Skip to main content
Beantwoord

odido deco en parental control

• August 23, 2025
  • 23 reacties
  • 92 Bekeken

Wij hebben internet (glasvezel) van odido en sinds aantal maanden behoorlijk onstabiel en traag. Gisteren is er een monteur van guidion geweest. Hij heeft ten eerste de splitsing in 2,4 GHz en 5Ghz die de klantenservice van Odido had gemaakt weer teruggedraaid want dat was een hele ouderwetse oplossing van de klantenservice die het alleen maar erger zou maken. Ook hebben we een aantal TPlinks bedraad aangesloten en is er een switch geplaatst tussen de Hoofd Deco en de rest. En.. hij vertelde dat de Deco in access point modus moet staan. Dat leverde heel veel meer internet op (1e en 2e verdieping ongeveer 250mbps van de 1000 ipv 90. 
Echte ik kwam er vandaag achter dat de parental controle functie van Deco verdwenen is. Na wat speurwerk heeft dat met die accessppoint te maken. Terug in router-modus is mijn internet op de eerste en 2e verdieping mét bedraadde Deco hooguit 90mbps. Daar kan ik geen stabiel teams overleg mee voeren. 
maar… ik heb ooit die TP link aangeschaft vanwege patental controle… ik heb gelezen dat de zyxel in bridge modus zetten niet kan maar hoe kan ik dan zowel minimaal 300 mbps op de verschillende verdiepingen krijgen als die ouder functies!?

Hoop dat iemand hiermee kan helpen want met 3 kinderen met ADD is het nodig dat soms het internet even van een specifiek apparaat afgaat (en dan niet bij iedereen; wij moeten ook nog werken). Ook ‘s avonds na bepaalde tijd is het handig dat internet op bepaalde laptops niet meer werkt… 

Beste antwoord door rvk01

O, gelukkig. Als de app nu aangeeft dat de Deco's gewoon bekabeld aangesloten zijn, en ze zitten op de switch, dan kan de GS205E dus wel IEEE 1905.1 aan. Fijn. 

Als je op alle locaties waar je de Deco hebt staan ook nog extra bekabeling nodig hebt (voor pc, tv, etc) dan heb je inderdaad switches nodig. Anders zou je een extra Deco ook op een andere Deco aan kunnen sluiten. Maar je kunt inderdaad 'stapelen' met Deco en switches. Het maakt overigens niet zoveel uit of je eerst de switch op de kabel zet en daarop een Deco, of de Deco aan de kabel en de switch in poort 2 van de Deco (en daar weer een pc en Deco op). Waarschijnlijk is de eerste methode handiger zodat je de 2e poort van de 2e Deco niet gebruikt (tenzij je alle poorten nodig hebt 😉).

23 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 23, 2025

Hij heeft ten eerste de splitsing in 2,4 GHz en 5Ghz die de klantenservice van Odido had gemaakt weer teruggedraaid want dat was een hele ouderwetse oplossing van de klantenservice die het alleen maar erger zou maken.

Helemaal mee eens. Trucjes om de tekortkoming van de Zyxel op te lossen.

Ook hebben we een aantal TPlinks bedraad aangesloten en is er een switch geplaatst tussen de Hoofd Deco en de rest. En.. hij vertelde dat de Deco in access point modus moet staan.

Als je een Deco set hebt, lijkt het mij beter om sowieso het wifi (EN EasyMesh) van de Zyxel uit te schakelen. Die gaat alleen maar storen op de mesh van je Deco set.

Ik zou zou dan eerder neigen naar de hele Zyxel er tussenuit te halen. Zet de hoofd Deco in router mode, sluit hem direct aan op de ONT (dus de hele Zyxel weg), ga in de Deco app naar Meer > Geavanceerd > IPTV/VLAN, schakel dat VLAN in, custom profiel, VLAN 300, prio 9, 802.1q tag aan. Hierna zou je gewoon weer internet moeten hebben zonder de Zyxel.

Let op. Bovenstaand werkt alleen als je geen vaste telefonie hebt van Odido. Want dan heb je de Zyxel wel nodig.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 23, 2025

Hallo ​@vbmaartje 

Kan je de hoofd Deco in router modus eens aansluiten op de mediaconverter ipv de Zyxel? Ga vervolgens in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prio 0, pas dit toe en klik op toepassen.

Herstart de mediaconverter en kijk eens of het zo beter gaat.

Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • August 23, 2025

@vbmaartje via de Mpro Mesh app kun je apparaten pauzeren. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

@rvk01  en ​@Waqqas  en ​@Albert55  ben er mee bezig geweest. Dus de UTP kabel van de ONT rechtstreeks naar de Deco en zyxel er tussenuit. Toen had ik helemaal geen internet meer. 
Daarna weer geprobeerd met ONT UTP kabel naar Zyxel en vanuit Zyxel naar Deco. Maar steeds als ik Deco opstart en ga verbinden dan gaat alles goed tot het laatste moment en dan geeft hij aan dat er geen internet is. 
Zelfs nu ik Deco eruit heb gehaald doet hij niets meer. Er wordt wel wifi van Odido gezien maar er kan geen verbinding mee gemaakt worden… alle stappen op de site doorlopen. De juiste lampjes van de ONT knipperen maar geen verbinding. Dit is heel onhandig want morgen digitale vergaderingen voor werk. 
wat zou er mis gegaan kunnen zijn? Uiteraard heb ik de ONT en de Zyxel en de Deco al tig keer opnieuw opgestart 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

@rvk01  en ​@Waqqas  en ​@Albert55  ben er mee bezig geweest. Dus de UTP kabel van de ONT rechtstreeks naar de Deco en zyxel er tussenuit. Toen had ik helemaal geen internet meer. 

Heb je ook gedaan dat wij zeggen met betrekking tot VLAN 300? Heb je gaat ingesteld? 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

@rvk01 hij stond nog in acces point en daar kan dat niet. Nu ga ik een nieuw netwerk instellen en dus de Deco koppelen maar ik hoop dat ik dat kan instellen voordat hij verbinding wil maken? Lijkt dat dat niet kan

en omdat er nu geen internet is kan ik ook niet omschakelen naar Router modus… maar zelfs zonder Deco pakt hij nu geen internet. Lijkt alsof ook Zyxel niet goed pakt. Moet ik iets online doen om Zyxel ook weer in Vlan te zetten?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

@rvk01 hij stond nog in acces point en daar kan dat niet.

Dan heb je dus niet gegaan waar wij gezegd hebben 😉

Je kunt wel met de Deco verbinden, ook als je geen internet hebt. Het kan alleen zijn, afhankelijk van je mobiel, dat je aan moet geven dat je toch wilt verbinden met een router die heb internet heeft. Als je eenmaal verbinding hebt is het eerste wat je in de app moet doen dus routermode aanzetten (en dan de rest volgen).

(De Zyxel heeft standaard VLAN 300 maar die zou ik gewoon vergeten op dit moment) 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

@rvk01 dit staat er op. Ik heb dus internet VLAN en IPTV VLAN 

het lijkt erop dat ik overal wat moet invullen 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

Je Internet VLAN moet 300 zijn. 

IPTV VLAN kun je leeg laten (die wordt niet met gebruikt bij Odido).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

@rvk01 je bent een held. Het enige is nu dat ik de andere Deco units nog moet aansluiten. Het schema ziet er nu als volgt uit:

ONT - UTP kabel naar hoofd Deco - UTP kabel naar switch - UTP kabels naar Deco units.

klopt dit? Dus kan ik direct met een UTP kabel naar de switch en dat dan alle UTP kabels internet hebben? Eerder werd de Deco direct gezien maar nu gaan de nieuwe deco’s rood knipperen 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

Yep. Alle poorten op de switch die op de hoofd Deco zit hebben dan internet. De switch moet wel ieee 1905.1 (voor de backhaul van je bedrade mesh) ondersteunen (een soort apart protocol wat over de kabel gaat waarmee de accesspoints communiceren). Maar de meeste ondersteunen dit wel (hoewel we er wel een paar hebben gezien die problemen gaven).

Welk merk en type is de switch op de hoofd Deco?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

Netgear prosave GS205E

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

Het gekke is dat de satelliet deco’s die via een UTP kabel aan de switch zijn verbonden niet zijn verplaatst maar nu pakken ze via die UTP kabel geen internet meer (staan op 1e en 2e verdieping). Heb natuurlijk al wel de UTP kabels uit de switch gehaald en weer er terug in. Wat zou het kunnen zijn? De UTP kabel uit de switch naar de tv werkt wel en ook naar de laptop

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

Netgear prosave GS205E

Dat zou er best eens 1 kunnen zijn die heb IEEE 1905.1 ondersteund. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1937770

Heb je nog een andere switch?

Je kunt de tweede Deco eens direct in de hoofd Deco doen. Als je dan wel direct goed verbinding hebt dan weet je dat die Netgear switch de IEEE 1905.1 voor de backhaul niet ondersteund. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

De UTP kabel uit de switch naar de tv werkt wel en ook naar de laptop

Internet en tv gebruiken niet die backhaul. De Deco's communiceren onderling bekabeld via IEEE 1905.1. Dat wordt niet door alle switches ondersteund. Je kunt dat dus makkelijk testen door de kabel van de we Deco niet in de switch naar even direct in de hoofd Deco proberen. Als het dan werkt moet je een andere switch gebruiken die wel IEEE 1905.1 ondersteund.

Of de 2e Deco draadloos maar dat is zeker niet optimaal en dan zul je op de 2e Deco wel snelheid verliezen. Een goedkoop switchen van €10 tot €20 zal dan al beter zijn.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

Ik denk dat het zo gaat lukken. Heb eerst de deco’s dichtbij de hoofdeco aangesloten. Toen uit stopcontact gehaald en toen op 1e en 2e verdieping via de UTP-kabel aangesloten.

Ik heb nog 2 extra deco’s besteld en die ga ik nog elders plaatsen. Daar heb ik nog een switch voor nodig. Hoe zie ik of een switch IEEE 1905.1. ondersteunt?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

En… ​@rvk01 ik ben je heel dankbaar voor je hulp

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 24, 2025

Hoe zie ik of een switch IEEE 1905.1. ondersteunt?

Dat is een beetje het probleem. Dit staat meestal niet in de specificaties. Veel TP-Link's ondersteunen het, veel Netgear ook (behalve misschien net niet die gs205e).

Heb je nu de 2e Deco met kabel direct op de hoofd Deco gezet? En dat werkt? Wat als je nu die gs205e er weer tussen zet? Gaat het dan weer mis? Dan weet je zeker dat de gs205e het dus niet ondersteund. (Je kunt in de app zien of er ook goed een bekabelde verbinding onderling opgebouwd wordt) 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

Ja idd. De 2e en 3e Deco direct met UTP kabel op hoofddeco en toen verbinding gemaakt en toegevoegd. Deze weer eruit gehaald. Kabel van hoofddeco weer naar Switch. Toen naar de 1e en 2e verdieping en daar de deco’s op stroom en UTP kabel (die dus vanaf de switch komt) aangesloten en het duurde even maar uiteindelijk verbonden!

nu heb ik dus en snel internet en gewoon alle functies van de Deco! Heel fijn.

en ik wil boven nog een extra schotel aansluiten en daarvoor dus ook nog een switch nodig vanuit de UTP kabel boven maar dat zou dan evt ookzo’n netgear kunnen zijn 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • August 24, 2025

O, gelukkig. Als de app nu aangeeft dat de Deco's gewoon bekabeld aangesloten zijn, en ze zitten op de switch, dan kan de GS205E dus wel IEEE 1905.1 aan. Fijn. 

Als je op alle locaties waar je de Deco hebt staan ook nog extra bekabeling nodig hebt (voor pc, tv, etc) dan heb je inderdaad switches nodig. Anders zou je een extra Deco ook op een andere Deco aan kunnen sluiten. Maar je kunt inderdaad 'stapelen' met Deco en switches. Het maakt overigens niet zoveel uit of je eerst de switch op de kabel zet en daarop een Deco, of de Deco aan de kabel en de switch in poort 2 van de Deco (en daar weer een pc en Deco op). Waarschijnlijk is de eerste methode handiger zodat je de 2e poort van de 2e Deco niet gebruikt (tenzij je alle poorten nodig hebt 😉).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • August 24, 2025

Dankjewel! 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • September 24, 2025

@rvk01  je hebt me een aantal weken heel goed geholpen. In principe hebben we nu door het hele huis internet, weliswaar van wisselende kwaliteit. Nu wil het echt dat mijn dochters chromebook geen verbinding kan maken met de Tp links. We hebben het zyxel router er dus tussenuit zodat parental control wel werkt bij de deco’s.

hij geeft aan bij het verbinden met ons netwerk: ‘verbonden, sterk signaal, geen internet’.

Ik heb zogeheten ping testen gedaaan (via internet gevonden, verder geen verstand van) en het pingt niet terug.

de laptop kan wel verbinding maken met mijn hotspot van mijn telefoon maar ik ben niet altijd thuis.. en huiswerk maken is nu lastig.

verder kan mijn eigen laptop, die van mijn zoon, tc/‘ en iPhones alllemaal wel verbinding maken.

iets gaat er dus mis. De Deco unit waar de Chrome book mee gekoppeld is heb ik uiteraard al gereset, net als chromebook al meerdere malen opnieuw opgestart. Hiervoor deed de Chrome book het wel , toen er nog een zyxel router tussen stond.

wat kan ik doen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • September 24, 2025

wat kan ik doen?

Zie nieuwe topic.