Skip to main content

Ontgrendelen / registreren eigen modem id tbv XGS-PON ONT

  • 6 December 2023
  • 63 reacties
  • 1634 Bekeken

Hallo,

Graag zou ik willen vragen om mijn eigen modem id te registreren voor het gebruik van mijn eigen ONT? Zoals vermeld in de Odido documentatie “Gebruik eigen ONT”. Via de klantenservice is er een ticket aangemaakt en werd aangeraden om op het community-forum nog een bericht plaatsen, hierbij.

Vanuit Fritzbox wordt gesproken over “ontgrendelen”, zie https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Afgelopen maandag ben ik overgestapt naar glasvezel via Odido. Ter voorbereiding heb ik mijn eigen modem aangeschaft, een Fritzbox 5590 met XGS-PON ONT.

 

Beste @Tommie van Odido! Zou je mijn Fritzbox ook toe kunnen voegen? Ik heb mijn modem-id en serienummer vd modem via jullie helpdesk laten registreren. Maar hier begrijp ik juist weer dat het sn-nummer van de sfpmodule geregistreerd moet worden?! Laat maar weten wat je nodig hebt. Als het goed is zijn alle serienummers e.d. al bij jullie bekend. Ik heb mijn klantnummer ingevuld.


Hi @tsjeardtuinenga, welkom op onze Community!

Het S/N van ons ONT staat nu geregistreerd. Ik moet het modemID van je hebben om je Fritz te registreren. Zou je mij die kunnen doorsturen in een privébericht? Dan pas ik hem aan. 


@tsjeardtuinenga foto zoals besproken in pb.

 

 


Part 2 @tsjeardtuinenga.

 

Naam mag je invullen wat je wilt.

 


Precies zo ingevuld, behalve de snelheid dan maar ook 1000Mb/s werkte niet.

Maar even voor de zekerheid; de aansluiting bij het aansluitpunt zelf is gewoon dezelfde als bij gebruik van de huawei ont toch, de blauwe? Of moet ik nu de groene hebben, is dat het? Ik gebruik nu nl de blauwe en dan met upc upc kabel naar de sfp van de fritz!box


 


Bij mij op een fritzbox 5590 werkt het met die instellingen zoals jij ze laat zien. Ik had echter wel gewoon een odido profiel om te kiezen. Heb je de mogelijkheid om die 5530 nog van een update te voorzien? Mogelijk word er toch nog iets van problemen opgelost in de nieuwere versies. 

Het aansluitpunt veranderd inderdaad niet. 

Je fritzbox is nu wel door Tommie geregistreerd trouwens? Of ontvang je nog internet via je oude ont van Odido? Er kan er slechts 1 tegelijk actief zijn namelijk 


Bij mij op een fritzbox 5590 werkt het met die instellingen zoals jij ze laat zien. Ik had echter wel gewoon een odido profiel om te kiezen. Heb je de mogelijkheid om die 5530 nog van een update te voorzien? Mogelijk word er toch nog iets van problemen opgelost in de nieuwere versies. 

Het aansluitpunt veranderd inderdaad niet. 

Je fritzbox is nu wel door Tommie geregistreerd trouwens? Of ontvang je nog internet via je oude ont van Odido? Er kan er slechts 1 tegelijk actief zijn namelijk 

Ik heb net vanmiddag de nieuwste firmware erop gezet. Die optie om vlan in te stellen heb ik niet in dat standaard Odido-profiel. Tommie gaf ook zelf in zijn screenshots aan om het zo te doen trouwens. Heb jij dat vlan 300 dan niet ingesteld? En ja registratie moet in orde zijn, oude ont werkt niet meer.


Bij mij op een fritzbox 5590 werkt het met die instellingen zoals jij ze laat zien. Ik had echter wel gewoon een odido profiel om te kiezen. Heb je de mogelijkheid om die 5530 nog van een update te voorzien? Mogelijk word er toch nog iets van problemen opgelost in de nieuwere versies. 

Het aansluitpunt veranderd inderdaad niet. 

Je fritzbox is nu wel door Tommie geregistreerd trouwens? Of ontvang je nog internet via je oude ont van Odido? Er kan er slechts 1 tegelijk actief zijn namelijk 

Ik heb net vanmiddag de nieuwste firmware erop gezet. Die optie om vlan in te stellen heb ik niet in dat standaard Odido-profiel. Tommie gaf ook zelf in zijn screenshots aan om het zo te doen trouwens. Heb jij dat vlan 300 dan niet ingesteld?

Odido of T-Mobile profile is gewoon vlan300.

Het Odido profile is goed.

Ik heb in het verleden vlan300 moeten kiezen omdat T-Mobile profile LAN poort 3 en 4 voor itv was.

Dat is nu niet meer van toepassing.

Gewoon Odido profile pakken.

 

 

 

 


Als je het odido profiel kiest hoef je verder niets te wijzigen en moet het meteen goed zijn, vlan etc staan al goed in dat profiel. 

Met de instellingen zoals in jou screenshot werkt het bij mij echter ook. Momenteel heb ik het prima aan de gang met die Settings om het even te proberen (let niet op de profielnaam, ik heb mijn eigen profiel onbewust ook odido genoemd, dus dat is verwarrend nu 😅

 

 


Als het profile werkte achter de ONT via WAN hoef je niks hierin te veranderen.

Alleen WAN naar glasvezel als je omgezet bent.

 


Als je het odido profiel kiest hoef je verder niets te wijzigen en moet het meteen goed zijn, vlan etc staan al goed in dat profiel. 

Met de instellingen zoals in jou screenshot werkt het bij mij echter ook. Momenteel heb ik het prima aan de gang met die Settings om het even te proberen (let niet op de profielnaam, ik heb mijn eigen profiel onbewust ook odido genoemd, dus dat is verwarrend nu 😅

 

 

En verder? Gewoon een UPC-UPC kabel en gaan? Want daar twijfel ik nu dan ook weer aan, moet ik niet toevallig die groene aansluiting hebben op het aansluitpunt?! Nou ja, ik wacht Tommie maar weer even af morgen.


Welke FTU heb je.

Je mag nooit blauw op groen of andersom aan sluiten.

 


Zelf heb ik een Tk01 ftu, zoals volgens mij de meeste kpn aansluitingen, en maak ik hier gebruik van voor de aansluiting 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1920BhA3EiwAJT3lSbDn_En_Cc51Q-_5-SGv0A7T1L15yLzz2YiXB4BP_F19E49XlbnarBoCByEQAvD_BwE

 

Die patch cover klik je over je ftu heen ipv de genexis of nokia ont. 


Welke FTU heb je.

Je mag nooit blauw op groen of andersom aan sluiten.

 

De Huawei zat ook op deze blauwe upc, maar er zit dus ook nog een groene achter. En ik heb ook nog wel zo'n apc upc kabel volgens mij.


Zelf heb ik een Tk01 ftu, zoals volgens mij de meeste kpn aansluitingen, en maak ik hier gebruik van voor de aansluiting 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1920BhA3EiwAJT3lSbDn_En_Cc51Q-_5-SGv0A7T1L15yLzz2YiXB4BP_F19E49XlbnarBoCByEQAvD_BwE

 

Die patch cover klik je over je ftu heen ipv de genexis of nokia ont. 

Bij een TK01 is dat juist.

 

 

 


Ik besef me nu pas dat je het over een Huawei ONT hebt, goedemorgen zeg. Dan zit je op een odf verbinding van Odido natuurlijk, met odido's eigen apparatuur in de pop. Ik zit op een kpn wba verbinding, dus geen enkele garantie natuurlijk dat wat bij mij werkt bij jou ook werkt.

Als het op odf niet werkend te krijgen is zal odido dat intern uit moeten zoeken. 


Zelf heb ik een Tk01 ftu, zoals volgens mij de meeste kpn aansluitingen, en maak ik hier gebruik van voor de aansluiting 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1920BhA3EiwAJT3lSbDn_En_Cc51Q-_5-SGv0A7T1L15yLzz2YiXB4BP_F19E49XlbnarBoCByEQAvD_BwE

 

Die patch cover klik je over je ftu heen ipv de genexis of nokia ont. 

Bij een TK01 is dat juist.

 

 

 

Ok, daar is die dus wel aan de groene gekoppeld. Na ja, zal dat het wel zijn. Ik wacht Tommie even af morgen!


@tsjeardtuinenga 

Dat is juist bij U blauw.

Bij mij ook ik heb nog een oude TY01 van Reggefiber.

Groen was vroeger voor analoge tv wordt niet meer gebruikt.

 


@tsjeardtuinenga 

Je moet de aansluiting hebben waar de Huawei ONT ook op werkte.

 


Bij de TK01 kleine FTU is de glasvezel aansluiting groen.

 


@tsjeardtuinenga

Je moet de aansluiting hebben waar de Huawei ONT ook op werkte.

 

Ja ok, nou ja, hij geeft nu iig PLOAM-status O1 initial.


@tsjeardtuinenga

Je moet de aansluiting hebben waar de Huawei ONT ook op werkte.

 

Ja ok, nou ja, hij geeft nu iig PLOAM-status O1 initial.

Loopt deze op tot 3 en valt hij terug naar 01 of 02.?


@tsjeardtuinenga

Je moet de aansluiting hebben waar de Huawei ONT ook op werkte.

 

Ja ok, nou ja, hij geeft nu iig PLOAM-status O1 initial.

Loopt deze op tot 3 en valt hij terug naar 01 of 02.?

Nee, nog niet gezien. Maar ik heb nu dus het standaard Odido-profiel ingesteld (Fritz!os 7.81). Eerder bij mijn eigen aangemaakte profiel gaf-ie die Ploam-status niet aan, helemaal niks mbt ploam.


Vreemd.

Als je de Huawei weer aan sluit heb je dan verbinding.?

 


Reageer