Je kan voordat je iets gaat kopen ook de WiFi plus oplossing van Odido proberen. 2 wifi punten kost je bij elkaar 5 euro per maand. Deze wifi punten kun je met een kabel aansluiten op je modem en dan vormen ze een mesh netwerk, precies zoals jij beschrijft te willen.
Hier vind je wat meer info over die wifi punten:
Kleine toevoeging: aangezien je beneden al prima wifi hebt kun je ook 1 wifi punt afnemen van Odido en deze op de kabel boven neerzetten. Je t56 blijft namelijk ook gewoon een wifi punt binnen het mesh netwerk. Dus dan ben je voor 2.50 in de maand klaar.
De oplossing die @Okidokidough aandraagt, is voor als je een ‘quick and easy’ oplossing zoekt bij Odido.
De nadelen die ik allen zie, zijn de maandelijkse kosten en als je overgaat naar een andere ISP.
Ikzelf zou kiezen voor een meer robuuste en houdbare oplossing, door een investering te doen in eigen mesh devices. Met als onderliggende reden vooral, alles in eigen beheer en ISP onafhankelijk.
Je hebt het volgende probleem en mesh networking kan je daarbij helpen;
Er zijn op de markt diverse partijen, die een compleet en eenvoudig in te richten mesh devices bouwen. Hieronder een kleine overzicht daarvan
Hier binnen de community zijn er diverse klanten die een Deco Mesh systeem hebben, met het voordeel dan dat deze klanten je eventueel ook kunnen ondersteunen met het opzetten ervan.
Zelf werk ik veel met Unifi, maar lees nu ook al mensen die TP-LINK Omada systemen toepassen en ook tevreden zijn.
Keuze genoeg dus, maar de randvoorwaarden moet jij bepalen.
En op de vraag of je de Wifi op de Zyxel dan aan of uit moet zetten, bij het gebruik van anders dan AP van Odido is het antwoord ja. De router van Odido is bij een eigen opgezette Mesh, niet in staat om ‘opgenomen’ te worden in jouw mesh.
Dan nog de optie die je zou kunnen proberen is, om de Zyxel uit je systeem te halen. Maar dan moet het device wel beschikken over een VLAN setting op de WAN kant, want Odido levert internet aan op VLAN 300.
Hopelijk hiermee een beeld van wat de mogelijkheden zijn, maar wie weet hebben andere community leden ook nog een advies voor je keuze.
@Okidokidough Ik zoek inderdaad een oplossing dat ik het in eigen beheer kan houden mocht ik overstappen op een andere ISP in de toekomst. Toch bedankt voor de reactie!
@Pieter_B Dank je! Ik zal vanavond even de youtube videos bekijken.
De laatste optie wat je aankaart is dus eigenlijk een modem (met dus de VLAN setting) waaraan je weer een mesh netwerk aan kan koppelen?
De laatste optie wat je aankaart is dus eigenlijk een modem (met dus de VLAN setting) waaraan je weer een mesh netwerk aan kan koppelen?
Het is mogelijk om de Zyxel er in zijn geheel tussenuit te halen, scheelt toch weer een device. Maar omdat ik lees dat je ook een UTP kabel naar boven hebt lopen, heb ik het vermoeden dat die vanuit de meterkast komt uit de Zyxel.
De meeste hoofd mesh routers hebben tegenwoordig wel de optie om aangesloten te kunnen worden op een ISP met een VLAN, daarvoor zou je rond kunnen kijken binnen de community hier.
Hier een YT die denk ik een beetje de opzet zou kunnen zijn in jouw situatie;
Hier een link hoe je de VLAN instellingen doet bij zo’n Deco systeem;
How to configure VLAN ID for your internet connection on Deco
Omdat je al een UTP naar boven hebt liggen, kun je daar het andere mesh device een hard wired backhaul geven. Dat heeft als grote voordeel snelheid, want die is altijd hoger dan een wireless backhaul.
Backhaul is niets anders dan de verbinding tussen de afzonderlijke mesh devices, dus waar je internet verkeer maar ook de communicatie tussen de afzonderlijke mesh devices loopt.
Een mesh device als zodanig bestaat volgens mij niet. Een draadloze verbinding tussen een accesspoint en een router heet een mesh verbinding. ALs je een AP aansluit met een kabel op de router, wat altijd de voorkeur heeft, dan heet het gewoon een AccessPoint.
Ik heb ooit Netgear Orbi's gehad, werkten prima, zowel als mesh als met een kabel en volgens mij kunnen die ook VLAN 300 aan en dan kan de Zyxel uit, in de doos en naar zolder. Nu Ubiqiti met een aantal AP"s en 1 mesh AP, werkt ook prima.