Skip to main content

Hallo,

Heb hier sinds kort Odido 1Gb glasvezel (na Caiway, die heeel stabiel was). Caiway leverde (alleen) een modem, Odido de T-56 router (en ik geloof nog een klein kastje voor omzetten glas, maar die is onzichtbaar in de moeilijk otegankelijke kruipruimte geplaatst door de monteur).

Achter de T56 zit een Netgear R7800XS. Testen gedaan met Pingplotter, Speedtest applicatie op pc, Netgear router speedtest.

Vraag 1: op beide staat DCHP aan, gaat dat (tegenwoordig?) goed? Ik dacht dat er altijd maar 1 de DCHP adressen moest uitdelen. Het voordeel van dit door de Netgear te laten doen, is dat de Wifi van deze router beter is, en ik af en toe een connected device kan blokkeren als een kind echt niet wil luisteren 😉.

Ik vraag het omdat ik vanmorgen de Zyxel gereset heb omdat de verbinding in 1-2 weken tijd steeds trager en instabieler. Kan dat met de dubbele DCHP te maken hebben gehad?

Vraag 2: In 1e instantie was er goed internet, waarbij wel opviel dat bij snelheid testen op de Netgear R7800 de upload 900 was, maar de download niet hoger dan in de 500. Kan dit eens gecheckt worden? Download en upload testen zijn "fladderiger”, snelheid zakt wat terug en dan weer up, weer down, weer up, dan bij Caiway (350Mbps abonnement toen) was. De ping ligt structureel op het dubbele dan bij Caiway trouwens was ca 6, nu ca 23ms, nog steeds wel goed). 

Dank voor jullie reactie op deze wellicht heel simpele vragen.

Hallo ​@User547 

Haal je bekabeld op de Zyxel router wel de volle snelheid?

Je kan de Netgear router ook rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter met de instructies op deze pagina :

VLAN in Netgear router

VLAN 300 priority 0 heb je nodig.

Hallo Waqqas, 

Dank je voor je reactie. Ik krijg zo een langere cat 6a eth kabel bezorgd, daarmee kan ik even de snelheid checken direct bekabeld op de zyxel - ik laat dat straks nog weten.

Fyi: Netgear nu op 10.0.0.1, Zyxel gewoon op 192.168.1.1. Andere netwerkapp in de range van 10.0.0.xx, behalve een oudere ip camera die vrolijk op 192.168.1.xx zit, misschien ooit vast ip adres gegeven(?). 

Dus ik twijfel aan op beide routers DHCP aan… maar dat heeft de installateur gedaan, we hadden eht er nog over, dus tsja.

Wist niet dat alleen de Netgear gebruiken ook kon bij Odido, lijkt me overzichtelijker. VLAN configureren moet te doen zijn voor mij.

@User547 

2 DHCP servers met hetzelfde LAN IP gaat fout maar als ze niet hetzelfde zijn dan kunnen ze gewoon naast elkaar blijven werken.

Indien het problemen geeft gewoon 1 DHCP server uitschakelen.

Bekabeld direct op de Zyxel T-56 router: top, up&down 850/950 Mbps, dus of de combinatie met de Netgear R7800 is de oorzaak van ca 500 down, of de Netgear zelf is de bottleneck. Hij is al wat ouder, maar zou prima 1GB aan moeten kunnen. 

Ik ga VLAN op de Netgear configureren en de Zyxel er tussenuit halen, kijken wat dat oplevert. Ik hou graag de Netgear wegens in verleden met Caiway altijd snel & stabiel, maar moet natuurlijk wel passende capabilities hebben bij de nieuwe verbinding 😉.

@User547 

2 DHCP servers met hetzelfde LAN IP gaat fout maar als ze niet hetzelfde zijn dan kunnen ze gewoon naast elkaar blijven werken.

Indien het problemen geeft gewoon 1 DHCP server uitschakelen.

Dan die van de Zyxel uit. Maar dan moet ik wel de Netgear een vast IP adres geven in de Zyxel toch? Staat vast ergens beschreven?

Hallo ​@User547 

Haal je bekabeld op de Zyxel router wel de volle snelheid?

Je kan de Netgear router ook rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter met de instructies op deze pagina :

VLAN in Netgear router

VLAN 300 priority 0 heb je nodig.

Hallo Waqqas,

Dank je! Zyxel er tussenuit gehaald (relatief instabiel met de Netgear erachter, denk toch door beide DHCP) en de Netgear zoals hierboven aangegeven geconfigureerd. Werkt weer perfect, en met het bekende uitstekende wifi bereik en spierballen van deze Netgear. 

Merk wel dat Odido iets lijkt te beknibbelen op hun IT infrastructuur, Caiway werkte erachter wat beter. Maar in de parktijk weining verschil, en het thuisnetwerk is in ieder geval weer op orde.

Opgelost dus.

Reageer