Instabiele verbinding na upgrade internetpakket

  • 12 March 2024
  • 8 reacties
  • 92 Bekeken

Reputatie 2

Rond de kerst ben ik overgestapt van een 100Mb/s glasvezel abonnement naar een 400Mb/s glasvezel abo. Sindsdien heb ik niets dan problemen met m'n internet thuis en heb ik spijt van deze beslissing.

Direct na het aansluiten leek alles prima. 400Mb/s op de speedtest, oude wifi SSID weer ingesteld, alles werkt prima. Een dag later begonnen echter de problemen…

Sindsdien heb ik bijna elke dag wel een moment dat m'n internetverbinding terugvalt in snelheid (2Mb/s-20Mb/s) en dan traag blijft tot ik alle apparaten herstart. Het is echt super frustrerend om 's avonds halverwege je serie een powercycle van je modem, mediaconverter en wifi access points te moeten doen voor je weer verder kan kijken. 1x is nog tot daar aan toe, maar ik heb dit dus meerdere keren per week.

De probleemoplosser van Odido gaat niet verder dan ‘Heb je nu weer internet? ‘, maar dat is het probleem helemaal niet. M'n internet is niet stabiel en niet betrouwbaar. Vandaag had ik een videovergadering voor m’n werk, moet ik halverwege stoppen omdat mijn verbinding zo slecht is dat ik onverstaanbaar ben, zelfs met de camera uit.

Ik weet niet wat ik kan doen als alles aan mijn kant al zo vaak herstart is. Heeft iemand nog een goed idee? Weet iemand hoe je een mens te spreken kan krijgen bij Odido ipv die bot van ze?

Wat gegevens:

Zyxel T50 modem (wifi uitgeschakeld)

Zyxel mediaconverter

TP-link deco M4 mesh wifi

Alle belangrijke apparaten (TV, laptop voor werk) zijn bekabeld aangesloten op de modem.

bw_van_manen 1 maand geleden

Ik heb gisteravond een switch geplaatst en sindsdien geen problemen meer ervaren bij het TV kijken en videobellen. Ook de wifi lijkt nu stabieler. Ik zal nog een bericht plaatsen als de problemen toch weer voorkomen, maar het lijkt nu allemaal opgelost. Bedankt @soepkip67 !

Wel jammer dat de standaard modem van Odido dus niet compatible lijkt te zijn met een populair product als de Deco M4. Misschien handig om hier een waarschuwing voor te plaatsen en/of contact op te nemen met de leverancier(s). Ik neem aan dat iemand bij Odido wel regelmatig contact heeft met Zyxel gezien de hoeveelheid Zyxel apparatuur die jullie aan klanten leveren.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik wil graag dat jij altijd van de juiste snelheid kunt genieten, ik help je graag verder om dit te realiseren! 

Om jouw verbinding goed te kunnen meten, wil ik je vragen om alle randapparatuur los te koppelen en de wifi op het modem weer aan te schakelen. Daarnaast wil ik je vragen om een bekabelde speedtest te doen, ook zonder randapparatuur, en de screenshots hiervan te delen in dit topic. Alvast bedankt voor de moeite! Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan kijk ik direct met je mee! 

Reputatie 2

Ik heb op dit moment helemaal geen internet meer thuis (ander topic) maar als dat opgelost is zal ik de tests eens uitvoeren. Ik vraag me wel af wat het nut is van het inschakelen van de wifi op de router. Zou je dat nog kunnen toelichten? Zeker als ik alle andere randapparatuur al losgekoppeld heb zou dat toch niets uit moeten maken?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @bw_van_manen, ben je inmiddels alweer online of niet? Als je alleen bekabeld bent aangesloten dan maakt het niet veel uit, echter zie ik een Deco aangesloten zitten en gok dat je die gebruikt voor je Wifi. De vraag is om je Deco los te koppelen zodat wij het kunnen onderzoeken. Graag ontvang ik dan de volgende speedtesten:

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @bw_van_manen ,

Ik zie in het antwoord van @Tommie van Odido voorbij komen dat je met een Deco werkt.
Heb het advies om even in het volgende topic:

te kijken en dan het antwoord van TMTV te lezen. Bij deze klant was het de oplossing.

Reputatie 2

Hallo @bw_van_manen ,

Ik zie in het antwoord van @Tommie van Odido voorbij komen dat je met een Deco werkt.
Heb het advies om even in het volgende topic:

te kijken en dan het antwoord van TMTV te lezen. Bij deze klant was het de oplossing.

Bedankt voor de tip! Dit klinkt inderdaad vergelijkbaar. Ik ga een switch plaatsen om de communicatie tussen de deco's uit te sluiten als oorzaak. Hopelijk weet ik over een paar dagen meer.

Reputatie 2

Ik heb gisteravond een switch geplaatst en sindsdien geen problemen meer ervaren bij het TV kijken en videobellen. Ook de wifi lijkt nu stabieler. Ik zal nog een bericht plaatsen als de problemen toch weer voorkomen, maar het lijkt nu allemaal opgelost. Bedankt @soepkip67 !

Wel jammer dat de standaard modem van Odido dus niet compatible lijkt te zijn met een populair product als de Deco M4. Misschien handig om hier een waarschuwing voor te plaatsen en/of contact op te nemen met de leverancier(s). Ik neem aan dat iemand bij Odido wel regelmatig contact heeft met Zyxel gezien de hoeveelheid Zyxel apparatuur die jullie aan klanten leveren.

Reputatie 7
Badge +6

@bw_van_manen Beter laat dan nooit nog een kleine tip: je kunt ook de Zyxel helemaal weglaten. Je sluit 1 Deco aan in routermodus en de rest laat je staan als access point. Op die eerste stel je VLAN 300 in en dan zou het meteen moeten werken. Als je ook telefonie hebt, wordt het iets ingewikkelder, maar ook daar is een oplossing voor.

Reputatie 4
Badge

@bw_van_manen Beter laat dan nooit nog een kleine tip: je kunt ook de Zyxel helemaal weglaten. Je sluit 1 Deco aan in routermodus en de rest laat je staan als access point. Op die eerste stel je VLAN 300 in en dan zou het meteen moeten werken. Als je ook telefonie hebt, wordt het iets ingewikkelder, maar ook daar is een oplossing voor.

+1 voor de tip van @TMTV .

De firmware van de Zyxel is nog niet echt stabiel, daar zaten problemen in die in de nieuwe versie opgelost lijken, maar daar zijn weer andere voor teruggekomen.
In ieder geval durft Odido de nieuwe firmware b10 nog niet algemeen uit te rollen, en moet iedereen er individueel om vragen. De Deco’s zijn wat dat betreft een stuk stabieler.

Hier vind je hoe je de eerste Deco instelt op vlan 300: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Reageer