Ik zit nog te wachten op mijn Odido aansluiting. Na het lezen van berichten in deze community zie ik veel vragen en problemen langskomen m.b.t. externe toegang en betrouwbaarheid van de verbinding.
Mensen die hun NAS, camera, enz, enz. niet kunnen bereiken. Voor mij is het cruciaal dat ik van ‘buiten’ mijn netwerk kan bereiken. Zo maakt mijn externe webserver dagelijks een back-up naar mijn Synology NAS, Spreekt een externe partij via een API één van mijn lokale servers aan. Verder werk ik, dagelijks, remote via ‘Tailscale’ waardoor mijn gehele interne net, extern, beschikbaar is. Daar buiten heb ik een Alarmsysteem dat vanuit de centrale op IP basis wordt gemonitord, Ring apparatuur en Reolink Camera's. Nu verloopt al mijn verkeer via mijn Fritzbox waarin een aantal poorten zijn doorgezet om alles goed en veilig te laten verlopen.
Ik heb nu geen vast extern IP adres, maar dit is in de laatste 2 jaar niet gewijzigd. En mijn DDNS pakt dit indien nodig op en past mijn externe DNS keurig aan. Ook wordt CGNAT regelmatig genoemd, wat voor mij een onoverkomelijk probleem zou zijn.
In mijn straat ligt KPN glas en mijn aansluiting wordt Odido glas 1 Gb. Hier mijn vraag. Krijg ik een dynamisch IP adres (IP4 of IP6) dat ik in mijn setup kan gebruiken en mijn netwerk zoals nu extern bereikbaar blijft of kan ik op dit gebied een uitdaging verwachten :-)
Mijn huidige Ziggo aansluiting laat ik nog minimaal 6 maanden parallel draaien om zo min mogelijk verstoring te hebben. Voor uitgaand verkeer maak ik mijn niet zo veel zorgen. Ik lever data aan Flightradar, Sky-aware, KNMI, Weeronline, Het Weer Actueel, Weather Channel etc.