Hi community,
Op mijn glasvezelaansluiting is na een jaar een abonnement op Vodaphone Thuis aangegaan, later overgenomen door T-Mobile. Jullie kennen het verhaal.
Na jaren ben ik die DrayTek een beetje zat. De WiFi heeft vanaf het begin van de DrayTek niet goed gewerkt. Heb lange tijd een Apple Extreme als router ingezet. Na een paar keer klagen over de WiFi van de DrayTek kreeg ik een Fritz!-5G-gevalletje. Heeft goed dienst gedaan.
Inmiddels een kleine 2 jaar een Netgear RAX80-router. Heerlijk ding met een voortreffelijke WiFi qua snelheid. Nadeel: ze heeft nauwelijks instelbare VLAN-mogelijkheden.
Maar de DrayTek ligt opnieuw dwars na de aanschaf van een Synology NAS. De DrayTek kan niet in Bridge-modus en de beide firewalls zitten elkaar af en toe dwars.
Nieuwsgierig heb ik me de afgelopen week door de diverse draadjes op deze community geworsteld. Fijn om te zien dat steeds meer liefhebbers bezig zijn met hun eigen apparaat-keuze, en tegelijkertijd jammer dat T-Mobile ondanks de regelgeving nog niet erg lijkt mee te werken met het verstrekken van de benodigde gegevens.
Inmiddels heb ik een TP-Link Media Converter aangeschaft. Een kleine Netgear Managed Switch (GS105E) was al aanwezig.
Als eerste even een opmerking: wat opvalt is dat niemand zich druk lijkt te maken over de vrije poorten op een switch die vóór de router zit. Lees: dus ook voor de firewall. Als die poorten niet worden geblokkeerd lijkt me dat een potentieel gevaar. Maar dit terzijde.
Nu dan mijn concrete vragen:
1 • Ik heb gezien dat het inkomende signaal specifiek naar een aangesloten DrayTek-modem zoekt. Klopt dit?
2 • Heb ik gegevens van T-Mobile nodig, of heeft T-Mobile gegevens van mij nodig? Bijvoorbeeld een MAC-adres van de router die ik op de media-converter wil aansluiten? (Die RAX80 dus.)