Skip to main content

Hoe stel ik mijn Asus AC88U in bij rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter?

  • 14 May 2024
  • 22 reacties
  • 223 Bekeken

Goedemorgen, sinds enkele dagen overgestapt van ziggo naar odido. Ik had een mooi werkende setup (ziggo in bridge mode met 3 asus routers erachter). Ik wil nu graag dezelfde setup blijven gebruiken en ik begrijp dat dit zonder tussenkomst van het Zyxel modem zou kunnen.

Klopt dit? En zo ja, welke instellingen moet ik doen op mijn AC88U router om dit te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

22 reacties

Reputatie 4

Als je router vlan ondersteund dan werkt dat. Rechtstreeks op het ont aansluiten op vlan 300 en je kunt door. Ik neem even aan dat je geen telefonie van odido hebt? Anders moet je daar namelijk ook nog wat voor verzinnen.

Thanks! Geen tv en geen telefonie inderdaad.

Andere vraag: als ik 2 of 3 routers achter het zyxel modem wil zetten, is het dan een kwestie van dezelfde netwerknaam gebruiken en klaar?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RRoel 

Om vlan 300 toe te passen sluit je de Asus aan op de mediaconverter, verbind een laptop, log in op de web interface van de Asus, ga links naar LAN, IPTV, kies eventueel handmatige invoer, vul 300 in bij internet VID, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.

Verder hoef je niks te wijzigen aan de netwerknaam.

Reputatie 7
Badge +4

Andere vraag: als ik 2 of 3 routers achter het zyxel modem wil zetten, is het dan een kwestie van dezelfde netwerknaam gebruiken en klaar?

Hebben we het hier over routers, of over extra access points?

Andere vraag: als ik 2 of 3 routers achter het zyxel modem wil zetten, is het dan een kwestie van dezelfde netwerknaam gebruiken en klaar?

Hebben we het hier over routers, of over extra access points?

Routers die als accespoint zijn ingesteld :)

Hallo @RRoel 

Om vlan 300 toe te passen sluit je de Asus aan op de mediaconverter, verbind een laptop, log in op de web interface van de Asus, ga links naar LAN, IPTV, kies eventueel handmatige invoer, vul 300 in bij internet VID, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.

Verder hoef je niks te wijzigen aan de netwerknaam.

Gelukt!

Paar bijzonderheden:

  1. Het IP adres van de router is 192.168.2.1. Dit hoort toch standaard 1.1 te zijn of maakt dit niets uit?
  2. Als ik een snelheidsmeting (bekabeld) doe, kom ik maar op 300mbit down en 450 up?? Cat6 kabel.
Reputatie 7
Badge +15

@RRoel

Het eerste maakt niet uit en misschien kan @Pieter_B je nog wat andere instellingen adviseren om aan te passen voor een hogere snelheid 🙂

Reputatie 7
Badge +4

Moest even zoeken, maar dit was al een probleem met mijn 66.

NAT acceleration op ENABLED zou je kunnen proberen om te kijken of het beter gaat worden.

 

 

Moest even zoeken, maar dit was al een probleem met mijn 66.

NAT acceleration op ENABLED zou je kunnen proberen om te kijken of het beter gaat worden.

 

 

Kan zo te zien alleen op auto of uitschakelen?

Reputatie 7
Badge +4

Hmmm .. een setting die blijkbaar over tijd dus is gewijzigd.

Neem aan dat hij al op AUTO stond, en niet op uitschakelen.

Ergens op een forum vond ik deze info, die betrekking had op maar 600M i.p.v. 940M

Hardware offloading is ook iets uit mijn ubn lite dat ik toen daar moest wijzigen … dus even kijken of de ASUS dit ook nodig heeft.

Begrijp ik goed dat ik dan andere firmware nodig heb? Ik kan die instellingen namelijk niet vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Heb hier dus geen 88U en ik weet ook niet zeker of de oplossing die ik aandroeg een afwijkende Firmware draait.

Even kijken …

I tried original Asus software FW_RT_AC88U_300438648260.trx and AsusWRT-merlin version RT-AC88U_386.7_2.trx and on both of them I have 940Mb/60Mb external transfer, so this is only OpenWRT 22.03 problem.

 

REF: https://forum.openwrt.org/t/solved-asus-rt-ac88u-slow-wan-600mb-instead-of-940mb-openwrt-22-03-0-r19685/137845

Draait dus OpenWRT, maar geeft ook aan dat er eigenlijk geen problemen zijn met de Asus software en ook niet met de Asus-WRT Merlin.

Zelf draaide ik altijd de Merlin versie, had namelijk het idee dat die net iets betere performance leverde dan de stock firmware

…. even EDIT.

Als ik hier kijk https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC88U/Release/ is er dus wel een recente Merlin beschikbaar van 07-04-2024 .. beetje verwarrend

Bij mijn 66 had ik ook echt het idee dat die alles gewoonweg niet meer kon bijbenen, zeker als je de CPU bekeek .. 100% met soms amper overhead.

Hoe was de snelheid vanuit je vorige provider?

Toch nog even dit … LET OP bij het installeren van een firmware heb je ook kans dat je de router ‘bricked’. Bij mij ging het altijd goed, maar toch even die waarschuwing.

Heb hier dus geen 88U en ik weet ook niet zeker of de oplossing die ik aandroeg een afwijkende Firmware draait.

Even kijken …

I tried original Asus software FW_RT_AC88U_300438648260.trx and AsusWRT-merlin version RT-AC88U_386.7_2.trx and on both of them I have 940Mb/60Mb external transfer, so this is only OpenWRT 22.03 problem.

 

REF: https://forum.openwrt.org/t/solved-asus-rt-ac88u-slow-wan-600mb-instead-of-940mb-openwrt-22-03-0-r19685/137845

Draait dus OpenWRT, maar geeft ook aan dat er eigenlijk geen problemen zijn met de Asus software en ook niet met de Asus-WRT Merlin.

Zelf draaide ik altijd de Merlin versie, had namelijk het idee dat die net iets betere performance leverde dan de stock firmware

…. even EDIT.

Als ik hier kijk https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC88U/Release/ is er dus wel een recente Merlin beschikbaar van 07-04-2024 .. beetje verwarrend

Bij mijn 66 had ik ook echt het idee dat die alles gewoonweg niet meer kon bijbenen, zeker als je de CPU bekeek .. 100% met soms amper overhead.

Hoe was de snelheid vanuit je vorige provider?

Toch nog even dit … LET OP bij het installeren van een firmware heb je ook kans dat je de router ‘bricked’. Bij mij ging het altijd goed, maar toch even die waarschuwing.

 

Vorige provider haalde ik ook de snelheid niet, maar hoefde ik maar 500 te hebben, dus relatief klein verschil.

Wat een gedoe haha. Kan ik niet beter de 2 accespoints (66u) rechstreeks achter de Zyxel zetten? 

Reputatie 7
Badge +4

Wat een gedoe haha. Kan ik niet beter de 2 accespoints (66u) rechstreeks achter de Zyxel zetten? 

 

Ja, dat kan ook en dat is wel voor nu de snelste methode.

Je had die 2 66U al geconfigureerd als AP’s neem ik dan aan, met dezelfde SSID als de main router?

Dat is dan wel geen mesh systeem, maar je hebt wel dekking waar je het nodig hebt.

Kun je later altijd nog eens proberen om een ASUS 66 of 88 een FW upgrade te doen naar de laatste Merlin … al is het alleen al eens om te kijken en wat te leren.

Hier een korte step by step

 

 

Wat een gedoe haha. Kan ik niet beter de 2 accespoints (66u) rechstreeks achter de Zyxel zetten? 

 

Ja, dat kan ook en dat is wel voor nu de snelste methode.

Je had die 2 66U al geconfigureerd als AP’s neem ik dan aan, met dezelfde SSID als de main router?

Dat is dan wel geen mesh systeem, maar je hebt wel dekking waar je het nodig hebt.

Kun je later altijd nog eens proberen om een ASUS 66 of 88 een FW upgrade te doen naar de laatste Merlin … al is het alleen al eens om te kijken en wat te leren.

Hier een korte step by step

 

 

Ok, ik snap er nu echt niets meer van. 2x AC66U aangesloten op de Zyxel en ingesteld als AP met dezelfde SSID en wachtwoord. Ik kan echter alleen verbinding maken met het netwerk dat uitgezonden wordt door de Zyxel, de asus routers lijken geen signaal uit te zenden? Moet ik nog iets instellen in de Zyxel router voordat de AP's herkend worden?

Reputatie 7
Badge +15

@RRoel 

De Zyxel en Asus routers/accespoints werken niet samen in 1 groot mesh netwerk.

Je kan de WiFi op de Zyxel uitzetten en gebruik maken van de Asus WiFi of anders gebruik je 1 Asus als router aangesloten op de mediaconverter en de andere als accespoint.

@RRoel

De Zyxel en Asus routers/accespoints werken niet samen in 1 groot mesh netwerk.

Je kan de WiFi op de Zyxel uitzetten en gebruik maken van de Asus WiFi of anders gebruik je 1 Asus als router aangesloten op de mediaconverter en de andere als accespoint.

Nou, de asusrouter gebruiken was geen succes, vandaar dat ik terug ben gegaan naar de Zyxel. Waarom werken die niet samen? Welk(e) merk(en) werken wel samen met een Zyxel?

Reputatie 7
Badge +15

@RRoel 

Kan je eens de Asus AC66U op de mediaconverter aansluiten en dan via dezelfde wijze instellen? Dan kan de andere Asus als AP dienen.

Anders kan je WiFi punten van Odido overwegen :.https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan echter alleen verbinding maken met het netwerk dat uitgezonden wordt door de Zyxel, de asus routers lijken geen signaal uit te zenden? Moet ik nog iets instellen in de Zyxel router voordat de AP's herkend worden?

Neem aan dat je een WAN poort op de ASUS hebt verbonden met een LAN poort op de Zyxel.

 

 

En als je de Wifi uitzet op de Zyxel, dan heb je wel of geen Wifi signaal en dan wel of geen internet?

Heb nu 3 routers achter de Zyxel en als ik de wifi uitschakel op de zyxel kan ik opeens wel de ASUS AP’s gebruiken.

Reputatie 7
Badge +4

Hou er rekening mee, dat er natuurlijk met de Asus AP’s vanuit de Zyxel geen mesh systeem opgezet kan worden. Hierdoor is de handover tussen Wiffi punten als bij een mesh systeem, niet aanwezig.

Dan is het meer van ‘op geluk’ dat je overschakelt.

Helder, ga ik over nadenken!

Reageer