Nieuw Odido glasvezel abbo. Welk modem en Wifi+ punten worden momenteel geleverd en vraag over AP's.

  • 29 May 2024
  • 5 reacties
  • 54 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 11 reacties

Ik zit er over na te denken om een Odido glasvezel abbonement te nemen, maar ik heb daar eerst nog wat vragen over.

 

  1. Welk modem wordt momenteel geleverd bij de glasvezel abbonementen?
  2. Welke WIFI+ punten worden momenteel geleverd?
  3. De modem zou aan de voorkant van m’n huis in de meterkast komen. Wifipunt 1 zou dan komen aan de achterkant van m’n huis op de 1e verdieping (bedraad aangesloten) en wifipunt 2 zou dan in het midden op de 2e verdieping geplaatst worden (ook bedraad aangesloten). M’n vraag is, werken de wifi punten dan als AP’s, maar belangrijker nog, doet de wifi van het modem zelf het ook nog en heb ik dan feitelijk drie AP’s met hetzelfde netwerknaam? (zo heb ik dat momenteel wel met m’n Ziggo abbonement namelijk)
  4. Is een gasten-netwerk mogelijk? En zo ja, ook via de WIFI+ wifipunten?

Dan nog als laatste, ik zie op de website van Odido dat glasvezel op 2907GB huisnr 79 beschikbaar is, maar bij iedereen in de straat steken de groene glasvezel kabeltjes nog gewoon uit de grond bij het voetpad. Klopt het dat het inderdaad nu beschikbaar is? Of wordt je bij het afsluiten van een abbonement pas over een aantal weken/maanden aangesloten? Of beter gezegd, als ik het nu zou aanvragen, wanneer heb ik dan een werkende glasvezelverbinding op het genoemde adres?

Alvast bedankt!

Groet

Ron

eric 1 maand geleden

Je krijgt de Zyxel  t56 en je kunt daar 2 bijbehorende wifi punten bij huren. De router en wifi punten werken dan als een Mesh netwerk. Zeker als je ze bekabeld gebruikt eene top oplossing voor je huis.

Nadat je een abonnement besteld zal Odido een vezel bestellen bij de lokale netbeheerder.  Daar kan wat tijd overheen gaan. Zodra de glasvezel binnen is zal Odido een internet monteur sturen om de verbinding op te leveren met de router.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Je krijgt de Zyxel  t56 en je kunt daar 2 bijbehorende wifi punten bij huren. De router en wifi punten werken dan als een Mesh netwerk. Zeker als je ze bekabeld gebruikt eene top oplossing voor je huis.

Nadat je een abonnement besteld zal Odido een vezel bestellen bij de lokale netbeheerder.  Daar kan wat tijd overheen gaan. Zodra de glasvezel binnen is zal Odido een internet monteur sturen om de verbinding op te leveren met de router.

Je krijgt de Zyxel  t56 en je kunt daar 2 bijbehorende wifi punten bij huren. De router en wifi punten werken dan als een Mesh netwerk. Zeker als je ze bekabeld gebruikt eene top oplossing voor je huis.

Nadat je een abonnement besteld zal Odido een vezel bestellen bij de lokale netbeheerder.  Daar kan wat tijd overheen gaan. Zodra de glasvezel binnen is zal Odido een internet monteur sturen om de verbinding op te leveren met de router.

Ok, dan krijg ik dus hetzelfde resultaat zoals ik dat nu met Ziggo heb? Modem in de meterkast voor de wifi op de begane grond, bedraad aangesloten wifipunt op 1e verdieping, achter in het huis, voor wifi op de 1e verdieping + wifi in de achtertuin, en bedraad aangesloten wifipunt op de 2e verdieping voor de wifi op de 2e verdieping. De Zyxel T56 zelf blijft dus ook een AP van het wifi netwerk?

De vraag over welk type Wifipunt geleverd wordt en of een gasten-netwerk mogelijk is (ook op de wifipunten) is nog wel onbeantwoord, maar wellicht dat iemand daar nog op terugkomt.

Wat betreft aansluiten, je benoemd dat Odido vezel besteld bij de lokale netbeheerder. Bedoel je daar ODF mee? Sowieso moet er nog glas van het voetpad naar ons huis “geschoten” worden. Daarom vroeg ik me ook af of het inderdaad nu al wel beschikbaar is, wat volgens de website van Odido het geval zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ronner 

Bij de Zyxel-T56 krijg je de Zyxel WX5600 WiFi punten. De Zyxel-T56 werkt ook als AP in het mesh netwerk, een gasten netwerk aanmaken is ook mogelijk.

Nadat je een bestelling hebt geplaatst zal Odido de netwerkbeheerder (ODF) eerst aansturen om je woning op glasvezel aan te sluiten, daarna wordt Guidion aangestuurd om de ONT en router aan te sluiten.

Hallo @Ronner 

Bij de Zyxel-T56 krijg je de Zyxel WX5600 WiFi punten. De Zyxel-T56 werkt ook als AP in het mesh netwerk, een gasten netwerk aanmaken is ook mogelijk.

Nadat je een bestelling hebt geplaatst zal Odido de netwerkbeheerder (ODF) eerst aansturen om je woning op glasvezel aan te sluiten, daarna wordt Guidion aangestuurd om de ONT en router aan te sluiten.

 

Dank jullie beide voor de snelle antwoorden.

Schiet me nog één vraag naar binnen, namelijk als een wifipunt bedraad op de router is aangesloten en dus een AP is op dat moment, kun je de tweede ethernet poort op het wifipunt dan alsnog gebruiken voor een ander apparaat zoals een TV of computer of iets dergelijks?

Reputatie 7
Badge +15

@Ronner 

Dat kan zeker :)

Reageer