Skip to main content
Beantwoord

Multicast op NR5307

• September 29, 2025
  • 3 reacties
  • 33 Bekeken

Ik moet Multicast actief zetten in de router, maar deze instelling is uit de FW gehaald van de router. Weet iemand hoe ik dit nu voor elkaar moet krijgen?  Dit ivm stuing van mijn rolluiken die ik via mijjn ethernet moet kunnen aansturen (Polysun devices)

Beste antwoord door rvk01

Hoe weet je dat dit uit staat? Ik zou zeggen dat dit standaard aan staat. Alleen in bepaalde high-end apparaten lijkt me dit uit te staan.

(Ik kan bij mijn vaste Zyxel T-56 de setting ook niet vinden maar ontvang wel mDNS berichten die speciaal op mask 224.0.0.251 uitgezonden worden. Ook Bonjour van Apple maakt hier gebruik van.)

3 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • Antwoord
  • September 29, 2025

Hoe weet je dat dit uit staat? Ik zou zeggen dat dit standaard aan staat. Alleen in bepaalde high-end apparaten lijkt me dit uit te staan.

(Ik kan bij mijn vaste Zyxel T-56 de setting ook niet vinden maar ontvang wel mDNS berichten die speciaal op mask 224.0.0.251 uitgezonden worden. Ook Bonjour van Apple maakt hier gebruik van.)

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • September 29, 2025

Omdat het systeem niet werkt. Kun je me aangeven of en hoe ik kan testen of dit aan staat?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • September 29, 2025

Ik gebruik daar een Raspberry Pi voor. Met sudo systemctl status avahi-daemon kan ik zien of de service voor luisteren naar mask 224.0.0.251 in de lucht is.

Met ip maddr show kun ik zien dat ie inderdaad met mask 224.0.0.251 luistert.

Met sudo tcpdump -i any udp port 5353 zie ik vervolgens pakketjes van mijn Android TV's (van googlecast dat ook mDNS is) binnen komen.

Het kan natuurlijk zijn dat de NR5307 anders werkt. Weet je zeker dat de devices ook ip adressen geven gekregen (en dus verbonden zijn)?