Skip to main content
Beantwoord

MAC adressen LAN poorten Zyxel T56

  • 13 May 2024
  • 8 reacties
  • 90 Bekeken

Bestaat er een mogelijkheid die individuele MAC adressen te zoen van de LAN poorten op de Zyxel T56? Bij voorbaat dank!

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
nmap -sP -n 192.168.1.0/24

Hiermee zie je alle aangesloten MAC adressen in je netwerk.

Note: NMAP

Reputatie 4
Badge
nmap -sP -n 192.168.1.0/24

Hiermee zie je alle aangesloten MAC adressen in je netwerk.

Note: NMAP

Hiermee krijg je alle aangesloten ip-adressen in die range te zien.
Het geeft je niet de MAC-adressen, laat staan de afzonderlijke MAC-adressen van de vier LAN-poorten op de T-56. Het is zelfs niet eens zeker dat de switch voor iedere poort een eigen MAC-adres heeft. De router als geheel zal een MAC-adres moeten hebben, maar voor de afzonderlijke poorten van de switch is dat in principe niet nodig.

@Wacker: ben je op zoek naar MAC-adressen of ip-adressen?

Reputatie 7
Badge +4

Hiermee krijg je alle aangesloten ip-adressen in die range te zien.
Het geeft je niet de MAC-adressen, laat staan de afzonderlijke MAC-adressen van de vier LAN-poorten op de T-56.

Pieter_B => Hiermee zie je alle aangesloten MAC adressen in je netwerk.

Dus wel degelijk de MAC adressen zichtbaar van AANGESLOTEN devices, maar, zoals je ook aangeeft, niet de NIET AANGESLOTEN poorten of devices.

De TS zal dus even per poort iets moeten aansluiten, zodat hij per afzonderlijke AANGESLOTEN poort het MAC adres kan achterhalen.

En ja, iedere poort van een router of switch heeft een eigen MAC adres (L2 proto).

Wat we dan weten en waarvoor de TS dit nodig zou hebben is nog niet helemaal duidelijk … MAC spoofing?

Reputatie 4
Badge

Ah, interessant! Ik kreeg op mijn laptop alleen ip-adressen, geen Mac -adressen. Enig idee wat dat aan kan liggen?

Reputatie 7
Badge +4

@henkdeleeuw 

Als kijkt naar mijn screenshot, zie je dat ik deze ondervraging doe met root rechten.

Zou kunnen zijn dat je de terminal in Admin mode moet openen … rechten dingetje verwacht ik.

Reputatie 4
Badge

@henkdeleeuw

Als kijkt naar mijn screenshot, zie je dat ik deze ondervraging doe met root rechten.

Zou kunnen zijn dat je de terminal in Admin mode moet openen … rechten dingetje verwacht ik.

Dat was hem inderdaad.Als gewone user werkt hij wel, maar krijg je geen MAC adressen.
Ik laat trouwens de -n weg, dan krijg je ook de hostnaam te zien.

Dank voor deze tip: nuttig!

Reputatie 7
Badge +4

@henkdeleeuw zo helpen we elkaar om netwerken beter te begrijpen, zodat we minder kundige mensen kunnen helpen in het begrijpen van hun probleem … community henk.

Dank voor de uitvoerige antwoorden, weer wat geleerd 😊 Ik wilde proberen soep te koken van mijn ARP tabel, en vroeg me dus af of een aantal waarden in de lijst mogelijk door het apparaat gebruikt werden. Dank jullie wel!

Reageer