HH659 en L2TP VPN Synology NAS

  • 9 April 2024
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Dag 

een vraag

heb een Synology NAS server 

deze heeft de functionaliteit een VPN verbinding te maken via het eigen OS 

mij gebruik deze zodat ik met mijn laptop elders kan werken en toch via Windows bij mijn harde schijven van de NAS kan (dus alsof ik thuis ben en een schijf aanklik in Windows)

 

tot enkele weken geleden werkte dit ook prima,

maar om de een of andere reden werkt het niet meer. 
heb de verbinding op de NAS er uit gegooid en proberen opnieuw in te stellen. 
port forwarding zou automatisch gaan. 
bij testen via de NAS blijkt dit ook goed te zijn (programma zegt dan dat het ‘ok’ is)

Ik kan een VPN verbinding via mijn laptop met mijn VPN server maken  

dan kan ik via locale ip adres naar mijn router (hg659), maar niet naar mijn NAS server (fixed ip adres)

ook kan ik geen verbinding met mijn schijven maken (in mijn thuisnetwerk heb ik snelkoppelingen en klik ik op een van de mappen van de NAS server en ben ik er in. Eerder ging dat ook zo als ik VPN had, nu dus niet meer)

 

heb alle tips op forum en Synology forum geprobeerd. 
Maar lukt me niet. 
 

iemand een idee??

louisL 20 dagen geleden

Kijk eerst eens of je VPN op je laptop wel verbinding heeft met je NAS over VPN. Start cmd.com op je laptop en kijk eens of je VPN wel opkomt (commando ipconfig). Zie je daar je VPN?

Hoe is je VPN verbinding onder Windows ingesteld om verbinding te maken met je netwerk: per IP-adres of op een dynamic DNS naam? Ik vermoed (maar kan er helemaal naast zitten) dat je IP-adres van je router is veranderd. Check het eens in de browser (vanuit je thuisnetwerk) met

https://www.whatismyip.com/ als je geen dynamic DNS gebruikt.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge

Kijk eerst eens of je VPN op je laptop wel verbinding heeft met je NAS over VPN. Start cmd.com op je laptop en kijk eens of je VPN wel opkomt (commando ipconfig). Zie je daar je VPN?

Hoe is je VPN verbinding onder Windows ingesteld om verbinding te maken met je netwerk: per IP-adres of op een dynamic DNS naam? Ik vermoed (maar kan er helemaal naast zitten) dat je IP-adres van je router is veranderd. Check het eens in de browser (vanuit je thuisnetwerk) met

https://www.whatismyip.com/ als je geen dynamic DNS gebruikt.

Hmm,

Ik zie inderdaad geen VPN opkomen in ipconfig @louisL  (al heb ik wel verbinding met synology VPN volgend windows

 

VPN verbinding onder Windows om verbinding te maken met je netwerk: Geen idee, daar heb ik nooit iets aan gedaan……, waar zou ik dat moeten kunnen zien??

ip adres router is zoals die altijd is geweest. Is ook het adres welke ik gebruik om L2TP op iphone ne op laptop in te stellen.

Ik kan echter niet op de router komen via dit externe ip-adres, dat is toch gek??

 

Gekke is dat het altijd heeft gewerkt, nu dus niet meer , enige wat veranderd is, is de upgrade van DSM in de NAS server

 

Heb blijkbaar toch verbinding

 

Ik kan de synology mappen op mijn laptop niet openen

\

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb blijkbaar toch verbinding

 

Ik kan de synology mappen op mijn laptop niet openen

\

 

Gekke is dat het altijd heeft gewerkt, nu dus niet meer , enige wat veranderd is, is de upgrade van DSM in de NAS server

 

Wil geen open doel neerzetten, maar zou het niet kunnen dat security updates die zijn doorgevoerd, je nu parten speelt?

Release Notes for DSM

 

Het lijkt er dus vooral op, dat de Synology de boosdoener is. De rechten om folders te openen is waarschijnlijk gewijzigd voor de gebruiker, dus zou ik eerst de rechten eens nalopen of die nog wel toestaan.

 

Reageer