Skip to main content

Hoe weet ik welk type aansluiting ik heb.

Ik wil namelijk een Fritzbox aanschaffen. Dit omdat de router die Odido standaard meelevert port forwarding niet ondersteund. Hierdoor kan ik niet tot nauwelijks werken in mijn zakelijke Citrix omgeving. Ter informatie ik woon in Ede en mijn woning is 3 jaar oud.

Kan ik eventueel direct mijn vezel op de Fritzbox aansluiten.
Welk type Fritzbox raden jullie aan?

Hartelijk dank voor de hulp alvast.

 

Zie foto.

 

Die Zyxel T56 ondersteund wel portforwarding hoor. Geen idee hoe je erbij komt dat dat niet zo zou zijn. Ik heb toch heel wat poorten geforward bij mij. 

Verder, als je perse een nieuwe router wilt, zal elke router voldoen want die kun je gewoon op de ONT hangen. Alleen als je de ONT ook wil vervangen zul je naar specialistischere hardware moeten gaan kijken.

 


Hi rvk01,

Hartelijk bedankt voor het antwoord, echter werkt het echt niet. Ik heb en blijf problemen houden met portforwarden. Tijdens het testen met port triggers blijven de poorten dicht staan.

Er staan hier ook meerdere topics op het forum dat het niet werkt.

Als ik de ONT laat hangen kan ik via LAN een Fritzbox aansluiten bedoel je?


Als ik de ONT laat hangen kan ik via LAN een Fritzbox aansluiten bedoel je?

Ja, het enige is dat je VLAN 300 in moet stellen. Uiteraard kun je ook naar een nog duurdere Fritzbox gaan en ook de ONT vervangen maar dan moet je even XGS-PON in het zoekvlak boven intikken. Maar dan moet je wel even kijken of dat bij een KPN verbinding ook kan een even achterop de ONT kijken welk kastje het is.

Maar als de portforwarding in de Zyxel niet werkt zal die in de Fritzbox waarschijnlijk ook wel niet werken. Dan kun je beter uitzoeken wat de oorzaak is (want portforwarding werkt bij mij gewoon).

Bij welk topic had je gezien dat dat ook niet werkte?

 


Buiten dat de klantenservice mij dit vertelde heb ik hieronder een screen van de topics hier geplakt.

Ik heb een uur met Odido klanten service aan de lijn gezeten.

Alle stap voor stap topics gevolgd en het werk gewoon niet.

Ze verwezen mij dus door naar deze community.

Met Port checker gecontroleerd of ze open stonden en ze bleven dicht staan.

Ik heb eerder poorten open gezet op mijn oude modem zonder problemen.

Ik heb 3 open poorten nodig voor mijn Citrix verbinding (extern windows). Werken is sinds Odido een probleem.

 


Ik heb trouwens een Zyxel FMG3005-R20A P2P ONT


Ik heb trouwens een Zyxel FMG3005-R20A P2P ONT

Dat is AON (officieel geen ONT maar een mediaconverter).

Gaat dit om een Citrix client omgeving? Lijkt mij sterk dat je daar port forwarding voor nodig hebt. Wat als je nu thuis 2 werkstations hebt die tegelijk verbinding moeten maken met zo'n omgeving? Hoe doe je dat dan?

En dan is het dus overigens wel logisch dat die poorten dus niet openstaan als je een port checker gebruikt. Want die Citrix software heeft helemaal geen poorten open staan.

Uiteraard kun je een andere router proberen maar ik denk echt dat je probleem ergens anders ligt. 


Ik gebruik inderdaad een Citrix workspace waar een Windows image op draait. Ik heb geregeld meer dan 4 seconden lag en dan is werken absoluut onmogelijk. 
 

mijn IT afdeling is al maanden bezig en krijgt het niet opgelost. Ze geven Odido de schuld en zeggen dat de poorten open moeten om goed te kunnen verbinden. Met Swyx een telefoon app die ik gebruik. En Oxiaon een ERP pakket dat ik moet gebruiken. Ook draait Adobe reader vaak super langzaam plus Excel dat geregeld onwerkbaar is. 
 

ik ben ondertussen radeloos en kan mijn werk niet doen. 


Welke poorten moest jij open zetten?

Voor Citrix wordt wel eens tcp 1023-5000 en udp 1604 gezegd. Maar dat zijn geen 3 poorten. Die 1023-5000 is 1023 t/m 5000, niet 1023 en 5000.

Dus je moet een hele grote range open zetten. En die poorten staan op dat moment wel open op de router, maar NOG NIET op de computer. Op de computer komen ze pas open als Citrix ze nodig heeft. Dus vandaar dat je ze nooit open ziet staan op een open port check site.

Verder zouden die poorten die nodig zijn (en dat is dus 1 poort tussen 1023 tot 5000 op moment van verbinden, dynamisch open gezet worden op de router, wanneer de computer die verbinding gaat maken. Dat gebeurde dus normaal gesproken automatisch. 

En als je verder ook nog problemen hebt met andere apps dan vraag ik me af of er niet gewoon een heel groot ander probleem met de verbinding is (packet loss zoals je hier nogal eens leest).

Heb je een oude andere router die je tijdelijk kunt proberen om dingen uit te sluiten? Want het wil niet zeggen dat al je problemen over zijn met een splinternieuwe router. 

 


Bedankt voor de reactie,

De 3 poorten die ik open moest zetten zijn de volgende

Wanneer ik deze in de router open zet is er geen verbetering. Wanneer ik de poorten check op mijn bureaublad dus niet in Citrix staan ze niet open. Het port forwarden is eigenlijk vrij simpel te doen in de Zyxel T56.

Zelfs met 3 personen verbonden op de server is de verbinding dramatisch.

Hier kun je zien dat de latency 4766 ms is (ICA RTT).

Daar heb ik dus geen verstand van verder, en mijn IT afdeling komt ook niet verder blijkbaar.

Een andere tijdelijke router heb ik niet thuis, ik kan dus verder niets testen.

Ik heb dezelfde problemen gehad in mijn vorige woning ook een Zyxel modem ook glasvezel van Odido.


Ja, maar dat zijn niet de poorten die je van buiten naar binnen open moet zetten, maar van binnen naar buiten. En dat staat standaard allemaal open (anders zou het helemaal niet werken)

Hoe is je verbinding. Snelheid goed? Geen packet loss?

Om even uit te testen door je, tijdelijk, je eigen interne IP in de DMZ kunnen zetten. Deactiveer dan wel even de portforwards. Met DMZ krijg je zelfs ook AL het verkeer. Dit moet je alleen even tijdelijk doen want je zet in feite je eigen PC open naar het internet. Maar dan kun je wel zien of het beter werkt.

Werkt het gaan nog niet snel, dan ligt het dus absoluut niet aan port forwards maar aan iets anders. (Vergeet daarna niet DMZ weer leeg te maken) 

Werkt het wel dan moet je inderdaad gaan kijken welke poorten van belang zijn. Maar ik kan me dat niet voorstellen want dan zou je nooit met 2 of meer computers achter een router kunnen werken. Ze bedoelen hier dus echt alleen openzetten van UITGAANDE poorten. Niet binnenkomend.

Uiteraard kan er nog steeds iets in de Zyxel problematisch zijn. Maar dat lijkt mij niet de poorten te zijn. 

 


Mijn verbinding is super, zowel bedraad als draadloos.

Geen package losses en latency is ook stabiel.

Ik ervaar echt alleen problemen bij het verbinden en werken via Citrix, dus ergens ligt het aan de VPN/Citrix combinatie.

Ik heb soms momenten dat ik 30min redelijk ok kan werken en daarna de rest van de dag is het slecht.


Ik heb soms momenten dat ik 30min redelijk ok kan werken en daarna de rest van de dag is het slecht.

Reden te meer om het niet in portforwarding te zoeken (wat ook niet nodig is). Want dan zou het gewoon wel of niet werken (of dus altijd traag). Heb je je snelheid en op packetloss getest op het moment dat je problemen ondervindt? En getest onder stress-condities? (Of/en terwijl je nog verbonden bent met citrix)

Uiteraard kun je een andere router proberen... maar er is dus geen garantie dat dat het probleem oplost.

 


Reageer