Skip to main content

Goedendag,

 

sinds 26 februari zijn we overgestapt van koper naar glasvezel, beide bij Odido. En sinds de eerste dag hadden we al netwerk problemen. Het begon eerst vooral in de avond rond 19:00-20:00 en tot 23:00-00:00 dat het internet traag en instabiel was met ontzettend hoge latency / ping spikes.

 

Ik heb zelf snel een programmatje geschreven dat om de 1-2 minuten een snelheids test met de Ookla CLI tool doet en dan plot ik de snelheden en latencies (met jitter en min-max bounds) in real-time., zie plot hieronder van metingen genomen op 16/03/2024. De metingen zijn genomen met de best beschikbare server, dus niet een en dezelfde, dus dit zijn de best mogelijke servers die beschikbaar zijn.

Wij betalen voor 400 up en down dus de snelheid is acceptabel, maar zoals te zien is, is praktisch klokslag 8 uur het internet niet te gebruiken. Webpaginas laden traag, YouTube laadt traag, emails en whatsapp berichten doen er minuten over om verzonden te worden als ze uberhaupt verzonden worden voordat ik het wachten zat ben en switch naar mobiel internet, via internet bellen is alleen te doen als je het niet erg vind om de paar seconden verbinding te verliezen, en vergeet online gamen maar, oftewel internet is compleet nutteloos. Dit duurt dan een paar uur en dan is het weer hartstikke prima.

Tenminste, zo begon het. Na het een week aangekeken te hebben belde ik met Odido, en er werd totaal niet naar me geluisterd. Ik kreeg alleen de standaard vragen van “Zorg dat je router niet op de grond staat” etc etc. Duh. Ik zit aan de ethernet kabel, en ik had meerdere keren ook laten weten dat zowel bekabeld als wifi het niet doen. Werd er mij een monteur beloofd die maar niet kwam, na een paar dagen wachten belde ik maar weer terug en kreeg ik tehoren dat er eerst nog meer vragen gesteld moesten worden voordat ze de aanvraag vorr een monteur uberhaupt konden indienen. Oke, alle vragen weer opnieuw beantwoord plus nog wat extra opdrachten zoals de router nog een keer resetten. Komt de monteur uiteindelijk, bleek dat hem verteld werd dat de snelheid het probleem is. Ik zeg nee, snelheid is niet het probleem. Kan mij een worst zijn of we 350 of 400 krijgen, zolang die latency niet zo schandalig hoog is is het bruikbaar. Oftewel, er wordt niet geluisterd naar de klacht of we worden niet serieus genomen. In ieder geval, monteur dacht te weten wat er aan de hand is en zijn conclusie: KPN moet ons op een andere node aansluiten omdat deze waarschijnlijk te vol zit. Hoe dat uberhaupt mag weet ik niet maar oke, wij wachten en wachten en wachten. Ik heb onderhand bijna elke week wel gebeld om te vragen voor een update en steeds maar “Oh er wordt aan gewerkt” of “Oh toevallig een uur geleden was er een update over je case” maar dan kunnen ze niet vertellen wat die update inhoudt en ook niet wanneer ik werkend internet kan verwachten.

 

En nu, de laatste paar weken gebeuren deze latency spikes ook door de dag heen. Niemand bij mij thuis kan fatsoenlijk werken vanwege het internet, en in de avond werkt het dan alsnog niet tot praktisch middernacht. En wat het nog mooier maakt is dat het internet zo slecht is dat zelfs de speedtests vaak niet werken omdat ze geen verbinding kunnen maken, zie console-output.

 

Ik overweeg om over te stappen want we zijn nu een maand verder en betalen gewoon de volle mep voor internet dat de helft van de tijd niet werkt en waar er niks naar mij wordt gecommuniceerd. De enige info die ik krijg is als ik Odido zelf bel, en zelfs dan krijg ik niets te weten behalve “Er wordt aan gewerkt”. Na een maand met deze onzin opgescheept te zitten zijn ik en mijn huisgenoten het behoorlijk zat en willen we gewoon krijgen waarvoor we betalen.

 

Ik zit nu vaak op mijn hotspot omdat ik dan sneller en stabieler internet heb. Ongelofelijk dit.

 

Dus mijn vraag is Odido: kan dit binnen nu en een week opgelost worden? Anders zet ik graag dit abonnement stop want hier heb ik geen zin meer in.

 

PS. Ik ben al jaren trouwe klant van eerst T-Mobile en nu Odido; thuis internet sinds 2018 en mobiel sinds 2020, altijd super goeie service gehad, maar dit vind ik absoluut niet kunnen.

 

 

 

lrdewaal@WIN11-lrdewaal:~$ speedtest
r2024-04-07 20:16:58.909] [error] Trying to get interface information on non-initialized socket.

Speedtest by Ookla

derror] Error: b0] Cannot open socket
]error] Error: o0] Cannot read from socket:
oerror] Error: c0] Cannot read from socket:
Server: Host Sailor Ltd - Naaldwijk (id: 13291)
ISP: Odido Netherlands B.V.
ierror] Error: 0] Cannot open socket
]error] Latency test failed

 

Alvast antwoorden op vragen die ik sowieso ga krijgen anders:

  • Nee de router staat op 1 meter hoogte
  • Ja het probleem is op zowel kabel als wifi
  • Nee we hebben geen mesh network of extenders en die gaan het probleem ook niet helpen
  • Nee we hebben geen groot aantal apparaten aangesloten. 3 computers 3 telefoons.
  • Ja ik heb de router (Zyxel van Odido, geen eigen router) meerde keren ge-reset en het helpt niet

 

 

@lrdewaal ik heb precies hetzelfde probleem en ben ook van plan om over te stappen naar kpn. werkt de internet van kpn tot nu toe goed bij jou?


@Turko25 Sinds de overstap hebben we 0 problemen gehad met KPN, zeker aan te raden!


Wat ik niet snap is dat ik op het forum vele verhalen kan terugvinden met allemaal hetzelfde probleem. Ik zie bij veel van die verhalen dezelfde Support medewerker van Odido assisteren en elke keer met hetzelfde resultaat… Paar maanden dezelfde testen uitvoeren, we kunnen niets vinden, het ligt bij de klant en uiteindelijk mogen klanten gratis weg…..

Er moet toch, na hetzelfde probleem in meerdere topics behandeld te hebben, een lampje gaan branden bij Odido dat er iets structureel fout zit. Zo dom en slecht zijn ze ook weer niet…..

Ze kunnen blijkbaar niet toegeven/aangeven dat er iets fout zit bij hen want dan hebben alle klanten het recht om gratis over te stappen. Met deze aanname kan je bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat het ‘helpen’ van de klanten die dit probleem melden, niets anders is dan ze zo lang mogelijk aan het lijntje houden om het geld zo lang mogelijk binnen te krijgen.

Ik ben blij dat ik binnen de 14 dagen bedenktijd termijn het probleem heb gevonden en alle communicatie hier heb kunnen lezen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik over 7 dagen weer goed internet ga krijgen via KPN…. Ik hoop dat Odido het probleem wel een keer gaat oplossen anders wordt de dekking van Glasvezel in NL voor hen een zeer beperkte markt aangezien KPN netwerk klanten, niet op de internet services van Odido kunnen vertrouwen.


Wat ik niet snap is dat ik op het forum vele verhalen kan terugvinden met allemaal hetzelfde probleem. Ik zie bij veel van die verhalen dezelfde Support medewerker van Odido assisteren en elke keer met hetzelfde resultaat… Paar maanden dezelfde testen uitvoeren, we kunnen niets vinden, het ligt bij de klant en uiteindelijk mogen klanten gratis weg…..

Er moet toch, na hetzelfde probleem in meerdere topics behandeld te hebben, een lampje gaan branden bij Odido dat er iets structureel fout zit. Zo dom en slecht zijn ze ook weer niet…..

Ze kunnen blijkbaar niet toegeven/aangeven dat er iets fout zit bij hen want dan hebben alle klanten het recht om gratis over te stappen. Met deze aanname kan je bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat het ‘helpen’ van de klanten die dit probleem melden, niets anders is dan ze zo lang mogelijk aan het lijntje houden om het geld zo lang mogelijk binnen te krijgen.

Ik ben blij dat ik binnen de 14 dagen bedenktijd termijn het probleem heb gevonden en alle communicatie hier heb kunnen lezen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik over 7 dagen weer goed internet ga krijgen via KPN…. Ik hoop dat Odido het probleem wel een keer gaat oplossen anders wordt de dekking van Glasvezel in NL voor hen een zeer beperkte markt aangezien KPN netwerk klanten, niet op de internet services van Odido kunnen vertrouwen.

 

@Frankg77 Ik ben een beetje gaan rondkijken en het zijn altijd dezelfde mensen die reageren inderdaad. Wat ik ook apart vind, is dat sommige medewerkers een profielfoto hebben die eruit zien alsof ze vers uit de AI Image Generator zijn gekomen. Kan natuurlijk ook gewoon filters of dergelijke zijn, maar ze antwoorden wel alsof ze zombies zijn.
Tommie en Cheyenne lijken voor mijn ongetraind oog toch wel erg op AI generated images maar oke, I could be wrong.

In ieder geval, ik heb geen idee waarom Odido er zo’n puinhoop van maakt, ik hoop dat iedere toekomstige klant eerst dit forum doorspit zodat ze weten waar ze mee te maken gaan krijgen.


Wij kampen al maanden met precies dezelfde problemen. Sinds de overname van Tweak door Odido is onze internetverbinding, zowel op kabel als Wifi vreselijk instabiel. We hebben eindeloze keren contact gehad met de klantenservice, maar elke keer krijgen we andere excuses, of dingen die niet aan onze kant zouden deugen,  te horen. Ze wijzen naar alles behalve de daadwerkelijke oorzaak van het probleem. Onze wifi-verbinding valt voortdurend weg, waardoor het vrijwel onmogelijk is om bijvoorbeeld een Teams-vergadering te houden of alleen al een appje te sturen. Het frustrerende is dat zodra we overschakelen op 5G, alles perfect werkt, maar dat kost ons natuurlijk flink wat data. Het is gewoon niet te doen om zo verder te gaan. Toch werd ons verzoek om het abonnement te beëindigen ook afgewezen, zoveel macht... Het lezen van dit verhaal voelt als een opluchting, omdat het duidelijk maakt dat we niet de enigen zijn die zo aan het lijntje worden gehouden. Het is echt schandalig hoe er met klanten wordt omgegaan.


Reageer