Hallo,
Heb hier sinds kort Odido 1Gb glasvezel (na Caiway, die heeel stabiel was). Caiway leverde (alleen) een modem, Odido de T-56 router (en ik geloof nog een klein kastje voor omzetten glas, maar die is onzichtbaar in de moeilijk otegankelijke kruipruimte geplaatst door de monteur).
Achter de T56 zit een Netgear R7800XS. Testen gedaan met Pingplotter, Speedtest applicatie op pc, Netgear router speedtest.
Vraag 1: op beide staat DCHP aan, gaat dat (tegenwoordig?) goed? Ik dacht dat er altijd maar 1 de DCHP adressen moest uitdelen. Het voordeel van dit door de Netgear te laten doen, is dat de Wifi van deze router beter is, en ik af en toe een connected device kan blokkeren als een kind echt niet wil luisteren .
Ik vraag het omdat ik vanmorgen de Zyxel gereset heb omdat de verbinding in 1-2 weken tijd steeds trager en instabieler. Kan dat met de dubbele DCHP te maken hebben gehad?
Vraag 2: In 1e instantie was er goed internet, waarbij wel opviel dat bij snelheid testen op de Netgear R7800 de upload 900 was, maar de download niet hoger dan in de 500. Kan dit eens gecheckt worden? Download en upload testen zijn "fladderiger”, snelheid zakt wat terug en dan weer up, weer down, weer up, dan bij Caiway (350Mbps abonnement toen) was. De ping ligt structureel op het dubbele dan bij Caiway trouwens was ca 6, nu ca 23ms, nog steeds wel goed).
Dank voor jullie reactie op deze wellicht heel simpele vragen.