Gisteren merkte ik dat de demping van de glasvezel zeer hoog is.
Ik heb een fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.
Er is niks veranderd thuis ik vermoed een slechte connectie in de pop. (wijkkast)
Ik heb ook de Huawei ont aangesloten en die geeft ook een veel te hoge demping aan.
Ik denk dat een monteur het in de wijkkast moet gaan controleren.
Fritzbox
Huawei ont
Oude situatie fritzbox en huawei ont
Bladzijde 1 / 2
Hoi @peter-keetfm,
Goed dat je het bij ons aankaart! Ik had graag kunnen checken of het probleem inderdaad in ons domein ligt, maar kan dit niet doen als de Fritsbox is aangesloten. Mocht je het meegeleverde Zyxel modem kunnen aansluiten, dan is er de optie om eventueel de verbinding te checken, zodat we eventuele issues kunnen uitsluiten. De optie staat natuurlijk open!
@Boris
De foto's zeggen toch genoeg.
Kijk dan alleen bij de Huawei ont van jullie.
Bij de RX waarde.
Ik ben bang dat de verbinding er uitklapt.
Er is een proces dat als er Guidion monteurs of netbeheerders worden aangestuurd er de eigen apparatuur van T-mobile moet zijn aangesloten. Daarop wordt de verbinding geleverd en onderhouden. Zodra het (weer) stabiel is kun je natuurlijk je eigen apparatuur weer gebruiken. Je hebt de Huawei ONT al aangesloten, dus nu de Zyxcel nog en dan kan het support proces starten.
@eric
Ik heb de patchcover voor de fritzbox er weer op gedaan.
En alles weer schoon gemaakt met de one click cleaner.
Het probleem zit hem waarschijnlijk in het pop station.
Ik heb nu even geen zin in om alles weer om te zetten.
i.v.m. dat het warm is en dat ik nu de verbinding niet kan uitschakelen. (meerder gebruikers)
Ik wacht wel tot de verbinding er echt volledig uit klapt.
In ieder geval heb ik de melding gedaan en plaatjes van de situatie geplaatst.
@peter-keetfm Dat is dus het lastige met een eigen Fritzbox, je moet eerst de T-Mobile spulletjes terug hangen voor een lijncheck, zal je bij elke provider hebben.
Maar nu ga je de storingsmolen bij T-Mobile in, en die werkt iets trager als bij de vorige provider, als de mods iets constateren word er een ticket aangemaakt zodat de technische dienst achter de schermen er naar gaat kijken, met een beetje geluk komt er daarna een monteur aan te pas, maar het zal tijd kosten.
@Doornekamp33
Het vreemde is hier dat het ruim 2 weken stabiel was. (RX waarde)
Het lijkt er wel op dat er in de pop. (wijkkast)
Wat aan de hand is met mijn patch.
Wat ik wel heel vreemd vindt.
Ik heb nu nog verbinding.
Maar de RX valt ook buiten het bereik van de spec. Huawei ont.
Wel raar dat het niet zo opgelost kan worden.
Als ik de laptop direct op de Huawei ont aansluit en de waardes uitlees moet genoeg zijn lijkt mij.
Plaatjes zeggen genoeg.
En dat de demping zowel bij de fritzbox zit en de Huawei ont zit het probleem buiten huis.
Tja, bij T-Mobile gaat het allemaal iets minder makkelijk, men gaat alleen aan op eigen bevindingen, net als bij alle andere providers het hetzelfde werkt maar dan met wat kortere lijntjes en minder stappen.
Gisteren een half uur de stroom eraf gehad.
Geen verschil de demping blijft hoog.
Fritzbox RX -27.2
Huawei RX -28.86 (buiten norm -27 to -8)
Omdat het internet en tv nog werkt en we het F1 weekend in gaan wil ik na het weekend er verder mee gaan.
Wat gaat T-mobile uitlezen met de Huawei en de t54 router.?
Ik neem aan dat de RX waarde meegenomen wordt.
Ik ben spook benauwd dat de verbinding eruit klapt.
Omdat de demping te hoog is.
Prettig weekend alvast.
O ja misschien is het belangrijk om ook te melden.
Dat om 19-07-22 de verbinding om 8:00 is veranderd van RX (Ontvangstvermogen) -10.7 naar -27.2 is gegaan.
Volgende week maar de T-mobile spullen erachter doen voor een meting.
Zou je hier een seintje willen geven zodra je de apparatuur van T-Mobile hebt aangesloten? Dan kan de verbinding nader bekeken worden en indien nodig een onderzoek gestart worden. Ik wil je vragen om de T-Mobile apparatuur tot nader order aangesloten te houden, zodat we de verbinding kunnen blijven monitoren. Alvast bedankt!
Nogmaals de vraag wat houdt die meting in met de T-mobile spullen.?
Wat betreft de verbinding tv en internet werken (nog) goed.
Al zo vaak in dit topic vermeld zit het probleem buiten huis. (Demping te hoog zowel Huawei als Fritzbox) (en 2 verschillende patchcovers)
Het heeft ruim 2 weken een goede RX waarde gehad en deze zit nu tegen het omvallen aan.
Dit kan de oorzaak zijn van een los zittende patch stekker of niet goed schoon gemaakt.
De 19e ging het mis.
Zie eerder in dit topic dat het probleem ook bij de T-mobile Huawei ont speelt. (Probleem te hoge demping zit buiten huis.)
Ik heb het abonnement ook verhoogd naar 1gbit.
Speedtest lijkt goed. Nogmaals het is nu afwachten tot de verbinding er helemaal uit klapt.
Hi @peter-keetfm, ik geef je graag wat meer duidelijkheid! Wanneer alle T-Mobile apparatuur is aangesloten, dun kunnen we de gehele verbinding uitlezen. Nu kan dat niet, maar kan enkel de verbinding van de ONT uitgelezen worden. Ik zie dat deze demping er gelukkig top uitziet, maar graag wil ik het modem ook kunnen uitlezen. Zo kunnen we uitsluiten waar het probleem ligt. Als de verbinding er perfect uitziet wanneer onze apparatuur is aangesloten, dan vrees ik dat het probleem toch in de Fritzbox zit. Ik ontvang graag het seintje als ik een meting met de T-Mobile apparatuur voor jou kan uitdraaien. Ik wil vooral voorkomen dat jouw verbinding eruit klapt!
@Lisa
Kun je een screenshot van de RX waarde ont. hier plaatsen.?
Wel even mijn gegevens weg poetsen graag.
Ik ben reuze benieuwd.
Hi @peter-keetfm, ik ben gelijk voor je gaan kijken om dit met je te kunnen delen! Een screenshot van ons systeem mag ik hier niet delen, maar ik mag het wel voor je uitschrijven:
Power Tx van de ONT: 2,01dBm
Power Rx van de ONT: -27,21dBm
Weet jij zo voldoende?
Hi @peter-keetfm, ik ben gelijk voor je gaan kijken om dit met je te kunnen delen! Een screenshot van ons systeem mag ik hier niet delen, maar ik mag het wel voor je uitschrijven:
Power Tx van de ONT: 2,01dBm
Power Rx van de ONT: -27,21dBm
Weet jij zo voldoende?
En dat is nou het probleem die -27,21 is veel te veel.
En dat geeft aan dat er een probleem in de patch zit in de wijkkast.
Die waarde wil ik weer graag op -10,7 zien zoals was.
Die meting wat je nu hebt gedaan is van de Fritz ont SFP module.
Aangezien de dempings waarde ook zo hoog zijn bij de door jullie geleverde Huawei ont.
zit het probleem buiten huis.
Nogmaals (T-mobile) Huawei ont oude situatie RX -12.43.
Situatie na het probleem op de 19e deze maand (T-mobile) Huawei ont RX -28.86.
@LisaKijk even naar mijn startbericht in dit topic.
en vooral bij de plaatjes van de Huawei ont van T-mobile (vergeet ff dat ik een fritzbox gebruik)
Die waardes vallen buiten de norm van de spec. van de T-mobile Huawei ont
Kopje Referance RX Optical Power -27 to -8 dBm.
Duidelijker kan haast niet met deze gegevens zie je dat de verbinding op omvallen zit.
Ik hoop dan dat er serieus hierna gekeken wordt.
Het gaat hier ook om de demping tussen thuis en pop te hoog is en niet welke router er achter hangt.
Hoi @peter-keetfm,
Dank voor je terugkoppeling! Laat ik voorop stellen dat de waarde van -27,21 dBm een prima waarde is. De dempingwaarde van deze actieve poorten moet tussen de -29 en de -8 vallen, waarbij kleine speling zelfs niet het effect heeft wat jij ervaart. We kunnen daarmee wel degelijk uitsluiten dat het probleem zich bevindt in de ONT. Het is géén meting van de Fritzbox, waarmee we geen verbinding kunnen maken, omdat het hier eigen apparatuur betreft. Wel kunnen we meten tot de Huawei apparatuur die je van ons hebt ontvangen.
Ik wil graag voor je zorgen dat alles goed werkt en dat je geen last hebt van de wegvallende verbinding, maar wanneer de Fritzbox is aangesloten kunnen wij niet de verbinding monitoren. Mocht je problemen ondervinden, wil ik je nogmaals vragen om het Zyxel modem aan te sluiten, waardoor wij aan de slag voor je kunnen. Alvast bedankt.
Hoi @peter-keetfm,
Dank voor je terugkoppeling! Laat ik voorop stellen dat de waarde van -27,21 dBm een prima waarde is. De dempingwaarde van deze actieve poorten moet tussen de -29 en de -8 vallen, waarbij kleine speling zelfs niet het effect heeft wat jij ervaart. We kunnen daarmee wel degelijk uitsluiten dat het probleem zich bevindt in de ONT. Het is géén meting van de Fritzbox, waarmee we geen verbinding kunnen maken, omdat het hier eigen apparatuur betreft. Wel kunnen we meten tot de Huawei apparatuur die je van ons hebt ontvangen.
Ik wil graag voor je zorgen dat alles goed werkt en dat je geen last hebt van de wegvallende verbinding, maar wanneer de Fritzbox is aangesloten kunnen wij niet de verbinding monitoren. Mocht je problemen ondervinden, wil ik je nogmaals vragen om het Zyxel modem aan te sluiten, waardoor wij aan de slag voor je kunnen. Alvast bedankt.
En de ellende is begonnen 11:45 klapt de verbinding eruit.
Ik kreeg netjes een push email van de fritzbox. (later toen er weer verbinding kwam)
Na mijn vele berichten hier in dit topic is wel duidelijk dat de demping slecht is geworden.
En dat het probleem buiten huis zit.
Zo jammer dat het niet serieus wordt genomen.
@Boris iedereen die met glasvezel werkt weet dat een demping van -27,21 veel te hoog is en dat de verbinding op omvallen staat. (zelfs bij pon waar het algemeen hoger is dan bij aon)
@Boris Kijk even naar de waardes wat ik had en nu heb. er is echt wat mis gegaan
En waar ik bang voor was is nu gebeurd. De verbinding klapt er uit.
Hopelijk gaat er iemand kijken in het pop station en maakt de connectie schoon met een zogeheten one click cleaner.
En dan kan ik weer genieten van mijn glasvezel aansluiting. (zonder in gedachte te hebben wanneer klapt deze er weer uit)
Het is eigenlijk overbodig om te zeggen, maar zet zsm het zyxel modem ertussen zodat ze kunnen meten. Zodra die ertussen zit dan zullen ze actie ondernemen. Eerder gaan ze echt geen actie ondernemen …..
1 juli aangesloten op het T-mobile netwerk.
Huawei ont van T-mobile. (prima waarde)
De 19e deze maand ging het mis.
Ik noem even geen andere routers zoals Fritzbox/T-Mobile T54 of wat anders
Deze meting is met een laptop direct op het door T-Mobile geleverde Huawei ont aangesloten.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Dat er wat mis is gegaan in het pop station de 19e.
Er is en was geen aanpassing thuis.
Die datum/tijd.
Hoi @peter-keetfm,
Ik wil het dolgraag voor je laten uitzoeken, maar daarvoor is het nodig dat de volledige apparatuur van T-Mobile is aangesloten. Daartoe behoort ook het Zyxel modem. Ik hoor het graag of we de verbinding kunnen onderzoeken.
Hoi @peter-keetfm,
Ik wil het dolgraag voor je laten uitzoeken, maar daarvoor is het nodig dat de volledige apparatuur van T-Mobile is aangesloten. Daartoe behoort ook het Zyxel modem. Ik hoor het graag of we de verbinding kunnen onderzoeken.
Als de demping in een dag zoveel meer is geworden is er wat goed mis met de verbinding.
Nu dus 1x een uitval gehad. en ik verwacht dat het erger gaat worden omdat de demping dusdanig zo hoog is geworden zie hierboven de Huawei ont. wat door T-mobile is geleverd.
Van -12.43 dBm gezakt naar -28.86 dBm en dat is niet goed.
Ik heb nu de Huawei ont weer aangesloten en nogmaals uitgelezen zelfde hoge demping.
deze hoort -12.43 te zijn zoals het was.
Nu heb ik nog de Fritzbox aangesloten omdat het netwerk moet draaien nu.
Ik geef hier in dit topic even aan als ik het T-mobile T54 router er achter heb.
PS
Jammer dat het zo probleem geeft kwestie monteur naar de pop en mijn patch na kijken en cleanen met een one click cleaner.
@Boris
Nog even over die meting van @Lisa die is tussen jullie Huawai OLT wat in het pop station hangt en mijn Fritzbox
waar de GPON SFP ont module in zit en deze dempig is ook te hoog net als de Huawei ont van T-mobile.
Waarom wordt er zo moeilijk over gedaan.?
Ik ben een nieuw klant alles perfect (op een paar kleine puntjes na) en de 19e gaat het mis los het op zou ik zeggen alles in dit topic is duidelijk. (startbericht)
Ik ga de T54 router er achter doen en dan zou de mededeling komen je verbinding is prima.
zie het maar als voorbeeld bij DAB radio wel of geen verbinding.
Op GPON is deze dBm waarde niet goed.
Ik wil gewoon de oude waardes zien wat ik de eerste 2 weken had. (RX -10 ~ -15)
a.u.b. een oplossing
En voor de duidelijkheid TX is het zendvermogen.
En RX het ontvangstvermogen dat laatste is meetbaar over de glaslijn en patch stekkers.
En het is 100% duidelijk in dit topic dat het bij mijn verbinding mis is.
Tussen huis en pop (wijkcentrale)
PS
speedtest is nu een drama met de Huawei ont.
De SFP ont van de fritzbox lijkt het beter op te kunnen vangen die veel te hoge demping op de glaslijn.
Hi @peter-keetfm,
Dank voor je terugkoppeling. Ik verwijs je graag naar het volgende topic:
We kunnen, ondanks dat de ONT uit te lezen valt, alleen support geven over de apparatuur die aangeleverd is door T-Mobile. Wil ik nu een onderzoek laten beginnen door de technische dienst op basis van de gegevens die we nu hebben, dan wordt dit keihard afgewezen. Ik hoor graag wanneer het Zyxel modem is aangesloten, zodat we je kunnen helpen met de verbinding. Dank je wel.
@Boris
Het was afgelopen nacht dat ik film aan het kijken was 4x raak dat de verbinding er uit klapte.
Ik probeer de komende nieuwe week het T-mobile router er achter te kunnen doen.
Ik geef nu ook even aan waarom ik dat zo,n probleem vindt.
Ik heb een vpn draaien en domotica toepassing knx en camera bewaking.
Ik had liever gezien glasvezel kpn naar glasvezel T-mobile en klaar.
Alleen de sfp module wisselen aon naar gpon.
Ik moet zeggen het heeft ruim 2 weken goed gewerkt en waarom nu niet meer dat is voor mij de grote vraag.
Ik probeer maandag/dinsdag het T54 router er achter te doen.
Pfff ik hoop dat zo,n meting niet te lang duurt.
De oorzaak is bekend te hoge demping op de glaslijn buiten huis wat ruim 2 weken in order was. (Vermoedelijk slechte patch wijkkast)
Ik geef het hier aan als ik de T54 er achter heb.
@Boris
Ik had een drukke week. en woensdag mijn knie verdraaid.
Dat gaat nu gelukkig weer wat beter dus ik wilde de T54 er achter doen.
Maar ik dacht ik ga eerst de Huawei even uitlezen tot mijn verbazing zijn mijn oude goede waardes weer terug.
Mijn vraag is er een update geweest in het pop station gemeente Rijssen/Holten.?
Dit is nu mijn waarde RX -12.53dBm en dat is prima.
Nu hopen dat het zo blijft dan kan ik mijn Fritzbox 5590 weer direct op glas aansluiten.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.