Skip to main content

Hoe kan ik mijn PFsense 4100 (WAN) aansluiten?

• August 8, 2025
  • 6 reacties
  • 60 Bekeken

Huidige situatie: 
Een paar weken geleden is de internetlijn binnen gebracht. De monteur heeft netjes de XGS-PON Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 opgeleverd met de bijhorende router (Zyxel T-54).

Nu kwam ik erachter dat Odido geen bridgemode ondersteund. Dus daarom heb ik de gewenste situatie uitgeschreven en ben ik benieuwd wat de community (moderators) voor mij kunnen betekenen. 

Gewenste situatie:
Graag zou ik mijn PFsense 4100 aansluiten direct op de HN8010Ts-20 d.m.v. een SFP module.

Ik gebruik de standaard APC kabel die uit de HN8010Ts-20 (WAN zijde) komt. Hiervoor heb ik een SFP module nodig. In de community heb ik deze SFP module voorbij zien komen → Zaram XGS-PON ONU SFP+.

• Werkt deze module i.s.m. HN8010Ts-20. en de PFsense 4100?
  • Kan iemand uit de community de SFP module dan ook activeren op basis van het serienummer?
    • Als bovenstaande lukt dan kan ik de WAN poort (VLAN 300) op mijn Pfsense 4100 gaan testen en mijn thuisnetwerk verder opbouwen.

Voor de mods: Ik heb mijn profiel bijgewerkt.

August 8, 2025

Hallo ​@Sjdjak 

Je bedoelt FTU > PFsense met de Zaram SFP module?

Deze SFP module is geschikt. Staat ook het PON ID bij info voor de moderators in je community profiel?

6 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 8, 2025

Hallo ​@Sjdjak 

Deze SFP module is geschikt. Staat ook het PON ID bij info voor de moderators in je community profiel?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 8, 2025

Gewenste situatie:

Graag zou ik mijn PFsense 4100 aansluiten direct op de HN8010Ts-20 d.m.v. een SFP module.

Als je de PFsense op de HN8010Ts aan wilt sluiten dan heb je geen SFP module nodig. De Huawei HN8010Ts is een actieve ONT en heeft gewoon een ethernet uitgang waar je de PFsense op aan kunt sluiten. Je hoeft alleen VLAN 300 in te stellen. 

Als je ook de Huawei HN8010Ts over wilt slaan en de PFsense direct op de FTU (passieve fiber termination unit, kastje zonder stroom waar glas binnenkomt) dan heb je wel een SFP module nodig (plus een slot in de PFsense waar je die in kunt stoppen).

Het makkelijkste (en goedkoopste) is dus de eerste methode. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 9, 2025

Hallo ​@Sjdjak 

Super, Odido komt nog 1 keer langs vanwege een instabiele verbinding. Dit is ook een apart verhaal. Niet relevant voor dit topic aangezien dit al in onderzoek is, wellicht wel interresant voor jullie.

WIFI snelheid haalt de 1 GBs (op verschillende apparaten) maar mijn bekabelde verbinding (ook op verschillende apparaten getest. Ook direct op de router en zelfs direct op de ONT en komt niet verder dan de ± 600Mbps.

De eerste keer is een monteur geweest van Guidion en heeft een modemswap, ONT, UPT kabel vervangen en glas doorgemeten en nogmaals getest. Helaas geen verbetering. De backoffice wist het ook niet en er zou een nieuwe afspraak komen.

Monteur 2 is donderdag avond langs geweest en heeft alleen een speedtest gedaan en uitkomst was van ± 600Mbps  naar ± 700Mbps gegaan, ook nog niet voldoende. De volgende dag moest ik even testen of het beter is geworden. Toen haalde ik niet hoger dan ± 250Mbps (bekabeld direct op de router) en heb ik maar weer gebeld naar de servicedesk. Nu volgt er een 3e afspraak met iemand die naar de glasvezel gaat kijken.

Dus ik ben heel benieuwd.😁 Daarom zal ik mijn SFP en PFsense aansluiten wanneer dit probleem is opgelost. Ik zal mijn PON ID toevoegen aan mijn profiel. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 9, 2025

Gewenste situatie:

Als je de PFsense op de HN8010Ts aan wilt sluiten dan heb je geen SFP module nodig. De Huawei HN8010Ts is een actieve ONT en heeft gewoon een ethernet uitgang waar je de PFsense op aan kunt sluiten. Je hoeft alleen VLAN 300 in te stellen. 

Als je ook de Huawei HN8010Ts over wilt slaan en de PFsense direct op de FTU (passieve fiber termination unit, kastje zonder stroom waar glas binnenkomt) dan heb je wel een SFP module nodig (plus een slot in de PFsense waar je die in kunt stoppen).

Het makkelijkste (en goedkoopste) is dus de eerste methode. 

Thanks, ja dat klopt alleen ik vind het leuk om het via SFP werkend te krijgen (mijn PFsense heeft SFP poorten). Dan kan ik daarna lekker verder hobbyen.😊

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 11, 2025

Hallo ​@Sjdjak 

Inmiddels heb ik mijn PON ID bijgewerkt. Nu wachten op Odido voor een nieuwe monteursafspraak. Als mijn verbinding gemaakt is dan zal ik de SFP gaan bestellen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 15, 2025

Helaas is het Odido nog steeds niet gelukt om mijn probleem te verhelpen. Zie topic: 

Ik wil pas verder gaan wanneer dit probleem is opgelost.