Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik heb een Zyxel T56 router met daarop bekabeld twee TP-Link Deco M4 units en een TP-Link LS1005G switch. De derde TP-Link Deco M4 is aangesloten op de switch. Het probleem is dat ik slechts de helft van de snelheid van mijn internetabonnement (1000 Mbps) haal. Ik heb al geprobeerd de apparaten opnieuw op te starten en de bekabeling te controleren, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Ik haal op elke Deco en op de Zyxel bekabeld ongeveer 950 Mbps. Op WiFi haal ik ongeveer 500 Mbps. De WiFi van de Zyxel is uitgeschakeld en de Deco’s staan in access point-modus.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en de volledige snelheid van mijn abonnement kan benutten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Het probleem is dat ik slechts de helft van de snelheid van mijn internetabonnement (1000 Mbps) haal.

Bedoel je dan dat je met Wifi 500Mbps haalt? Of bedraad?

Wat je zou kunnen doen, om enkele dingen uit te sluiten, is een laptop of PC bedraad aan te sluiten op elke Deco (per keer) en kijken wat die dan haalt met een snelheidstest. Als dat ongeveer 950Mbps is, dan is de aansluiting in ieder geval goed.

Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn waarom je over Wifi de snelheid niet haalt. Storing en zwak signaal zijn daar de grootste van.

Als je de Deco’s in Mesh hebt staan, heb je dan het Wifi van de Zyxel uitgeschakeld? Of heb je in ieder geval de EasyMesh functie van de Zyxel uitgeschakeld (want de Zyxel werkt niet samen met de mesh van de Deco’s).

Het probleem is dat ik slechts de helft van de snelheid van mijn internetabonnement (1000 Mbps) haal.

Bedoel je dan dat je met Wifi 500Mbps haalt? Of bedraad?

Wat je zou kunnen doen, om enkele dingen uit te sluiten, is een laptop of PC bedraad aan te sluiten op elke Deco (per keer) en kijken wat die dan haalt met een snelheidstest. Als dat ongeveer 950Mbps is, dan is de aansluiting in ieder geval goed.

Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn waarom je over Wifi de snelheid niet haalt. Storing en zwak signaal zijn daar de grootste van.

Als je de Deco’s in Mesh hebt staan, heb je dan het Wifi van de Zyxel uitgeschakeld? Of heb je in ieder geval de EasyMesh functie van de Zyxel uitgeschakeld (want de Zyxel werkt niet samen met de mesh van de Deco’s).

Ik haal op elke Deco en op de Zyxel bekabeld ongeveer 950 Mbps. Op WiFi haal ik ongeveer 500 Mbps. De WiFi van de Zyxel is uitgeschakeld en de Deco’s staan in access point-modus.

Ok, dat lijkt me dan allemaal correct. Dan lijkt het mij toch een kwestie van een Wifi probleem (of beperking van het apparaat waarmee je test).

Weet je zeker dat je verbonden bent met Wifi 5 over 5Ghz? (de Deco M4 heeft alleen Wifi 5, geen Wifi 6). En zelfs met Wifi 5 zul je alleen in optimale omstandigheden een volle snelheid kunnen halen.

Overigens hier een quote gevonden op het Ziggo forum:

Deco m4 haalt in de praktijk maar een +-550mbit op de 5GHz wifi band. Op papier kan hij sneller maar 600 ga je waarschijnlijk niet halen. M4 heeft wel gigabit poorten voor bekabeld.

Dus het is maar de vraag of je meer uit Wifi gaat krijgen met die M4 Deco’s.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m4/#specifications

Standaards
IEEE 802.11ac/n/a 5 GHz
IEEE 802.11n/b/g 2.4 GHz

Speeds

5 GHz: 867 Mbps (802.11ac)
2.4 GHz: 300 Mbps (802.11n)

(Maar dit is dus theoretisch)

Ok, dat lijkt me dan allemaal correct. Dan lijkt het mij toch een kwestie van een Wifi probleem (of beperking van het apparaat waarmee je test).

Weet je zeker dat je verbonden bent met Wifi 5 over 5Ghz? (de Deco M4 heeft alleen Wifi 5, geen Wifi 6). En zelfs met Wifi 5 zul je alleen in optimale omstandigheden een volle snelheid kunnen halen.

Overigens hier een quote gevonden op het Ziggo forum:

Deco m4 haalt in de praktijk maar een +-550mbit op de 5GHz wifi band. Op papier kan hij sneller maar 600 ga je waarschijnlijk niet halen. M4 heeft wel gigabit poorten voor bekabeld.

Dus het is maar de vraag of je meer uit Wifi gaat krijgen met die M4 Deco’s.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m4/#specifications

Standaards
IEEE 802.11ac/n/a 5 GHz
IEEE 802.11n/b/g 2.4 GHz

Speeds

5 GHz: 867 Mbps (802.11ac)
2.4 GHz: 300 Mbps (802.11n)

(Maar dit is dus theoretisch)

Oké, duidelijk. Ik test het met een iPhone 15 Pro Max, en ik neem aan dat deze wel gebruikmaakt van WiFi 5. De Deco-app geeft in ieder geval aan dat het toestel verbonden is via 5 GHz. 

Het lijkt er voor mij op dat de Deco M4 niet over de specificaties beschikt om de volledige snelheid te benutten. Is er een Deco-product dat dat wél kan? Of is dit helemaal niet mogelijk via WiFi?

Het lijkt er voor mij op dat de Deco M4 niet over de specificaties beschikt om de volledige snelheid te benutten. Is er een Deco-product dat dat wél kan? Of is dit helemaal niet mogelijk via WiFi?

Ja, er zijn wel nieuwere Deco’s met WiFi 6 of 6E. Als je op deze pagina kijkt dan zie je ook dat ze zelf aangeven dat er alternatieven zijn met WiFi 6. Zie op https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi6-mesh-wifi/ En er zijn zelfs merken die al WiFi 7 hebben. 

Als je wilt zien of je iPhone dat aan kan dan zou je de WiFi van de Zyxel weer aan kunnen zetten (als dat een Zyxel T56 is want die heeft WiFi 6).

Maar… je kunt je ook afvragen of je wel een hogere snelheid nodig hebt met een mobiel. Want 500Mbps is normaal gesproken ruim ruim en ruim voldoende. Zeker met mobiel is een stabiele verbinding vele malen belangrijker dan een hogere snelheid. Of heb je ook laptops die je via WiFi moet verbinden. Maar ook daarbij geldt… heb je de snelheid echt nodig? Maar goed… dat is natuurlijk aan je zelf 😉

Reageer