Ontzettend instabiel internet

  • 7 April 2024
  • 23 reacties
  • 316 Bekeken

Goedendag,

 

sinds 26 februari zijn we overgestapt van koper naar glasvezel, beide bij Odido. En sinds de eerste dag hadden we al netwerk problemen. Het begon eerst vooral in de avond rond 19:00-20:00 en tot 23:00-00:00 dat het internet traag en instabiel was met ontzettend hoge latency / ping spikes.

 

Ik heb zelf snel een programmatje geschreven dat om de 1-2 minuten een snelheids test met de Ookla CLI tool doet en dan plot ik de snelheden en latencies (met jitter en min-max bounds) in real-time., zie plot hieronder van metingen genomen op 16/03/2024. De metingen zijn genomen met de best beschikbare server, dus niet een en dezelfde, dus dit zijn de best mogelijke servers die beschikbaar zijn.

Wij betalen voor 400 up en down dus de snelheid is acceptabel, maar zoals te zien is, is praktisch klokslag 8 uur het internet niet te gebruiken. Webpaginas laden traag, YouTube laadt traag, emails en whatsapp berichten doen er minuten over om verzonden te worden als ze uberhaupt verzonden worden voordat ik het wachten zat ben en switch naar mobiel internet, via internet bellen is alleen te doen als je het niet erg vind om de paar seconden verbinding te verliezen, en vergeet online gamen maar, oftewel internet is compleet nutteloos. Dit duurt dan een paar uur en dan is het weer hartstikke prima.

Tenminste, zo begon het. Na het een week aangekeken te hebben belde ik met Odido, en er werd totaal niet naar me geluisterd. Ik kreeg alleen de standaard vragen van “Zorg dat je router niet op de grond staat” etc etc. Duh. Ik zit aan de ethernet kabel, en ik had meerdere keren ook laten weten dat zowel bekabeld als wifi het niet doen. Werd er mij een monteur beloofd die maar niet kwam, na een paar dagen wachten belde ik maar weer terug en kreeg ik tehoren dat er eerst nog meer vragen gesteld moesten worden voordat ze de aanvraag vorr een monteur uberhaupt konden indienen. Oke, alle vragen weer opnieuw beantwoord plus nog wat extra opdrachten zoals de router nog een keer resetten. Komt de monteur uiteindelijk, bleek dat hem verteld werd dat de snelheid het probleem is. Ik zeg nee, snelheid is niet het probleem. Kan mij een worst zijn of we 350 of 400 krijgen, zolang die latency niet zo schandalig hoog is is het bruikbaar. Oftewel, er wordt niet geluisterd naar de klacht of we worden niet serieus genomen. In ieder geval, monteur dacht te weten wat er aan de hand is en zijn conclusie: KPN moet ons op een andere node aansluiten omdat deze waarschijnlijk te vol zit. Hoe dat uberhaupt mag weet ik niet maar oke, wij wachten en wachten en wachten. Ik heb onderhand bijna elke week wel gebeld om te vragen voor een update en steeds maar “Oh er wordt aan gewerkt” of “Oh toevallig een uur geleden was er een update over je case” maar dan kunnen ze niet vertellen wat die update inhoudt en ook niet wanneer ik werkend internet kan verwachten.

 

En nu, de laatste paar weken gebeuren deze latency spikes ook door de dag heen. Niemand bij mij thuis kan fatsoenlijk werken vanwege het internet, en in de avond werkt het dan alsnog niet tot praktisch middernacht. En wat het nog mooier maakt is dat het internet zo slecht is dat zelfs de speedtests vaak niet werken omdat ze geen verbinding kunnen maken, zie console-output.

 

Ik overweeg om over te stappen want we zijn nu een maand verder en betalen gewoon de volle mep voor internet dat de helft van de tijd niet werkt en waar er niks naar mij wordt gecommuniceerd. De enige info die ik krijg is als ik Odido zelf bel, en zelfs dan krijg ik niets te weten behalve “Er wordt aan gewerkt”. Na een maand met deze onzin opgescheept te zitten zijn ik en mijn huisgenoten het behoorlijk zat en willen we gewoon krijgen waarvoor we betalen.

 

Ik zit nu vaak op mijn hotspot omdat ik dan sneller en stabieler internet heb. Ongelofelijk dit.

 

Dus mijn vraag is Odido: kan dit binnen nu en een week opgelost worden? Anders zet ik graag dit abonnement stop want hier heb ik geen zin meer in.

 

PS. Ik ben al jaren trouwe klant van eerst T-Mobile en nu Odido; thuis internet sinds 2018 en mobiel sinds 2020, altijd super goeie service gehad, maar dit vind ik absoluut niet kunnen.

 

 

 

lrdewaal@WIN11-lrdewaal:~$ speedtest
[2024-04-07 20:16:58.909] [error] Trying to get interface information on non-initialized socket.

Speedtest by Ookla

[error] Error: [0] Cannot open socket
[error] Error: [0] Cannot read from socket:
[error] Error: [0] Cannot read from socket:
Server: Host Sailor Ltd - Naaldwijk (id: 13291)
ISP: Odido Netherlands B.V.
[error] Error: [0] Cannot open socket
[error] Latency test failed

 

Alvast antwoorden op vragen die ik sowieso ga krijgen anders:

  • Nee de router staat op 1 meter hoogte
  • Ja het probleem is op zowel kabel als wifi
  • Nee we hebben geen mesh network of extenders en die gaan het probleem ook niet helpen
  • Nee we hebben geen groot aantal apparaten aangesloten. 3 computers 3 telefoons.
  • Ja ik heb de router (Zyxel van Odido, geen eigen router) meerde keren ge-reset en het helpt niet

 

 

Tommie van Odido 21 dagen geleden

Hi @lrdewaal, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je bevindingen en ervaring. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele verbinding. Nu kan ik je niet beloven dat het binnen één week opgelost is, wel wil ik je beloven dat ik mezelf voor je ga inzetten. Ik heb direct een lijnmeting gedaan en het eerste wat mij opvalt is dat je een Archer C2 hebt aangesloten. Heb je deze tijdens het testen ook aangesloten gehad? Zou je de Archer willen loskoppelen en de volgende testen willen uitvoeren? Dan ga ik het allemaal voor je doorzetten en hopelijk kunnen we het dan voor je oplossen. Alvast bedankt.

 

De instructies voor een bekabelde speedtest vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

 

 

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @lrdewaal, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je bevindingen en ervaring. Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele verbinding. Nu kan ik je niet beloven dat het binnen één week opgelost is, wel wil ik je beloven dat ik mezelf voor je ga inzetten. Ik heb direct een lijnmeting gedaan en het eerste wat mij opvalt is dat je een Archer C2 hebt aangesloten. Heb je deze tijdens het testen ook aangesloten gehad? Zou je de Archer willen loskoppelen en de volgende testen willen uitvoeren? Dan ga ik het allemaal voor je doorzetten en hopelijk kunnen we het dan voor je oplossen. Alvast bedankt.

 

De instructies voor een bekabelde speedtest vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

 

 

Zou je de Archer willen loskoppelen en de volgende testen willen uitvoeren?

 

Ik kan u garanderen dat de Archer de problemen niet veroorzaakt maar oke. Toevallig werkt het internet wel vandaag (for now), dus zal ik deze test uitvoeren wanneer het netwerk besluit niet meer te werken, waarschijnlijk over een paar uurtjes. Ik heb deze test trouwens ook al uitgevoerd voor iemand bij Odido die ik aan de telefoon had maar ik zal het nog wel eens een keer doen.

Ook heel toevallig dat ik vanochtend voor het eerst een “update” vanuit Odido zelf kreeg, de dag na het posten op dit forum. Deze “update” was alleen een geautomatiseerde email die nergens op slaat:
 

Vandaag hebben we contact gehad over je vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen 3 werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: XXXXXXXX. We houden je op de hoogte van de voortgang.

 

Er is helemaal geen contact met mij opgenomen vandaag. Ik heb vorige week gebeld en kreeg niks nuttigs te weten, behalve dat degene aan de telefoon de update zelf niet snapte en dat hij niks begreep van de woorden die in de update stonden en mij dus niet kon helpen. Fijn. Dus waar dit over gaat is voor mij een raadsel maar oke, ik kijk uit naar een echte update binnen 3 werkdagen. Er is mij meerdere keren verteld dat er met mij contact opgenomen zou worden over updates en dan gebeurt er niks tot ik zelf maar begin te bellen, dus eerst zien dan geloven.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @lrdewaal, ik zie nu dat er nog een ticket voor je loopt. Er is gevraagd om een ander ONT type op te hangen. Zodra hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen! 

Hey @lrdewaal, ik zie nu dat er nog een ticket voor je loopt. Er is gevraagd om een ander ONT type op te hangen. Zodra hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen! 

Dan hoor ik het graag binnenkort

In de email die ik maandag ochtend heb ontvangen was contact binnen 3 werkdagen belooft. Zoals eigenlijk al wel verwacht, is dit niet gebeurd en zijn we 4 dagen verder met internet wat nog net zo slecht is, en zonder enige updates of communicatie vanuit Odido.

Hoe lang verwacht Odido dat klanten met een niet-werkende internet connectie blijven zitten zonder enige communicatie over wanneer het nou eindelijk opgelost wordt, of voor er uberhaupt een oplossing vanuit Odido naar de klant wordt gecommuniceerd zonder dat ik hier zelf constant achteraan moet rennen? Ik word er wel een beetje moe van zo. Ik wil gewoon werkend internet, waar ik voor betaal.

 

Reputatie 6
Badge +2

@lrdewaal Allereerst mijn oprechte excuses dat er nog geen contact met je is opgenomen. Natuurlijk ben ik direct het systeem voor je ingedoken om te kijken of er al meer bekend is. 

Gelukkig zie ik dat mijn collega’s van de technische dienst de netwerkbeheerder al hebben aangestuurd. Zij zullen contact met je opnemen, zodat de verbinding hersteld kan worden. De netwerkbeheerder heeft hier vijf werkdagen voor. 

Wil je het mij alsjeblieft laten weten als je morgen nog niks hebt gehoord? Ik ga er dan meteen opnieuw voor je achteraan! 

Laat je het mij weten als ik in de tussentijd iets voor je kan doen? 

Ik heb nog steeds niks ontvangen, per usual. Er wordt elke week keer op keer contact en informatie beloofd en die beloftes zijn tot nu toe niet nagekomen. Ik neem aan dat de volgende reactie me verteld dat er volgende week contact met me wordt opgenomen etc etc.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @lrdewaal, ik heb het meteen nagekeken! De netwerkbeheerder heeft het inmiddels als opgelost gemeld. Ook zie ik in de metingen dat je verbinding er goed uit ziet! Ervaar je dit ook op locatie? Groetjes, Ishana

Gisteravond was het internet nog net zo slecht. Nu werkt het, maar het probleem is altijd in de avond (en soms de hele dag), dus ik laat mijn programma het netwerk wel testen vandaag.

Ik kan u nu al vertellen dat het probleem nogsteeds niet is opgelost. De latencies gaan nogsteeds alle kanten op (laat staan dat de snelheid ook maar in de buurt van 400 mbps komt). Web-paginas en videos laden duurt veel langer dan het zou moeten, en sommige netwerktests falen (zoals te zien is in de plots).

 

Sinds 15:40 tests laten lopen en waren allemaal prima, en dan vanaf ong. 17:40 is het internet weer traag.

 

 

Absoluut niet gefixt dus

 

 

De metingen van gisteravond. Oftewel, internet was praktisch niet bruikbaar van 17:35 t/m 18:15 en absoluut niet bruikbaar vanaf 19:00 t/m 00:00. Dat is een totaal van 5:40 uur waar het internet niet bruikbaar is, ofwel 23.5% van de dag, en alsnog betalen we onze rekening wel gewoon 100%. 

 

Reputatie 6
Badge +2

@lrdewaal Dank je wel voor je terugkoppeling. Ik had graag gelezen dat het probleem nu verholpen zou zijn. Uiteraard heb ik jouw bevindingen meteen doorgegeven aan onze technische dienst. Zij zullen de verbinding nogmaals onder de loep nemen. Alvast heel erg bedankt voor je geduld! 

Mijn geduld is onderhand wel op en ik wil het abonnement stopzetten. Na zo lang heen en weer te gaan zonder resultaten zijn we er klaar mee. Ik wil dit abonnement stopzetten vanwege slecht geleverde service, wat wettelijk mag van het ACM zonder het contract af te kopen, aangezien het internet vanaf dag 1 al niet fatsoenlijk werkte. We hebben jullie weken de tijd gegeven om dit op te lossen zonder resultaat en met ontzettend veel pijn en moeite en ontzettend slechte communicatie vanaf jullie kant en nu is het genoeg. Ik bel de klantenservice hier morgen over, wat mij betreft zijn we hier klaar.

Reputatie 6
Badge +2

@lrdewaal Ik had het graag anders gezien, maar ik begrijp je besluit. 

Uiteraard help ik je graag verder bij het kosteloos opzeggen van het abonnement. Wanneer ik dit doe, zal dit per direct zijn. Heb ik jouw toestemming om het abonnement op te zeggen? 

De overstap kost tijd en gaat in vanaf 24 april dus per 23 april kan het internet van Odido hier stopgezet worden. Komt er nog eventuele compensatie onze kant op? We hebben altijd de volle mep betaald en acceptabele service gekregen voor maar 75% van de tijd.

Reputatie 6
Badge +2

@lrdewaal Ik begrijp dat een overstap tijd kost, maar ik kan het abonnement alleen direct kosteloos opzeggen. Ik ga morgen met mijn collega’s overleggen of ik in deze een uitzondering kan maken, zodra ik meer weet, laat ik je dit gelijk weten! 

Ik zal als alles is geregeld uiteraard ook een vergoeding aanmaken voor de tijd dat je niet goed gebruik hebt kunnen maken van onze diensten. 

Dat vind ik wel erg apart. Dus als ik over 10 dagen het stopzetten had aangevraagd was het kosteloos geweest maar nu moeten er extra kosten bijkomen? Tjonge jonge wat een goede service.

Reputatie 6
Badge +2

@lrdewaal Ik ben vanochtend meteen aan de slag gegaan voor jouw abonnement. 

Vanwege de aanvraag die je hebt gedaan bij de nieuwe provider, stond te opzegging al in het systeem. Ik heb er gelijk voor gezorgd dat dit kosteloos zal zijn. Alles is nu geregeld! 

Laat je het mij weten als ik nog iets voor je kan doen? Ik sta altijd klaar om verder te helpen! 

Oke ik snap hier even helemaal niks van. Gisteravond kreeg ik van DHL een mail dat er een pakketje van Odido zou afgeleverd worden. Daar had ik al ontzettend veel vraagtekens bij want wat zou Odido mij nu sturen wanneer mijn abonnement eind deze maand wordt stopgezet? Mij werd ook helemaal niks verteld vanuit Odido behalve de standaard “Uw bestelling is onderweg”. Ja, welke bestelling dan????? Ik heb niks geplaatst.

DHL staat vandaag voor de deur met het pakketje. Dat blijkt dus nog een T-56 router te zijn. Maar waarom is voor mij nog steeds een raadsel. En waarom er mij ook niks is verteld is een nog groter raadsel. Is er iets fout gegaan bij het stopzetten? Moet deze nieuwe router het slechte internet verbeteren?

I’m lost dus als Odido even kan uitleggen wat ik met niet een maar twee Zyxel T-56 routers moet wanneer ik nog 2 weken dit abonnement heb zou fijn zijn

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @lrdewaal, heel fijn dat je dit aan ons doorspeelt, ik helder dit graag helemaal voor je op! Wij hadden het onderzoek nog voor je open staan en de technische dienst wilde als volgende stap je modem vervangen. Zij hebben nu sterk de indruk dat het ergens binnenshuis misgaat. 

Hopelijk kan je zo nog deze laatste twee weken genieten!

Hoi @lrdewaal , ik kamp met precies hetzelfde probleem.

 

Vraagje: heb je een Nokia ipv Genexis ONT gekregen van de netwerkbeheerder? Mij is namelijk hetzelfde beloofd met een wachttijd van minimaal 2 weken. 
 

Als blijkt dat dat de problemen niet verhelpt dan ga ik ook vast verder kijken. Succes en alvast bedankt voor je antwoord!

Hoi @lrdewaal , ik kamp met precies hetzelfde probleem.

Het spijt me zeer, ik weet hoe frustrerend dit is

Vraagje: heb je een Nokia ipv Genexis ONT gekregen van de netwerkbeheerder? Mij is namelijk hetzelfde beloofd met een wachttijd van minimaal 2 weken.

Ons is een hoop beloofd en weinig is nagekomen. Er is ooit sprake geweest van het vervangen van het ONT maar daar is niks van gekomen. Het enige wat er is gebeurd is dat onze tijd is verspild en dat we nog een identieke router hebben gekregen waar we niks aan hebben.

 

Wij hebben onderhand al een KPN abonnement aangevraagd en het opgegeven met Odido. En van wat ik lees op dit forum met anderen met hetzelfde probleem is dit een vaak-voorkomende oplossing.

 

Reageer