Skip to main content
Beantwoord

Netwerk home toevoeging

Hallo Community, 

In mijn netwerk zie 7bij veel apparaten te toevoeging .home achter de naam staan.

Doet de T-56 dit? Kan ik dit ergens uitzetten of verwijderen?

Ik hoor het wel, alvast bedankt. 

Mvrgr.

Nossie 

Beste antwoord door rvk01

Dat is de DNS Suffix (DNS achtervoegsel). Normaal kun je die wel wijzigen in een router, maar bij de provider firmware van Odido voor de T-56 hebben ze die optie eruit gesloopt (waarschijnlijk om het simpeler te houden).

Overigens kun je de apparaten ook bereiken zonder de .home te gebruiken (zolang je eigen apparaat diezelfde suffix heeft).

Bekijk origineel

10 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1579 reacties
  • Antwoord
  • 1 maart 2025

Dat is de DNS Suffix (DNS achtervoegsel). Normaal kun je die wel wijzigen in een router, maar bij de provider firmware van Odido voor de T-56 hebben ze die optie eruit gesloopt (waarschijnlijk om het simpeler te houden).

Overigens kun je de apparaten ook bereiken zonder de .home te gebruiken (zolang je eigen apparaat diezelfde suffix heeft).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 1 maart 2025

Oké, jammer dat ze dat verwijderd/verborgen hebben. Geldt ook voor de Vpn instellingen, ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot mijn NAS van buitenaf. Alles wat je kan instellen om toegang te krijgen heb ik goed gezet maar ik kom niet binnen.

Odido zegt niets te blokkeren maar het lukt niet. Maar dat is weer voor een ander topic. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1579 reacties
  • 1 maart 2025

VPN en NAS (welke service op de NAS) worden niet geblokkeerd. Alleen inkomend 5060 en uitgaand 25 (plus nog wat 138 samba poorten) worden geblokkeerd. En voor portforwarding maakt die suffix niet uit want dat gebeurt op IP/MAC adres.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 1 maart 2025

Synology DS418, nee gebruik geen van bovenstaande poorten 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1579 reacties
  • 1 maart 2025
Nossie01 schreef:

Synology DS418, nee gebruik geen van bovenstaande poorten 

En welke service wil je gebruiken van de Synology?

Wat heb je geprobeerd en dat werkt niet? 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9422 reacties
  • 1 maart 2025

Welk protocol gebruik je voor VPN en met welk apparaat verbind je naar de NAS. Heeft het eerder wel gewerkt,  of check of je binnen je LAN wel op de VPN server kan komen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 1 maart 2025

Ik heb openvpn gebruikt. Dat werkte bij m'n vorige provider wel, vanaf elk apparaat, telefoon, tablet, laptop

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1579 reacties
  • 1 maart 2025

En je wil vanaf buiten je huis verbonden met de vpn? OpenVPN gebruikt poort 1194 UDP. Heb je op de router portforwarding ingesteld naar de ip van de NAS? Heb je gecontroleerd of de poort open staat (via een port check site)?

Is de NAS vpn van binnenshuis wel bereikbaar?

Ik weet niet of de DS418 zelf gaten kan prikken in de router via UPnP. Maar als je dat gebruikt dan moet je ook controleren of UPnP aan staat in de router.

Er kan dus heel veel aan de hand zijn waardoor het niet werkt. De .home suffix is in ieder geval niet de reden (en port blocking door Odido ook niet).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 maart 2025

Ik snap dat .home niets te maken heeft met de VPN. 

Ik heb echt al van alles geprobeerd, heb via Tweakers.net al veel tips gehad en uitgeprobeerd maar niets werkt. De DS418 kan idd zelf 'gaatjes prikken' zoals jij dat noemt. En de T-56 neemt de upnp ook over maar geeft geen toegang van buitenaf. Vanaf binnen is nas gewoon vanaf elk apparaat te benaderen. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1579 reacties
  • 2 maart 2025

Wij weten natuurlijk niet welke tips je al gehad hebt. Kun je de pagina met UPnP eens laten zien? Met welke poorten geprikt worden. Is dat UPnP of UPnP NAT-T?

Je kunt ze ook beide eens uitschakelen, router restarten, en de portforwarding handmatig instellen. Of was dat ook al gedaan? 

Ps. We hebben het hier toch niet over een K&K verbinding? Want daarbij kun je vanaf een Odido/Ben mobiel niet naar een K&K lijn. Schijnbaar zijn er dan wel wat dingen geblokkeerd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen