Skip to main content
Beantwoord

Issue met Zaram SFP ONT

• July 23, 2025
  • 3 reacties
  • 60 Bekeken

• is een nieuwe Poster

Ik heb ook sinds vandaag 1GB Odido glasvezel. Eerst gisteren de huawei ONT aangesloten gehad met Zyxel modem en dat werkte. Vanmorgen de Zaram XGS-PON ONU SFP+ middels blauw/groen fiber kabeltje aangesloten.

De monteur heeft en heeft telefonisch het serienummer van de zaram module doorgegeven. Speedtestje gedaan vanaf de UDM en alles werkte, iig in de Unifi app. Echter op de desktop versie is er wat meer te zien.Zie plaatjes.

Na een uurtje viel WAN2 Odido ook even uit, derhalve even de UDM gereboot en Zaram en fiberkabeltje opnieuw geplaatst. Hierna gewoon weer verbinding en 1gb/1gb snelheden. Echter de bovenstaande plaatjes zijn nog steeds van toepassing binnen port overview van Unifi. De verbinding is echter gewoon goed (geen uitval of failover). Hebben jullie toevallig iemand met dezelfde setup gezien met hetzelfde probleem, of enig idee hoe dit op te lossen? Wellicht is heteen bug binnen unifi ofwel een firmware update voor de zaram oid?
Ik snap dat het eigen apparatuur is en ik het zelf moet oplossen (of terug naar de huawei ONT), maar wellicht hebben jullie dit vaker gezien (of is het gewoon een loze melding van Unifi).

Ik zit nog binnen mijn bedenktermjn voor de zaram module dus als zo'n fs.com module beter is zou ik nog kunnen switchen eventueel.

Beste antwoord door Urza

Dit is schijnbaar een bug binnen de unifi UI.

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Dream-Machines-4-3-5/6b1638ce-7220-4230-839a-7947e9df7378#comment/ad95de51-c00a-418c-accf-edbc101b1bac

3 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • Antwoord
  • July 24, 2025

Mr.B
  • heeft eerste post geplaatst
  • August 6, 2025

Thanks voor je post. Ik ervaar dit ‘probleem’ ook op m’n UCG Fiber.

Geen netwerk degradatie verder; alleen m’n OCD heeft er moeite mee 😤

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • August 7, 2025

Thanks voor je post. Ik ervaar dit ‘probleem’ ook op m’n UCG Fiber.

Geen netwerk degradatie verder; alleen m’n OCD heeft er moeite mee 😤

@Mr.B Het is waarschijnlijk wel handig ook je ervaringen binnen dat topic deelt, hoe meer mensen klagen hoe eerder het gefixt wordt.