Skip to main content

Internet valt steeds weg.

• is een Top Poster
  • 11 reacties

Wat ik heb geprobeerd:

• Odido gebeld voor een nieuwe router.
  • Router opnieuw opgestart

We hadden hiervoor een hele oude router (draytek vigor nogwat). Die heeft Odido netjes vervangen voor een Zyxel EX5601-T1. Het probleem leek toen niet verholpen te zijn. De router had overnacht een update gehad naar V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 en toen was het probleem weg. Ik merkte ook dat we een nieuwe IP hadden.

Nu, een week later, zitten we weer met hetzelfde probleem. Onregelmatig valt het internet uit.

Ik heb in python een programma geschreven die continue de router en google.com pingt en vanuit daar is het ook te merken dat de verbinding van mijn pc (LAN) naar de router stabiel is, maar soms er geen connectie gemaakt kan worden met google.com

Ook speelt dit probleem zich af met een wifi verbinding.

1gbs is leuk, maar niet als de connectie steeds wegvalt … :/

Uitgelichte reactie

3 maart 2025

Stonden er tussen 23:33 en 00:30 weer lease regels voor .249 en/of .127.? Of andere leases? Want die hadden een normale lease van 2 dagen gekregen die zouden zeker niet elk half uur daar voor mogen komen (tenzij er iets met je lokale netwerk gebeurd).

Het zal niet de reden zijn voor van het probleem maar het kan wel een aanknopingspunt zijn om beter te zoeken.

Wat geeft de standaard ping -n1000 8.8.8.8 test overigens op je computer (op een command prompt). Geen lost packages?

14 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20678 reacties
  • 3 maart 2025

Hallo ​@BEEMOO 

Wanneer er even geen internet is, brandt het internet lampje dan rood op de router of blijft deze groen?

Wat heb je voor de rest allemaal bekabeld aangesloten op de router?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@BEEMOO 

Wanneer er even geen internet is, brandt het internet lampje dan rood op de router of blijft deze groen?

Wat heb je voor de rest allemaal bekabeld aangesloten op de router?

Ik woon hier op kamers. Vanuit de meterkast kan ik alleen zien dat er 3 LAN kabels naar elk kamer gaat. Vanuit de WIFI admin pagina kan ik zien dat twee van de LAN kabels aangesloten zijn, 1 naar mijn router en de andere naar een TV.

Ik heb zojuist een kwartier bij de meterkast gestaan met mijn telefoon om te checken als internet lichtje rood brandt. Vreemd genoeg blijft hij groen knipperen, terwijl het internet echter weggevallen is. Tijdstip toen het geconstateerd werd is 23:33.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1013 reacties
  • 3 maart 2025

Je zou nog in de logs kunnen kijken in de router (Systeemmonitor > logboek). Misschien dat het ip adres vernieuwd wordt (elke 15 minuten) hoewel je zelf zegt dat het onregelmatig gebeurd. Leasetijd van publiek ip is een belachelijk lage 30 minuten dus rond de 15 minuten mark (halftime) gaat ie vernieuwen. Maar dat zou niet tot onderbreking mogen leiden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
rvk01 schreef:

Je zou nog in de logs kunnen kijken in de router (Systeemmonitor > logboek). Misschien dat het ip adres vernieuwd wordt (elke 15 minuten) hoewel je zelf zegt dat het onregelmatig gebeurd. Leasetijd van publiek ip is een belachelijk lage 30 minuten dus rond de 15 minuten mark (halftime) gaat ie vernieuwen. Maar dat zou niet tot onderbreking mogen leiden.

Ik zie:

udhcpc: Lease of 10.163.163.153 obtained, lease time 1800

Dus wat jij zegt, lijkt ook te kloppen. Maar is uit deze log van rond 23:33 uit te maken dat het internet wegvalt?

Bedankt voor je hulp trouwens!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 3 maart 2025

Je lease van publiek internet ip is het dus niet want die is rond 23:36. Op 23:33 heb je twee lease vernieuwingen van .127 en .249. Je zou dus even in de gaten kunnen houden of het wegvallen op die momenten is. 

Nogmaals... het zou niet mogen gebeuren bij het vernieuwen van een lease (ook voor de cliënt) dat het signaal wegvalt maar misschien gebeurd er toch iets onverwachts.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025

rvk01 schreef:

Je lease van publiek internet ip is het dus niet want die is rond 23:36. Op 23:33 heb je twee lease vernieuwingen van .127 en .249. Je zou dus even in de gaten kunnen houden of het wegvallen op die momenten is. 

Nogmaals... het zou niet mogen gebeuren bij het vernieuwen van een lease (ook voor de cliënt) dat het signaal wegvalt maar misschien gebeurd er toch iets onverwachts.

Het is zojuist weer gebeurd en ik zie in de log weer die udhcpc lijn. Dus het lijkt erop dat mijn internet steeds wegvalt wanneer een nieuwe IP opgevraagd wordt? Vreemd en irritant. Ik hoop dat Odido een test kan uitvoeren en een indicatie heeft wat de oorzaak is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 3 maart 2025

Op welk apparaat test je het wegvallen (welke interne ip) en is het die ip die nu weer vernieuwd wordt??

Je interne apparaten krijgen een leasetijd van zo'n 50 uur lijkt het. Dus die regel zou zeker niet elk half uur terug mogen komen tenzij je apparaat zelf de verbinden verloren heeft (wat ook wel door de router kan komen maar dat terzijde).

Als je dus elke keer die renew en lease regel ziet met zelfde ip alles apparaat waarop je test dan weet je dat die het probleem heeft. Kijk dan even of het na precies 30 min ofzo is.

Ik zie daar overigens ook hostname * staan ??

We kunnen ook helemaal op het verkeerde pad zijn hoor... maar ik weet anders ook even niets te verzinnen 😉

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
rvk01 schreef:

Op welk apparaat test je het wegvallen (welke interne ip) en is het die ip die nu weer vernieuwd wordt??

Je interne apparaten krijgen een leasetijd van zo'n 50 uur lijkt het. Dus die regel zou zeker niet elk half uur terug mogen komen tenzij je apparaat zelf de verbinden verloren heeft (wat ook wel door de router kan komen maar dat terzijde).

Als je dus elke keer die renew en lease regel ziet met zelfde ip alles apparaat waarop je test dan weet je dat die het probleem heeft. Kijk dan even of het na precies 30 min ofzo is.

PC (bekabeld) en iPhone (wifi). Connectie viel uit om 23:33 en 23:56 (ongeveer). Dus als hij straks om 00:30 ongeveer ook uitvalt dan kunnen we concluderen dat het iets met lease te maken heeft.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
rvk01 schreef:

Ik zie daar overigens ook hostname * staan ??

We kunnen ook helemaal op het verkeerde pad zijn hoor... maar ik weet anders ook even niets te verzinnen 😉

Ik ging de MAC zoeken tussen de verbonden apparaten en kon niks terugzien :o

vreemd.

Ik wil best een screenshot sturen van verbonden apparaten, maar ik weet niet hoe handig dat is om op een publiek forum te doen haha. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
BEEMOO schreef:
rvk01 schreef:

PC (bekabeld) en iPhone (wifi). Connectie viel uit om 23:33 en 23:56 (ongeveer). Dus als hij straks om 00:30 ongeveer ook uitvalt dan kunnen we concluderen dat het iets met lease te maken heeft.

00:36 momenteel en er is niks gebeurt :/

Het gebeurt dus best onregelmatig.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 3 maart 2025

Stonden er tussen 23:33 en 00:30 weer lease regels voor .249 en/of .127.? Of andere leases? Want die hadden een normale lease van 2 dagen gekregen die zouden zeker niet elk half uur daar voor mogen komen (tenzij er iets met je lokale netwerk gebeurd).

Het zal niet de reden zijn voor van het probleem maar het kan wel een aanknopingspunt zijn om beter te zoeken.

Wat geeft de standaard ping -n1000 8.8.8.8 test overigens op je computer (op een command prompt). Geen lost packages?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025

Ik vond dit:

245 Mar 3 23:33:42 daemon debug dhcpd

dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.127, given to MAC:a2:d9:ba:e8:f4:19, with hostname:*, Lease time:181111

356 Mar 3 22:49:27 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.127, given to MAC:a2:d9:ba:e8:f4:19, with hostname:*, Lease time:178458

Naast dat zie ik dat ‘LGwebOSTV” ook telkens een lease krijgt.

ping naar 8.8.8.8 en 1.1.1.1 valt ook weg. Dus ik kan wel constanteren dat het internet weg valt en niet connectie naar de router zelf.

TM33
  • is een Top Poster
  • 30 reacties
  • 4 maart 2025

Kan je eens een bekabelde pingtest delen met de volgende command: ping -n 1000 8.8.8.8? Ben wel benieuwd wat er omhoog komt. 

Wat voor en hoeveel cliënts heb je aangesloten op je netwerk? Zyxel is geen vriend voor sommige cliënts, maar dat kan Odido onderzoeken. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 4 maart 2025
TM33 schreef:

Kan je eens een bekabelde pingtest delen met de volgende command: ping -n 1000 8.8.8.8? Ben wel benieuwd wat er omhoog komt. 

Wat voor en hoeveel cliënts heb je aangesloten op je netwerk? Zyxel is geen vriend voor sommige cliënts, maar dat kan Odido onderzoeken. 

Sinds vanochtend tot nu vanavond gedaan en het lijkt erop dat mijn internet niet meer uitvalt… Ik weet niet wat veranderd. Maar goed, alles werkt prima nu, niks aanraken dus xd

Ik zal deze topic nog even open laten, wellicht dat het weer gebeurt van de week.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen