Skip to main content

Hoi!

Wij zijn inmiddels een paar weken overgestapt op Klik en Klaar.

Opzich ben ik aardig tevreden, althans voor onze vaste apparaten. De TV en de Xbox zijn snel met internet, 4k dolby vision streamen gebeurd zonder enige hapering.

Des te verbaasder ben ik dat onze mobiele apparaten (telefoons en tablets) regelmatig heel traag zijn. Filmpjes laden niet, terwijl er wel veel streepjes zijn, en een speedtest hoge snelheden aangeeft. 

Ook geven de tablets regelmatig een uitroeptekentje aan bij het wifi logo, en is er geen internet. Vaak helpt het opnieuw opstarten dan. 

Ter info, wij vallen in het "super snelle" gedeelte van de dekkingskaart. 

Moet wel zeggen dat dit hoogst irritant is.

Hi @Nielsws7, goed dat je dit laat weten! Ook draadloos moet je van deze verbinding genieten. Kan je eens de snelheid testen op een telefoon zonder dat er bekabeld apparatuur aangesloten zit? Doe dit dichtbij het modem en veraf met de www.speedtest.net app. Wat is hier de uitkomst van?

Dank voor je reactie. 

Van dichtbij zit ik bij meerdere tests op +-600 mbps.

Boven aan de andere kant van het huis rond de 200 mpbs. 

Ruim meer dan wat we hadden met de oude router.

Hi @Nielsws7

Heb je toevallig al eens een teste gedaan  wanneer het probleem speelt op de devices die dan langzaam internet hebben, en indien mogelijk met een bekabelde client. Dan kunnen we uitsluiten of het probleem alleen in de Wifii zit of bijvoorbeeld in de mobiele connectie van het modem. 

Hoi Sven,

Ik ga het testen, ik kom er nog op terug.

Inderdaad heel erg laag. Net gaf hij 0.12 mbps aan 😂

Alleen draadloos of toevallig ook bedraad? Weet je toevallig of de client verbonden is met de 2.4Ghz of 5 Ghz.

Dat is draadloos, geen idee hoe ik mijn telefoon bekabeld moet aansluiten? Het vreemde is dat mijn tv draadloos en mijn xbox ook draadloos nooit haperingen hebben. Ik denk 5ghz.

2.4ghz en 5ghz staan beiden aan?

Hi @Nielsws7

Kan je nagaan dat als het traag is of je telefoon dan verbonden is met de 2.4Ghz of 5Ghz Wifi. 

Beiden heb ik gezien.

Hoe kan het dat ook met high level streaming (4k, Dolby atmos en dolby vision) er nooit een hapering is, of met gamen, maar alleen op mobiele apparaten? Dit is voor ons wel een reden om weer over te stappen. Boven is het gewoon niet te doen om een YouTube filmpje oid te kijken.

Hoe kan het dat ook met high level streaming (4k, Dolby atmos en dolby vision) er nooit een hapering is, of met gamen, maar alleen op mobiele apparaten? Dit is voor ons wel een reden om weer over te stappen. Boven is het gewoon niet te doen om een YouTube filmpje oid te kijken.

Waarschijnlijk omdat mobiele devices “rond lopen” door het huis en daardoor wisselen tussen de 2.4Ghz en 5Ghz. Als je box voor het streamen gewoon naast de tv staat blijft die waarschijnlijk verbonden met de 5Ghz Wifi. 

Je kan de dekking van de Wifi netwerk verbeteren met een Wifi extenders als het boven niet genoeg is. 

Is het dan geen oplossing om 2.4 of 5.0 gewoon uit te zetten?

Oplossing is een groot woord 😅 Maar je kan het altijd proberen als je wilt. 

Als je de 2.4Ghz uitzet kan het zijn dat je  niet overal in je huis bereik heeft. Omdat 5Ghz minder bereik heeft. 

Als je de 5Ghz uitzet en alleen gebruik maakt van de 2.4Ghz is de kans groot dat het traag gaat worden omdat er op 2.4Ghz minder bandbreedte beschikbaar is. 

Vandaar de suggestie om er een Wifi extender bij te nemen voor boven. 

Reageer