Skip to main content

Hoi,

Vaak reageer ik hier vanuit de kennis die ik heb maar die kennis laat me bij deze in de steek. Derhalve zal ik de situatie wat proberen te schtesen en daarna m’n vraag stellen.

Punt is dat m’n pa woont in een oud herenhuis. Dat hele huis is recent verbouwd en we hebben naar alle kamers netjes ethernet laten leggen vanuit een centraal punt. Op dat centrale punt is een patchpanel aanwezig waarin ik een dezer dagen alles zal prikken. Vooralsnog gaat alles direct naar de Odido router. Maar de bedoeling is dat alles de switch in gaat en deze vervolgens e.a. doorstuurt naar de Odido router.

 

Nu voelen jullie hem al aankomen gok ik, maar die switch zal in eerste alles doorlussen naar 1 poort op de Odido router. En ik vraag me af wat die router gaat doen als hij ineens heel veel mac adressen op 1 poort ziet binnenkomen. Domme routers, no offence, zoals die van Odido zouden dat kunnen zien als een macflood en de poort shutten.

 

Dus de grote vraag is of Odido met een dergelijke situatie kan leven en daar ook support op kan bieden?

 

P.S, en ja in de toekomst zal er, indien nodig, voor een betere setup gekozen worden. Vlan’s  om e.a. te scheiden samen met een router op een stokje kom je erg ver mee. Maar dat is een setup die ik daar vooralsnog niet wil hebben. Ik wil dat m’n pa gewoon kan bellen als er iets onverhoopt stuk is.

 

Greets,

Marty

Routers zijn daar gewoon voor gemaakt. Het geeft helemaal niets als er een paar honderd apparaten via een switch op 1 poort aangesloten worden.

Er is om deze reden helemaal geen betere router nodig. Wat jij doet is heel normaal. Niets bijzonders aan.

Je doet net alsof je een bijzondere situatie hebt ofzo. Dat is helemaal niet zo. Het is gewoon een normale situatie. 

En wat heeft het bellen hier mee te maken?


inderdaad niks bijzonders aan. Wat ik me afvraag is wat een ‘router op een stokje’ is


@Nick40

Sorry, misschien dat ik m’n vraag verkeerd gesteld heb. Natuurlijk is het een normale situatie maar iedere router / switch gaat er anders mee om hoeveel mac adressen er tegelijk actief mogen zijn op 1 poort en ik vroeg me dus af of de Odido router daar een limiet op heeft staan. Op veel spul is dit configureerbaar en het zou zomaar kunnen dat Odido op de routers die ze leveren hier ook een limiet op gezet heeft.

 

@emilimeters 

Een router op een stokje is een beetje kort door de bocht vertaling van me van ‘a router on a stick’.  Voorbeeldje… Je deelt je switch op in 4 vlans maar zet ook 1 poort in trunk mode met allowed vlan 300 en een andere nog in trunk met allowed vlan 300,1,2,3,4. In de eerste komt dan de kabel naar de mediaconverter en in de andere trunk komt de kabel die naar de router gaat. Deze moet dan logischerwijs ook die vlans kennen om lekker z’n router dingetjes te kunnen doen. Fysiek zit er dus maar 1 kabel (stokje) tussen de switch en de router. Daar komt de term ‘router on a stick’ vandaan.


De router van Odido ondersteund geen vlans. Dus daarvoor zal je een andere router aan moeten schaffen.


Reageer