Beantwoord

kan Odido public IP toewijzen

  • 20 March 2024
  • 3 reacties
  • 55 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Ik wil een site to site vpn maken maar volgens de handleiding van GL inet heb ik een public ip nodig. Nu is mij vraag hoe kom ik er achter of ik het heb en als ik het niet heb kan Odido mij een public ip toewijzen??

icon

Beste antwoord door MobielApple 20 March 2024, 08:02

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2

Als je www.mijnip.nl ingeeft dan zie je wat je eigen IP adres is en die moet je dan gebruiken. Een publiek adres stel je niet in, een publiek adres wordt toegewezen door Odido. Je kunt wel aan de LAN (binnenkant van je router) de interne IP adressen vastleggen voor je aangesloten apparaten. Dat doe je dan via je router (die van Odido of die van jezelf). 

Verder weet ik er ook niet zoveel van maar deze informatie weet ik dan wel en dat helpt je vast al een eindje verder op weg. 

Reputatie 7
Badge +14

@Ous1985 ,

Vaak zie je dat je hiervoor een vast public IP adres nodig hebt. Bij consumenten internet aansluitingen krijg je een dynamisch publiek IP adres. Die kan dus wijzigen. Maar de praktijk is dat die wijziging zeldzaam is zolang je dezelfde router gebruikt.

Reputatie 3

Een publiek ip adres heb je altijd, anders weet een pakketje niet waar het heen moet vanuit het internet. Dat is een beetje je postbus op het internet maar zoals hierboven ook wordt gezegd: deze postbus kan wijzigen.

Een vpn zet je op door van de ene kant contact met de andere kant te maken, als je aan jouw kant de server zijde hebt zul je het apparaat of in het dmz moeten zetten óf je moet de bewuste poorten forwarden naar het apparaat wat als server fungeert, de andere zijde hoeft niets te doen omdat het een uitgaande connectie is.

Wanneer je ip adres wijzigt (komt niet heel vaak voor overigens) dan zul je aan de client zijde het nieuwe ipadres moeten opvoeren om weer contact te kunnen maken.

Reageer