Skip to main content

Goedenmorgen allemaal,

Ik ben al een aantal dagen aan het stoeien met het vervangen van de Zyxel router voor mijn Nest Wifi pro 6E routers. Ik heb zover ik weet zo een beetje alle tutorials hier gevolgd en ik hoop dat iemand van u bereid is hier een beetje mee te helpen.

Mijn situatie is als volgt,

De monteur heeft de glasvezel aangesloten op de converter en daaruit gaat hij naar de Zyxel T-56, aangezien ik in de Google router geen VLAN in kan stellen heb ik een Netgear GS105Ev2 aangeschaft.

In de Switch de VLAN Advanced 802.1Q enabled, VLAN ID 300 toegevoegd, VLAN ID 1 de poorten 1 en 2 uitgezet en bij VLAN ID 300 poort 1 op T gezet en poort 2 op U. Bij PVID poort 1&2 op 300 gezet. Bijgaand de screenshots.

Als ik nu de Zyxel router er tussenuit haal, dus de kabel verbind vanaf de converter naar poort 1 van de switch en mijn Nest router aansluit op poort 2 van de switch krijgt hij geen internet.

Doe ik hier iets fout?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Groet,

Marco

Hello @Marcoroni 

Gebeurt er ook niks een herstart van de ONT/mediaconverter?

Misschien kan je kijken of je VLAN 1 kunt verwijderen zodat je alleen 1 regel hebt met VLAN 300.

Denk dat topic je wel een aanwijzing kan geven hoe het moet/kan.

En @Waqqas , VLAN 1 is de default VLAN en kun je dus nooit verwijderen.

Denk dat de TS even moet kijken naar de PVID op poort 1, waarschijnlijk knelt het daar.

@Marcoroni 

Dan zou je bij VLAN 1 ook alle 5 de poorten moeten kiezen.

Hello @Marcoroni 

Gebeurt er ook niks een herstart van de ONT/mediaconverter?

Misschien kan je kijken of je VLAN 1 kunt verwijderen zodat je alleen 1 regel hebt met VLAN 300.

Dank je voor de reactie,

Ik heb de converter opnieuw opgestart, dit had helaas geen resultaat.

VLAN 1 kan ik niet verwijderen, ik heb alle poorten weg gehaald onder VLAN 1 en onder VLAN 300 gezet, alles opnieuw opgestart, maar ook helaas nog geen internet verbinding met mijn Nest router. 

Ik had even hoop, maar helaas. Als de Netgear switch goed staat zo, kan het aan de Nest router liggen?

Als ik in de gegevens van de Nest wifi kijkt terwijl hij nu verbonden is zegt hij het volgende:

Verbonden / Geen internettoegang

Type: Wifi 6

IP adres: 192.168.86.20

Gateway: 192.168.86.1

Subnetmasker: 255.255.255.0

DNS: Automatisch

DNS: 192.168.86.1

WAN: DHCP

WAN-IP: 192.168.1.128

Groet,

Marco

Kijk nog eens goed naar mijn meegestuurde plaatjes, want dan moet je iets opvallen.

Kijk eens goed wie zijn MEMBERS van WAT, plus welke poort T of U zijn … plus check nog eens de PVID’s per poort.

EDIT;

Wat PVID doet voor een UNTAGGED poort, is trafic wat op die poort binnenkomt voorzien van VLAN ID die je hebt opgegeven met PVID. Ik zeg eigenlijk altijd P(ut) V(lan) ID in hoe je PVID vertaald, om het simpel te houden.

Standaard zijn alle poorten MEMBERS van VLAN 1, dus default.

Ik ga er morgen naar kijken, bedankt alvast!

Is het nog gelukt? Indien dat het geval is; heb je geen last van videogesprekken die elk kwartier uitvallen? Dit is namelijk wel het geval bij de reguliere Google Nest Wifi. Ik ben benieuwd of dat probleem ook speelt bij Google Nest Wifi Pro.

Reageer