Skip to main content

Modem vervangen ivm end of life?

• 27 januari 2025
  • 7 reacties
  • 52 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Thuis maak ik nog gebruik van de Zyxel T50 maar deze is in december end of life verklaard. Dit brengt beveiligingsrisico’s met zich mee die ik me met thuiswerken niet kan veroorloven. Hoe kan ik een nieuw modem aanvragen? 

Uitgelichte reactie

27 januari 2025

MAJV schreef:

Thuis maak ik nog gebruik van de Zyxel T50 maar deze is in december end of life verklaard. Dit brengt beveiligingsrisico’s met zich mee die ik me met thuiswerken niet kan veroorloven. Hoe kan ik een nieuw modem aanvragen? 

Zyxel  heeftvoor haar eigen generieke firmware versie een end of life afgekondigd. Odido heeft haar eigen firmware voor deze routers. Die is niet end of life. Er zitten veel minder features in de Odido firmware, dus het beveilingsrisico is ook kleiner!

7 reacties

GebruikersnaamRandomTekst

Ik zou de beslissing in eigen hand nemen, en een fatsoenlijke router regelen, in plaats van te verwachten dat een provider dit regelt voor je.

Dit heeft bovendien het voordeel dat als je overstapt, je hele netwerkinstelling bewaard blijft, en je niet vanaf opnieuw hoeft in te stellen. (In het geval van Odido glasvezel moet je eenmalig in je WAN instellingen zetten dat de router VLAN 300 moet gebruiken, verder niks. In het geval van KPN zou je PPPoE moeten aanzetten).

Let dan wel op dat je een merk pakt dat daadwerkelijk security updates blijft uitbrengen, en niet een van de consumentenmerken pakt, die de router niet meer updaten nadat hij uit is gekomen. TP-Link heeft de reputatie dat ze dit het ergste doen. Zelf ben ik erg blij met Ubiquiti Unifi, maar ik vind het dan ook fijn om met alle technische opties daar te spelen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 27 januari 2025
MAJV schreef:

Zyxel  heeftvoor haar eigen generieke firmware versie een end of life afgekondigd. Odido heeft haar eigen firmware voor deze routers. Die is niet end of life. Er zitten veel minder features in de Odido firmware, dus het beveilingsrisico is ook kleiner!

Weten we of Odido met haar custom firmware wel beveiligingsgaten patcht?

Als ik zie wat voor extreme bugs er ondertussen bekend zijn met de odido firmwares die maar niet aangepakt worden, ben ik hier niet optimistisch over.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 27 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Ik zou de beslissing in eigen hand nemen, en een fatsoenlijke router regelen, in plaats van te verwachten dat een provider dit regelt voor je.

Dit heeft bovendien het voordeel dat als je overstapt, je hele netwerkinstelling bewaard blijft, en je niet vanaf opnieuw hoeft in te stellen. (In het geval van Odido glasvezel moet je eenmalig in je WAN instellingen zetten dat de router VLAN 300 moet gebruiken, verder niks. In het geval van KPN zou je PPPoE moeten aanzetten).

Let dan wel op dat je een merk pakt dat daadwerkelijk security updates blijft uitbrengen, en niet een van de consumentenmerken pakt, die de router niet meer updaten nadat hij uit is gekomen. TP-Link heeft de reputatie dat ze dit het ergste doen. Zelf ben ik erg blij met Ubiquiti Unifi, maar ik vind het dan ook fijn om met alle technische opties daar te spelen.

Ik snap de overweging zelf een router aan te schaffen maar gezien het deel is van de dienst waar ik al voor betaal zit ik niet op dubbele kosten te wachten. 

De andere vraag die je stelt over extreme bugs binnen Odido firmware baren me wel extra zorgen… 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 27 januari 2025

@MAJV ,

Het is natuurlijk een bold statement van gebruikersrandomtekst. Er zijn zeker geen beveiligingsincidenten gemeld voor de Odido firmware. Waar klanten soms tegenaan lopen zijn juist zaken die verbetert worden in de Odido firmware door randapparatuur niet worden vernieuwd. Bijvoorbeeld WPA3 en Wifi 6. Dan moeten klanten de beveiliding voor het hele netwerk verlagen zodat oude devices bij een klant thuis weer kunnen verbinden met de Wifi. 

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4249 reacties
  • 28 januari 2025

@MAJV Fijn om te lezen dat je onze community hebt gevonden en dit topic hebt geopend. Uiteraard ruil ik jouw modem graag om voor een nieuwer exemplaar. 

Ik heb gelijk gekeken. Echter zie ik dat de laatste 4 cijfers van je IBAN niet overeenkomen met wat er bij ons bekend is. Wil je dit nog eens nagaan en aanpassen? Zodra de verificatie compleet is, ga ik gelijk een nieuw modem voor je regelen! 

Geef je mij een seintje als je zover bent?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen