Skip to main content

Hoe moet een wifi MESH eruit zien?

  • 12 July 2024
  • 5 reacties
  • 73 Bekeken

Beste mede Odido community leden,

ik was benieuwd hoe bij jullie de Mesh systeem eruit ziet. 

Ik ben namelijk op de hoogte over het feit at er  een bug is in ons AP en dat dit niet goed weergegeven wordt in MPRO Mesh app. Volgens Odido is de communicatie tussen wifi punten en modem gewoon goed. Hier heb ik dus mijn twijfels aan.

ik heb 2 wifi punten in mijn woonkamer. Allebei in een uithoek waarvan een verbonden is met kabel. Mijn modem ligt in de meterkast buiten mijn huis. (appartement)

wat ik heb begrepen is dat als je een wifipunt met kabel hebt aangesloten zou de power lampje oranje moeten branden (correct me if im wrong). Dit is nu ook het geval. 

Mijn tweede wifi punt is draadloos verbonden en het lampje brand groen, echter het signaal lampje dat brand rood en af toen groen. Dit verbaasd me want met zo'n mesh systeem zou de wifipunten met elkaar moeten communiceren/verbonden moeten zijn. Echter heb ik het idee dat de tweede wifipunt met de modem verbinding heeft gemaakt waardoor hij op rood springt. voorheen haalde ik altijd met mijn draadloos verbinding tussen 800-1000mbps. nu kom ik niet eens boven de 200mbps uit.

Ik heb ook ergens gelezen dat je de wifi van je modem uit moet zetten zodat de wifipunten met elkaar kunnen verbinden/communiceren. echter wilt de tweede wifipunt dat niet doen en blijft enkel het power lampje groen branden. ook heb ik geprobeerd om op op beide wifipunten WPS aan te zetten zodat zij geforceerd met elkaar kunnen communiceren. dat is ook niet gelukt.

Herstarten van beide wifipunten heeft geholpen. Modem herstarten heeft ook niet geholpen.

Wat doe ik fout?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mesut70 

De router is ook onderdeel van het mesh netwerk en fungeert als een AP. Verder brandt het link lampje op het WiFi plus punt rood als deze te ver weg staat en daardoor een zwak signaal ontvangt, mogelijk helpt het om deze op een andere plek te plaatsen.

Hallo @mesut70 

De router is ook onderdeel van het mesh netwerk en fungeert als een AP. Verder brandt het link lampje op het WiFi plus punt rood als deze te ver weg staat en daardoor een zwak signaal ontvangt, mogelijk helpt het om deze op een andere plek te plaatsen.


Dus ik als ik het zo begrijp, moet ik de wifi alsnog aanhouden op mijn modem?
is het dan niet zo dat de wifipunten alsnog met elkaar moeten communiceren ipv uitzonderlijk verbinding maken met de modem? de afstand wat tussen de twee wifipunten is max 5 meter zonder belemmering. want beide staan in de woonkamer waarvan eentje verbonden met utp kabel. 

Reputatie 7
Badge +15

@mesut70 

Ik heb zelf geen WiFi punten dus ik weet niet precies hoe het werkt en of de draadloze WiFi punt verbinding maakt met de router of met het andere WiFi punt.

Kan je voor de zekerheid de WiFi op de router eens aanzetten?

@mesut70

Ik heb zelf geen WiFi punten dus ik weet niet precies hoe het werkt en of de draadloze WiFi punt verbinding maakt met de router of met het andere WiFi punt.

Kan je voor de zekerheid de WiFi op de router eens aanzetten?

De wifi van de modem die staat aan. De wifi punt is ook verbonden. Echter laat de link knopje rood zien. Dit zou niet moeten omdat de andere wifipunt ook in de woonkamer ligt en zelfs bekabeld. + mn snelheid is alsnkg onder de 150 mbits

Reputatie 7
Badge +15

@mesut70 

Zou je het 2de WiFi plus punt eens kunnen voorzien van een fabrieksreset dmv het resetknopje voor ongeveer 5 seconden in te drukken?

Zie deze handleiding voor het verbinden.

Reageer