opeens geen internet. ONT is offline



Toon eerste reactie

237 reacties

En wanneer stopt het eens een keer.

Eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee.

Juli ben ik weg als er geen verbetering komt.

Reputatie 3

Al mijn reacties en topics worden verwijderd. Te treurig voor woorden.

 

ik post hier mijn ervaringen met betrekking tot dit probleem.

 

Gisteren ben ik zomaar op offline gezet. Mijn modem geeft aan niks meer binnen te krijgen vanuit de glasvezelkabel. Het punt is, je kan hier helemaal niks tegen doen. Ik licht dit graag nader toe:

  1. Er is op dat moment, zondagavond, geen telefonische klantenservice;
  2. De chatbot is waardeloos. Ik hoef hier niet zo lang bij stil te staan;
  3. Er is geen manier om digitaal een klacht in te dienen. Dit kan enkel bij mobiel, want er wordt gevraagd naar wat voor netwerk (3g etc) en glasvezel staat er niet tussen;
  4. Ik moet kijken naar de landelijke storingspagina en lokale. Maar de lokale pagina is 404 not found;
  5. Downdetector gaf zondag rond 8 uur instant 80 meldingen van anderen. Niet iedereen doet natuurlijk een melding, maar ik denk dat er honderden zijn die een eigen modem met (ingebouwde) ONT hebben;
  6. Het enige wat ik kan doen is een BRIEF schrijven. Zie je het al voor je anno 2023 "Beste T-Mobile, ik heb geen internet, gaarne binnen 52 werkdagen repareren"?

Vandaag, maandag 8 mei, hier telefonisch een melding van gemaakt. Naar mijn mening een 16-jarig meisje zou hier een ticket voor hebben aangemaakt. Ik heb geen ticketnummer gekregen. Alleen een oké, doei. Nu weet ik uberhaupt niet of het doorgezet is.

Als ik had geweten dat T-Mobile onprofessioneel te werk ging, was ik niet klant geworden. Want ik heb in het begin, februari dit jaar al zoveel ellende en trammelant gehad.

Als ik had geweten dat T-Mobile zomaar mensen op offline zet en daarmee in gebrek is omdat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming, was ik niet klant geworden.

Als ik geweten had dat T-Mobile de uitspraak van de Hoge Raad naast zich neerlegd en daarmee de precedentelwering van de hoogste rechtbank in Nederland negeert, was ik niet klant geworden.
 

Ik heb spijt. Enorme spijt. Het liefst wil ik gewoon het contract ontbinden en ik wil terug naar mijn vorige provider. Pas nu heb ik door dat goedkoop duurkoop is. Een tientje per maand is zoveel beter dan dit ongein.

Reputatie 7
Badge +14

Al mijn reacties en topics worden verwijderd. Te treurig voor woorden.

 

 

 

Je posts worden niet verwijderd, maar dubbele topics worden gesloten. 

Reputatie 3

Al mijn reacties en topics worden verwijderd. Te treurig voor woorden.

 

 

 

Je posts worden niet verwijderd, maar dubbele topics worden gesloten. 

Het is dan ook geen dubbele topic. De ene ziet op de bereikbaarheid als provider. De ander ziet op het uitsluiten van andere modems.

@eric 

Posts worden wel verwijderd als ze niet aan de regels van het forum voldoen.

@Jezus je (moet) mag de Huawei GPON ONT gaan aansluiten.

En de 2.5gbit poort als wan instellen.

Dan kun je i.i.g. de Fritzbox gebruiken.

Deze setup gebruik ik nu ook met mijn Fritzbox 5590.

Helaas moet ik dan wel provider spul gebruiken. (Huawei ONT)

Ik hoop dat dit tijdelijk is.

En nu graag ook een mededeling van een medewerker van T-mobile zelf.???

 

Reputatie 7
Badge +14

Al mijn reacties en topics worden verwijderd. Te treurig voor woorden.

 

 

 

Je posts worden niet verwijderd, maar dubbele topics worden gesloten. 

Het is dan ook geen dubbele topic. De ene ziet op de bereikbaarheid als provider. De ander ziet op het uitsluiten van andere modems.

Er is niets verwijderd! Helemaal niets! 

Reputatie 3

Topic geopend, waarvan 1 op slot gezet

3 medewerkers gesproken verspreid over 2 dagen.

 

0,0 resultaat. Het enige wat ik kon doen is ze afkopen. 

@Jezus 

Waarom doe je de Huawei GPON ONT er niet achter en dan de Fritzbox.

Dat werkt.

Ik hoop wel dat dit tijdelijk is. (moet)

 

Reputatie 3

@Jezus

Waarom doe je de Huawei GPON ONT er niet achter en dan de Fritzbox.

Dat werkt.

Ik hoop wel dat dit tijdelijk is. (moet)

 

Omdat vrije modemkeuze een recht is. Aan de hand daarvan ben ik de overeenkomst aangegaan. Nu zijn ze niet enkel privaatrechtelijk verkeerd maar ook publiekrechtelijk. Daar hoort een gepast dwangsom bij van de bevoegde Autoriteit. 

@Jezus 

Dan heb je wel diensten via de Fritzbox.

Ik heb dat nu ook.

En hoop dat dit probleem tijdelijk is.

Wat ik wel jammer vindt is dat niemand van T-mobile hier geen antwoord voor heeft.

 

Reputatie 7
Badge +14

Kijk even bij tweakers. Daar heeft Jan- Remco geconstarteerd dat e.e.a. buiten de Fritzbox wel werkt. Goed idee om bij Fritzbox een support verzoek in te dienen. T-Mobile kan alleen wat kunnen doen als de originele spullen wordne opgehangen. Anders hebben ze geen tooling om tegen het eindpunt aan te meten.

 

Kijk even bij tweakers. Daar heeft Jan- Remco geconstarteerd dat e.e.a. buiten de Fritzbox wel werkt. Goed idee om bij Fritzbox een support verzoek in te dienen.

 

Bekend verhaal lees dit topic eens door en kijk bij mijn reactie.

Dit is juist NIET de bedoeling van een Fritzbox fiber om de ONT van de provider te moeten gebruiken.

Daar willen gebruikers juist van af.

@eric 

En er komt bij dat iemand al een verkeerd glaskastje AON op een GPON gaat aansluiten alle klanten down gaan op die splitter.

En dat zo iemand denkt dat het aan de nieuwste firmware ligt.

Dat moet je echt met een korre zout nemen.

Tenslotte draaide firmware hier al dagen zonder enkel probleem 28 dagen. (dacht ik)

Er is hierna ook geen update van de firmware meer geweest en nog steeds Fritz OS 7.50.

Nu kan ik wel een hele reset proberen maar ik ben dan heel bang dat de huistelefoon dan niet meer werkt. met sip aanmelden.

Ook een probleem bij T-mobile.

Dan kunnen we gaan zeggen gebruikt de provider spullen dan is het toch opgelost.

Maar mijn doel is juist zonder provider spullen en dat is het recht van de vrije router keuze.

En daar valt ook het aansluitpunt zelf onder.

Bij mij is dat de Huawei ONT.

Net even contact gehad met iemand die een GPON SFP module gebruikt.

Bij hem werkt het goed.

Conclusie probleem zit bij de Fritzbox.

Ik ga vanmiddag even de Fritz direct op glasvezel proberen.

Testen of hij het nu wel weer doet.

 

Reputatie 3

Net even contact gehad met iemand die een GPON SFP module gebruikt.

Bij hem werkt het goed.

Conclusie probleem zit bij de Fritzbox.

Ik ga vanmiddag even de Fritz direct op glasvezel proberen.

Testen of hij het nu wel weer doet.

 

Heeft die dan firmware 7.3 draaien op de fritzbox?

@sylwester 

Hij heeft geen Fritzbox.

Ik heb net getest glasvezel verbinding is perfect.

Alleen de registratie werkt niet geen internet dus.

Huawei ONT hangt er nu weer.

Ik hoop snel op een oplossing.

Of het de firmware is geen idee bij mij heeft het een hele tijd goed gewerkt met 7.50.

 

Reputatie 3

@sylwester

Hij heeft geen Fritzbox.

Ik heb net getest glasvezel verbinding is perfect.

Alleen de registratie werkt niet geen internet dus.

Huawei ONT hangt er nu weer.

Ik hoop snel op een oplossing.

Of het de firmware is geen idee bij mij heeft het een hele tijd goed gewerkt met 7.50.

 

Als ik goed begrijp ligt het probleem dus niet bij fritzbox firmware en is dus router merk onafhankelijk.

Registratie (clonen) van ONT sn nummer gaat dus niet goed.

T-mobile daar ligt het probleem dus.

 

 

Reputatie 3

Kijk even bij tweakers. Daar heeft Jan- Remco geconstarteerd dat e.e.a. buiten de Fritzbox wel werkt. Goed idee om bij Fritzbox een support verzoek in te dienen. T-Mobile kan alleen wat kunnen doen als de originele spullen wordne opgehangen. Anders hebben ze geen tooling om tegen het eindpunt aan te meten.

 

 

Eric,ik begreep van T-mobile klantenservice daj jij kundig bent om probleem bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen bij technische dienst van T-mobile.

Nu heb je genoeg info en feiten om probleem aan te kaarten.

Het lijkt dus erop dat registratie van vreemde ONT op T-mobile fiber netwerk niet goed gaat ondanks gecloonde serienummer.

Reputatie 7
Badge +14

De hulp van de technische dienst wordt door moderators ingeschakeld via een Trouble Ticket. Moderators lezen mee op dit klant helpt klant forum.

Wat ze daarvoor minimaal nodig hebben, is dat je de eigen T-Mobile apparatuur van T-Mobile aansluit zodat men op afstand de trouble shoot kan doen. 

Reputatie 3

Ik ben bang dat je iets niet begrijpt Eric.

Waarom moet ik apparatuur van T-mobile aansluiten als die het wel doet?

Eigen modem met mogelijkheid om deze via fiber aan te sluiten werkt niet meer terwijl het wel heeft gewerkt.

Meerdere gebruikers hebben precies hetzelfde probleem.

Dat T-mobile nog steeds in ontkenningsfase zit verbaasd mij enorm.

 

Reputatie 3

Graag ook meteen uitspraak of T-mobile betreffende probleem gaat aanpakken of niet?

Zo niet,dan ben ik genoodzaakt om te gaan escaleren.

Wel XXXX dit.

Een goed werkend systeem.

Wat plots niet meer werkt.

Ik weet niet wanneer deze is gekomen.

Met de werkende 7.50 of later.

Datapomp versie is wel anders dan eerder.

Versie nu. (Glasvezel niet aangesloten)

Versie eerder.

 

Moderator edit: let op je taalgebruik, alsjeblieft. Scheldwoorden of andere kwetsende uitingen zijn niet toegestaan.

Reputatie 2

Dit is nou echt een topic waarin ik met interesse en verbazing in zit te lezen.

Er wordt hier voortdurend gesproken over modem gebruik bij een glasvezelverbinding en voor zover mijn kennis reikt kan er niet ge-MO-duleerd of ge-DEM-oduleerd worden in deze verbinding. En die verfoeide ont doet niets anders dan licht omzetten in bruikbaar signaal voor je router en verzorgt de aanmelding naar de isp. Wat is daar nou mis mee? Dat ding komt uit China ja en? In vrijwel alle apparaten zitten componenten uit China en daar hoeft op zich niets mis mee te zijn.

De router wisselen kan ik me levendig voorstellen Die heeft software in zich afgestemd op de grootste groep gebruikers die gewoon internet wil en niks anders. Van die roze interface met zulke grote letters en cijfers word ik niet echt vrolijk van en de wifi zender komt ook vrij zwak over.

Zelf heb ik gekozen voor de Fritz!box 4060 die het grote voordeel heeft van een snelle processor en sterke wifi6 zender. Slechts een goed cat6 kabel is nodig en je kunt hem in je huis zetten waar je maar kan komen met de kabel. Duidelijke interface en alle instellingen die maar wilt hebben en  niet onbelangrijk een snelle uiterst simpele installatieprocedure zelfs vlan 300 hoef hem niet te zeggen.Een paar muisklikken en hij werkt probleemloos.

Ruim 20 verschillende apparaten staan hier dagelijks eraan te trekken waaronder 3 tv boxen en niemand heeft hier hikups of andere rare dingen op de lijn. F1tv pro bijvoorbeeld werkt hier prachtig en geeft beter beeld dan....vul maar in.

 

@Gela

Het is de keuze van de gebruiker.

Ik vindt de 5590 mijn persoonlijke keuze.

En dat moet mogelijk zijn door vrije router keuze.

Gebruikte deze bij Kpn al AON.

En vanaf Juli bij T-Mobile GPON.

Nu werkt het helaas niet meer direct op glas.

Wat betreft de Huawei ONT die doet echt meer als een signaal omzetten.

In tegenstelling tot de NTu bij Kpn doet dat wel. (Alleen glasvezel signaal omzetten)

De Huawei kun je op inloggen en instellingen aanpassen.

 

Reputatie 6
Badge

@peter-keetfm Ik snap je argumenten, maar in je laatste post laat je eigenlijk zien waarom het vervangen van de ONT een complex proces is. De ONT doet inderdaad niet alleen media conversie  maar implementeert een protocol om om te gaan met de problemen wat een shared medium anders zou geven. Hij doet encryptie, zodat jouw verbinding niet door andere gebruikers kan worden afgeluisterd. Verder is het handig dat je wat management op zo’n ding kunt doen.

Er zijn maar weinig fabrikanten van dat soort apparaten, simpelweg omdat er weinig vraag is naar eigen ONTs. Eigenlijk is AVM de enige vendor die een eigen ONT verkoopt. Vervang je de ONT dan breek je de management chain die de provider nodig heeft voor een goede end-to-end management. Het kan en mag wel, maar je moet rekening houden met compatibiliteitsproblemen die kunnen ontstaan en tijd kosten om op te lossen. Daar kies je ook voor.

Ik verbaas me over het feit dat iedereen direct naar T-mobile wijst als de schuldige. Wie zegt dat het probleem daar ligt? Het kan zeker nog in de Fritzbox (of zijn SFP ONT liggen). Ik vraag me af waar die datapomp versie vandaan komt. Dat klinkt als  de ONT software in de Fritz of mogelijk de SFP daarin. Heeft AVM toevallig een nieuwe versie uitgerold die zelfs niet onderdeel is van FritzOS?

Zelfs als de problemen naar boven komen door nieuwe software ergens bij T-mobile, wie zegt dat T-mobile degene is die zich niet aan de standaarden houdt? De kans bestaat dat AVM wijzigingen heeft gemaakt en niet getest met een Huawei OLT of juist iets heeft gewijzigd voor andere klanten voor compatabiliteit met bijv. een Nokia OLT. Wat is trouwens de netwerk provider hier: KPN, ODF of nog een ander? Welke OLT? Het zou goed kunnen dat dit probleem specifiek bij een specifieke netwerk provider optreedt...

Voor mij klinkt het vrij goed mogelijk dat het probleem bij AVM ligt en niet T-mobile. Ik heb genoeg kritiek op T-mobile maar ben er niet van overtuigd dat zij schuldig zijn aan dit probleem. En AVM heeft af en toe heel bijzondere, unieke ideeën over compatibiliteit.

Al met al: voor het gebruik van een eigen ONT geldt gewoon: if you break it, you get to keep both pieces.

T-mobile zal best wel willen helpen met het oplossen, maar dat kan tijd kosten. En zoals altijd bij incompatabiliteit tussen apparatuur van verschillende vendors: je zult zelf moeten bemiddelen tussen beide partijen en helpen met fout zoeken, eisen stellen helpt niet in zo’n geval (tenzij je een erg grote zak met geld hebt die je kunt inzetten).

en dat brengt mij bij mijn eigenlijke punt: het aggressieve taalgebruik in deze thread. De forumnaam van een van de gebruikers (@jezus) is ronduit Godslasterlijk. Dat doet mij als Christen bijzonder veel pijn. Verder zie ik alleen maar schelden en eisen hier.

 

 

 

Reageer