Ik heb een t-mobile thuis glasvezelverbinding. Dit ging altijd prima en geeft eigenlijk nooit problemen, maar sinds kort heb ik Google Stadia gekregen en dit werkt thuis echt totaal niet:
Bij elk spel dat ik start krijg ik direct bij het laden een melding dat de verbinding niet stabiel is. Ook tijdens het spelen loopt het spel elke 10 seconden vast en moet dan weer laden. Op deze manier is het echt niet mogelijk om Google stadia te gebruiken.
Wat ik al getest heb:
- Spelen op een laptop, TV via Chromecast Ultra en telefoon. Bij alle 3 zijn er verbindingsproblemen
- Zowel via Wifi als bekabeld krijg ik de melding dat de verbinding niet stabiel is
- De troubleshooting pagina van Google stadia doorgelopen. Deze geeft bij de snelheids check aan dat mijn downloadsnelheid uitstekend is.
- De resolutie van de spellen heb ik verlaagd van 4K naar 1080 of 720. Dit helpt iets (spellen laden sneller) maar geeft nog steeds regelmatig vastlopers. Daarbij zou het met mijn internetsnelheid prima mogelijk moeten zijn om op 4K iets te streamen.
- Ik heb m'n Chromecast ultra vervangen door een nieuwe Chromecast Ultra. Dit gaf helaas geen verbetering.
- Ik heb als test een apart wifi netwerk ingericht in de router en dit alleen gebruikt voor Stadia; nog steeds een instabiele verbinding.
- Alle andere apparaten in m'n netwerk afgekoppeld en alleen een directe bekabelde verbinding van de router naar m’n Chromecast Ultra neergelegd. Nog steeds verbindingsproblemen.
- Uiteindelijk heb ik Stadia getest op een ander netwerk. Waar ik thuis met 100Mb/s verbindingsproblemen heb op m'n laptop krijg ik op dezelfde laptop op m'n werk via WiFi met 40Mb/s veel snellere laadtijden en geen enkele vastloper.
Ik heb al contact opgenomen met Google over dit probleem. Die gavan aan dat ze geen problemen zagen op hun servers en dat anderen uit dezelfde regio zonder problemen konden gamen. Een ping naar de Google servers loopt minuten lang stabiel op 11-20ms met 0% packet loss.
Google zei dat het mogelijk aan de internetprovider lag, omdat providers soms het verkeer van Stadia afknijpen omdat het veel bandbreedte kost. De chat support van T-mobile kon me echter niet vertellen of dit ook echt het geval is.
Weet iemand of T-Mobile bandbreedte limieten heeft voor bepaalde diensten? Zo ja, is daar omheen te werken?
Heeft iemand nog andere suggesties voor dingen die ik kan proberen om Stadia te laten werken?
Ook bekeken: