Hoi Allen,
Ik zou graag een Mesh systeem willen creëren, maar ik ben nog niet heel erg bekend in het hele meshverhaal. Ik heb een klein beetje al onderzoek gedaan, maar het is voor mij nog niet heel duidelijk wat voor mijn situatie het handigst is. Plus ik lees dat niet alle mesh-systemen goed op elke modem werkt.
Mijn huidige setup is heel simpel:
Zyxel T-56 beneden aangesloten in de meterkast (snelheid 1Gbit/s).
- 1 kabel naar de woonkamer, direct aangesloten op mijn tv.
- 1 kabel die naar de 1e verdieping gaat. Hier zit uiteindelijk een switch tussen die naar 2 verschillende computers gaat.
Het probleem wat ik nu heb is dat ik beneden prima wi-fi heb, maar op de 1e verdieping valt dit bijna volledig weg. Ik heb er nu tijdelijk een simpele repeater in het stopcontact zitten, echter is dit niet fijn aangezien dit ook weer een eigen netwerk creëert. Dat zorgt er dus voor dat ik af en toe nog op de wi-fi van de repeater zit als ik beneden ben en vice versa. Ik zou dus graag willen dat ik zowel beneden als boven op hetzelfde netwerk blijf.
Ik begrijp dat een mesh netwerk maken de oplossing is, dus vandaar de vraag: wat het beste is om te doen? Is het het verstandigst om een mesh systeem te kopen met 2 stations en dit tussen de al aangesloten apparaten te zetten? Dus:
- Kabel naar de woonkamer, waarna een kabel vanuit de meshapparaat naar de tv. (deze mesh instellen als AP?)
- Kabel naar boven, eerst op een mesh apparaat aansluiten en vervolgens doorlussen naar de switch welke weer op de 2 computers staat. Of kan de mesh dan ook evt. meteen functioneren als switch als het 2 uitgangspoorten heeft?
De laatste 2 vragen:
- Kan je de Zyxel nog steeds gebruiken als wi-fi punt of is het verstandiger om het helemaal over te laten nemen door het mesh-systeem.
- Hebben mensen een recommendation voor een mesh systeem? Ik hoef niet iets super fancy. Zolang dit de 1 Gbit/s maar aan kan.
Bij voorbaat dank aan iedereen die mij hiermee kan helpen!