Skip to main content
Beantwoord

internet snelheid is max 100mbps

• 4 januari 2025
  • 8 reacties
  • 188 Bekeken

Beste,

ik heb al een tijdje internet met snelheid van 1gbps. Maar als ik een speed test doe via de wifi dan kom ik rond de 95mbps. 

Ik heb vandaag toevallig een asus ASUS RT-AX82U als router geplaatst. Hiervoor kwam ik ook niet verder dan het bovengenoemde snelheid. Kabel gecontroleerd, tussen glasvezel kastje en modem zit 6a en tussen modem en router 5e. Ik heb een t54 modem.

wat zou het kunnen zijn? Hoor het graag.

met vriendelijke groet,

Hayder Alsaigh

Beste antwoord door Nora van Odido

Hi ​@Hayder89, ik ben allereerst benieuwd welke snelheden jij bekabeld haalt en of de snelheid hier wel in orde is. Dan kunnen we namelijk bepalen of het alleen een wifi issue is of dat de oorzaak ergens anders ligt. Zou je eens een bekabelde speedtest willen doen en de resultaten hiervan willen delen? Dan kunnen we hiermee verder voor je! 

Bekijk origineel

8 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 4 januari 2025

Hieronder een test zonder router. Kabel van glasvezel box naar modem. 6a kabel gebruikt. Ik sta naast de modem en doe de speedtest 

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1635 reacties
  • Antwoord
  • 6 januari 2025

Hi ​@Hayder89, ik ben allereerst benieuwd welke snelheden jij bekabeld haalt en of de snelheid hier wel in orde is. Dan kunnen we namelijk bepalen of het alleen een wifi issue is of dat de oorzaak ergens anders ligt. Zou je eens een bekabelde speedtest willen doen en de resultaten hiervan willen delen? Dan kunnen we hiermee verder voor je! 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 6 januari 2025

Nora,

ik heb een test gedaan dezelfde avond nog en kwam met laptop niet verder dan 100mbps. Vervolgens heb ik de kabel tussen mijn Huawei glasomzetter naar modem vervangen en daarna kwam die op 900mbps. Alleen met wifi blijft die hangen op 90-100mbps. 

Alvast bedankt.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 13994 reacties
  • 8 januari 2025

Hey ​@Hayder89, dat komt omdat de wifi niet via het modem verloopt. Je hebt een eigen router/accespoint aangesloten met een Cat5 kabel, dit moet minimaal Cat5e of hoger zijn. Cat5 kan maar maximaal 100 Mbit/s aan, daarom krijg je op wifi ook maar 100 Mbit/s. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 8 januari 2025

Tommie,

mijn asus is ingesteld als accespoint. Tijdens de test heb ik cat6a gebruikt zoals boven genoemd. Geen idee hoe u aan cat5 komt.

resultaat blijft hetzelfde +-100mbps

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 13994 reacties
  • 9 januari 2025

Dan moet de Asus zelf maar 100 Mbit/s aan kunnen of zo ingesteld staan ​@Hayder89, als je in het modem kijkt dan zie je dat over die poort maar maximaal 100 Mbit/s kan gaan. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 9 januari 2025

Hallo,

Nee dat heeft niks met asus te maken. Deze heb ik er tussen uitgehaald. Wifi getest met zyxel t54 en kom niet verder dan 100mbps. Met kabel op zyxelt54 haal ik 900mbps

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 13994 reacties
  • 10 januari 2025

Als je eens in het modem kijkt via 192.168.1.1 en vervolgens op systeem informatie klikt ​@Hayder89, dan moet je het volgende zien:  

Die 3x 100M/Full zijn bij mij apparaten die maar 100 Mbit/s aankunnen, allemaal met Cat6 kabel aangesloten. Behalve mijn WAN, dat is de binnenkomende verbinding vanaf het ONT. Bij jou staat ook alles, behalve poort 4, op 100 Mbit/s.

Wanneer heb je op de Zyxel getest, tijdstip en welk device? Dan kan ik het controleren.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen