Skip to main content

Nieuwe glasvezel geactiveerd, maar eigen router krijgt geen DHCP IP (provisioning reset nodig)

• November 26, 2025
  • 7 reacties
  • 65 Bekeken

• is een nieuwe Poster

Hallo,

Sinds gisteren is mijn nieuwe glasvezelverbinding geactiveerd. Ik gebruik een eigen router (Ubiquiti Express 7) in combinatie met de mediaconverter van Odido die er al lag van een vorige verbinding (een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PONE).

De fysieke verbinding werkt goed — de WAN-link is up — maar mijn router krijgt geen DHCP-lease van het netwerk. Hierdoor blijft de internetstatus op “offline” staan.

Ik vermoed dat mijn lijn nog niet volledig geprovisioned is, omdat ik de Odido-modem niet heb aangesloten na activatie (die krijg ik pas op 2 december, maar als het kan zou ik al eerder internet willen afnemen). Daarom wordt het MAC-adres van mijn eigen router waarschijnlijk nog niet geaccepteerd.

Zouden jullie mijn verbinding kunnen reprovisionen / MAC-binding resetten / DHCP-lease vrijgeven, zodat mijn eigen router een nieuw IP-adres kan ontvangen?

Ik kan in een privé post de WAN MAC adres van mijn router doorgeven. Ik kan daarnaast ook het MAC adres van de Odido modem klonen, dus als dat handiger is dan ontvang ik die alvast graag.

Alvast bedankt voor de hulp! Mocht er aanvullende info nodig zijn, dan hoor ik het graag.

November 26, 2025

@senui 

Een rood knipperende LOS? Dan komt er geen glasvezel signaal binnen, je zal dus nog even moeten wachten op de monteur.

7 reacties

rvk01
  • November 26, 2025

De fysieke verbinding werkt goed — de WAN-link is up — maar mijn router krijgt geen DHCP-lease van het netwerk. Hierdoor blijft de internetstatus op “offline” staan.

Heb je ook VLAN 300 ingesteld op de router voor de WAN poort?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 26, 2025

Heb je ook VLAN 300 ingesteld op de router voor de WAN poort?

Ja dat had ik ingesteld. Het werkte ook prima met deze router bij onze vorige aansluiting met Odido.

Had overigens ook het ONT kastje van het stroom gehaald en er weer opgezet maar zonder resultaat. Daar knippert trouwens het POS indicator lampje van (10G LAN en Power lampjes branden continue groen). Weet niet of dat nog iets betekent?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 26, 2025

@senui 

Een rood knipperende LOS? Dan komt er geen glasvezel signaal binnen, je zal dus nog even moeten wachten op de monteur.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 27, 2025

@senui 

Hij knippert groen. Volgens mij komt er wel een glasvezel signaal binnen dan toch?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 27, 2025

@senui 

PON knippert groen? Dan moet de ONT nog geregistreerd worden door de monteur.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 27, 2025

@senui 

PON knippert groen? Dan moet de ONT nog geregistreerd worden door de monteur.

Kan dit niet op afstand? Kan ook het MAC adres van de ONT doorgeven. Het is dezelfde ONT overigens die in de vorige installatie gebruikt werd dus had aangenomen dat die al geregistreerd zou staan..

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 27, 2025

@senui 

Bij een eerste installatie moet een monteur dit doen.