de site van KPN dan geven ze aan dat ze nog bezig zijn met een plan de campagne…