Beantwoord

Hulp nodig met VLAN 300 en XGS-PON configuratie op UDM Pro

  • 7 April 2024
  • 10 reacties
  • 155 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat technische ondersteuning en hoop dat iemand hier ervaring heeft met een soortgelijke situatie. Ik probeer een double NAT-situatie op mijn WAN-verbinding te voorkomen door VLAN 300 te configureren op mijn UniFi Dream Machine (UDM) Pro, maar zonder succes; ik ontvang geen IP-adres.

Om het probleem op te lossen en te anticiperen op toekomstige upgrades, heb ik een UFiber Loco aangeschaft. Later kwam ik er echter achter dat mijn verbinding gebaseerd is op XGS-PON (Huawei OptiXstar HN8010Ts-20), waardoor de UFiber Loco niet compatibel is. Dit brengt mij bij twee vragen:

    1.    Heeft iemand inzicht in waarom VLAN 300 niet lijkt te werken in mijn setup? Zijn er specifieke instellingen of aanpassingen die ik mogelijk over het hoofd zie?
    2.    Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om deel te nemen aan de pilot voor XGS-PON met eigen apparatuur. Zijn er speciale vereisten of stappen die ik moet volgen om mijn interesse kenbaar te maken en in aanmerking te komen?

Elke hulp of richting in deze zou zeer gewaardeerd worden. Ik kijk uit naar jullie suggesties en eventuele adviezen over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Waqqas 8 April 2024, 00:10

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mchong 

Werkt de UDM wel wanneer je hem achter de Huawei ONT aansluit?

Benodigde instellingen :

VLAN 300

Connection type DHCP 

IPv6 uitgeschakeld

Post een screenshot van de instellingen indien het na opslaan en herstarten van de ONT nog niet werkt.

De Zyxel router werkt wel?

Hallo @Waqqas,

Bedankt voor je snelle reactie en suggesties. Ik heb inderdaad geprobeerd de UDM Pro direct achter de Huawei ONT aan te sluiten met de door jou voorgestelde instellingen: VLAN 300, connection type op DHCP, en IPv6 uitgeschakeld. Ondanks deze instellingen lijkt de UDM Pro nog steeds geen IP-adres te ontvangen. Ik heb een screenshot bijgevoegd van mijn huidige configuratie in de UDM Pro voor een duidelijker beeld.

Interessant genoeg werkt de Zyxel T-54 router wel probleemloos achter de Huawei ONT. 

Wat betreft de deelname aan de pilot voor XGS-PON met eigen apparatuur, zou ik nog steeds geïnteresseerd zijn om te ontdekken of er specifieke vereisten of stappen zijn die ik kan volgen. 

Ik kijk uit naar je advies of verdere suggesties om deze situatie op te lossen.

Bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +15

@mchong 

Kan je bij de secondary DNS server eens 8.8.4.4 invullen, opslaan en de ONT herstarten? Wat betreft de deelname aan de pilot, daar zou @Tommie van Odido je mee kunnen helpen.​

Reputatie 3

het verschil met mijn werkende instellingen (UDM Pro SE) is dat ik DNS Server op auto aangevinkt heb. En inderdaad, even de spanning eraf/erop om zeker te zijn dat ie niet het Zyxel IP adres krijgt.

Beste @Waqqas,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.

Normaal gesproken zou de DNS-configuratie geen directe invloed moeten hebben op de toewijzing van een IP-adres, aangezien dit proces gewoonlijk wordt afgehandeld door DHCP of door de netwerkinfrastructuur van Odido. Desalniettemin heb ik voor de zekerheid een secundaire DNS-server ingesteld, te weten 8.8.4.4, en heb ik de ONT opnieuw opgestart in een poging het probleem te verhelpen. Helaas zonder succes.

@Tommie van Odido:
Ik blijf erg geïnteresseerd in deelname aan de pilot voor XGS-PON met eigen apparatuur. Zou je me kunnen voorzien van meer informatie over het proces?

Reputatie 7
Badge +15

@mchong 

Je kan de UDM eens voorzien van een fabrieksreset en opnieuw instellen. Ik ken een aantal leden die de UDM Pro met deze instellingen wel werkend hebben gekregen.

het verschil met mijn werkende instellingen (UDM Pro SE) is dat ik DNS Server op auto aangevinkt heb. En inderdaad, even de spanning eraf/erop om zeker te zijn dat ie niet het Zyxel IP adres krijgt.

Hi @emilimeters 

Bedankt voor de tip!

Helaas geen success.

 

Reputatie 3

even voor de zekerheid, want ik lees nergens dat je dit al gedaan had, heb je de UDM al van spanning gehad?

@mchong

Je kan de UDM eens voorzien van een fabrieksreset en opnieuw instellen. Ik ken een aantal leden die de UDM Pro met deze instellingen wel werkend hebben gekregen.

Hi @Waqqas ,

Bedankt voor de tip! 
Een factory reset heeft het probleem inderdaad verholpen. 

even voor de zekerheid, want ik lees nergens dat je dit al gedaan had, heb je de UDM al van spanning gehad?

Hi @emilimeters,

Bedankt voor het meedenken; het probleem is opgelost met een factory reset.

Reageer